İTS828 Türk-İslam Edebiyatında Karşılaştırmalı Metin Çözümlemeleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS828
Ad Türk-İslam Edebiyatında Karşılaştırmalı Metin Çözümlemeleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BİLAL ERDEM DAĞISTANLIOĞLU


Dersin Amacı / Hedefi

Türk-İslam edebiyatında (Osmanlı ve Çağatay sahası) münacat, mevlid, nât, tevhid, hilye vd. türlerin gelişimini tarihsel dönemler düzleminde kavrar, yorumlar. Klâsik edebiyatında belli başlı tezkire metinlerini tanır.

Dersin İçeriği

Yüzyıllara göre münacat, mevlit, nât, tevhid ve hilye vd. türlerinin örnekleri ve yazarlarının hayatları hakkında bilgi verilir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamakta.

Kaynaklar

İsmail Hakkı Aksoyak, “Metin Şerhi, Eski Türk Edebiyatı El kitabı”, (Grafiker Yayıları, Ankara). Prof. Dr. Ömür Ceylan, “Tasavvufî Şiir Şerhleri” (Kitabevi Yayınları, İstanbul). Mevlid-name, Fatih Köksal, TDV Yayınları. Türk Edebiyatında Münacat, Abudlhakim Koçin, TDV Yayınları. Ahmed-i Dâî, Ceng-nâme. Hoca Ahmed-i Fakîh, Çarh-nâme. Nezahat Öztekin, “İslâmî Türk Edebiyatına Giriş ve Metin Şerhi” (İzmir). Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu, “Divanlar Arasında” (Akçağ Yayınları, Ankara). 16. yüzyıl Klasik Türk Edebiyatında Tevhid, Şerife Uzun, TDV Yayınları. Divan Şiirinde Nât, Emine Yeniterzi, TDV Yayınları. Türk Edebiyatında Tevhid, Ali Nihad Tarlan, İstanbul Burhaneddin Matbaası. ERASLAN, Kemal (1986), "Çağatay Şiiri", Türk Dili Türk Şiiri Özel Sayısı-II, Ankara. İNAN, Abdülkadir (1976), "Çağatay Edebiyatı", Türk Dünyası El Kitabı, TKAE Yayınları, Ankara. KÖPRÜLÜ, Fuat (1945), "Çağatay Edebiyatı", İslam Ansiklopedisi, İstanbul.

Notlar

Ferit Devellioğlu, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. Şemseddin Sami, Kamus-ı Türkî. Muallim Naci, Lugat-i Naci.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Klâsik edebiyatın farklı dönemlerinde yer alan münacat, mevlit, nât, tevhid, hilye vd. türlerin örneklerini karşılaştırırarak değerlendirir.
ÖÇ02 Klasik dönemde (Osmanlı ve Çağatay sahası) yazılmış mensur metinleri çözümleyebilir.
ÖÇ03 Edebi eserlerin içeriklerinin yüzyıllara göre değişimlerini tespit edip, metinleri karşılaştırmalı olarak inceleyebilir.
ÖÇ04 Türk İslam edebiyatının türlerinden Türkçe Kur'an tercümelerinin tarihçesini bilir.
ÖÇ05 Türk İslam edebiyatının örneklerinden sure tefsirleri hakkında bilgi elde eder.
ÖÇ06 Türk tasavvuf edebiyatındaki metinlerin özelliklerini diğerlerinden ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Metin şerhi, metin açıklaması, metin incelemesi, metin tahliline ilişkin tanımlar, özellikleri ve aralarındaki farklara ilişkin bilgiler. Klasik Türk şiiri metinlerinin şerhi için bilinmesi gereken temel hususlar. Bulunmamakta. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Metin İncelemeleri: Fuzuli Divanı ve şerhi Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
3 Metin incelemeleri: Yunus Emre Divanı Şerhi Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap
4 Metin incelemeleri: Baki Divanı Şerhi Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Anlatım
5 Metin incelemeleri: Nabi Divanı Şerhi Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
6 Metin incelemeleri: Niyazi-i Mısrî Divanı Şerhi Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
7 Metin incelemeleri: Fatih Divanı Şerhi Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Metinlerde kullanılan dilin asırlar içerisindeki değişim seyri ve örnekleri Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 Manzum ve nesir yazıdaki dil farklılıkları Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Metin incelemeleri: Lutfî Divanı Şerhi Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
12 Metin incelemeleri: Sekkâkî Divanı Şerhi Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 Metin incelemeleri: Nevâî Divanı Şerhi Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Metin incelemeleri: Babür Hatıratı Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Satır arası Kur'an tercümelerinin ilk örnekleri Okuma ve Metin Çözümleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
16 Dönemin değerlendirmesi Metin Çözümleme Uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 16 48
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.09.2024 12:09