Information
Unit | INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
ISLAMIC HISTORY AND ARTS (PhD) | |
Code | İTS806 |
Name | Four Caliphs, Umayyad and Abbasid Periods from Socio-Cultural Perspective II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet.
|
Course Goal / Objective
To have information about the political, social and cultural history of the Abbasid period and to know main sourcesand modern studies on Abbasid history.
Course Content
Political and military events that occurred during the Abbasid period, their reflections on socio-cultural life, the Abbasid state organization and institutions, intellectual movements and ideological structures during this period, important developments in Islamic Civilization such as translations, the effects of the Abbasid State on other Muslim states, the Tolunoglu, Ihshidi and Fatimid states established in Egypt during the Abbasid period.
Course Precondition
there are no prerequisites
Resources
1. Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013. 2. Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 3. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. 4. Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, TDV Yay., Beşinci Baskı, Ankara 2006. 5. Related items of Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA) like “Abbâsîler”, “Hişâm b. Abdülmelik”, "II. Mervân", "Ebü'l-Abbâs", “Mansûr” ve “Hârûnürreşîd” etc.
Notes
A. KAYNAKLAR: 1. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 2. Halife b. Hayyât (ö. 240/854), Târîh (nşr. Süheyl Zekkâr), Beyrut 1993. 3. İbn Abdülhakem (ö. 257/870), Fütûhu Mısr ve Ahbâruhâ (nşr. Ch. C. Torrey), Leiden 1922. 4. İbn Şebbe (ö. 262/876), Târîhu’l-Medîneti’l-Münevvere (nşr. Fehim M. Şeltut), I-IV. 5. İbn Kuteybe (ö. 276/889), el-Maârif, Beyrut 1970. 6. Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 7. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996. 8. Ebû Hanîfe ed-Dîneverî (ö. 282/895), el-Ahbârü’t-Tıvâl (nşr. Ömer Faruk Tabbâ), Beyrut, ts. 9. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995. 10. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts. 11. İbn A’sem (ö. 314/926), Kitâbü’l-Fütûh, I-IV, Beyrut 1986. 12. Mesûdî (ö. 345/956), Mürûcü’z-Zeheb (nşr. M. Muhyiddin Abdülhamid), I-IV, Mısır 1964 13. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979. B. ARAŞTIRMALAR 1. İsmail Yiğit, Emevîler (661-750),İstanbul 2016. 2. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002. 3. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 ve IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 4. Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013. 5. Hasan İbrahim Hasan, Siyasî-Dinî-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi (çev. İsmail Yiğit ve ark.), I-VI, İstanbul1991-1992. 6. Bahriye Üçok, İslâm Tarihi Emeviler-Abbasiler, Ankara 1979. 7. Philip Hitti, Siyasî ve Kültürel İslam Tarihi, I-IV, İstanbul 1981-1982. 8. Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, TDV Yay., Beşinci Baskı, Ankara 2006. 9. Julius Wellhausen, Arap Devleti ve Sukûtu (çev. Fikret Işıltan), Ankara 1963. 10. C. E. Bosworth, İslâm Devletleri Tarihi (çev. Erdoğan Merçil-Mehmet İpşirli), İstanbul 1980. 11. Adam Mez, 10. Yüzyılda İslâm Medeniyeti (çev. Salih Şaban), İstanbul 2000. 12. Bernard Lewis, Tarihte Araplar (çev. Hakkı Dursun Yıldız), İstanbul 2009. 13. Heyet, Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, II, III. 14. İslâm Tarihi Kültür ve Medeniyeti (ed. P. M. Holt-A. K. S. Lambton-B. Lewis), (çev. Hamdi Aktaş ve ark.), I-IV, İstanbul 1997. 15. Related items of Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA) like “Abbâsîler”, “Hişâm b. Abdülmelik”, "II. Mervân", "Ebü'l-Abbâs", “Mansûr” ve “Hârûnürreşîd” etc.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Student knows the sources and modern studies about the history of the Abbasid State. |
LO02 | Has comprehensive information about the establishment and development of the Abbasid State. |
LO03 | Knows the religious, social and cultural developments during the Abbasid period in all aspects. |
LO04 | Knows about the religious and ideological rebellions during the Abbasid period. |
LO05 | Has information about Tulunid, Ihshidi and Fatimid states. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops and deepens his/her knowledge in a different field at the level of expertise based on undergraduate level qualifications in the field of Islamic History and Arts. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the interdisciplinary interaction related to the field of Islamic History and Arts and conducts joint studies with different disciplines. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field of Islamic History and Arts. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses research methods and techniques applied in the fields of Islamic History and Arts. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field of Islamic History and Arts. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Through the knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts, it creates new information by integrating information in different disciplinary fields. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to solve problems specific to the field of Islamic History and Arts with the most appropriate research methods and techniques. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to use the specialized knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts in order to raise the level of education, culture and art of the society. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to independently carry out a study that requires specialization in the field of Islamic History and Arts. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Develops new approaches to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Islamic History and Arts. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to work independently as an individual in studies carried out in the fields of education, culture and arts and / or to produce solutions by taking responsibility in team work. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to lead in environments that require solving problems related to the field of Islamic History and Arts; to be able to organize personal, institutional and team work at the level of expertise. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to evaluate the theoretical and practical knowledge and skills acquired in the field of Islamic History and Arts with a critical approach. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Sources of Abbasid history I | Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sources of Abbasid history II | Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Modern studies on the history of the Abbasid State | Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Abbasid revolution and the establishment of the state | Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; DİA, "Abbâsîler" item | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | The caliphs of the first century of the Abbasids I | Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; related items of DİA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | The caliphs of the first century of the Abbasids II | Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; related items of DİA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Religious-ideological revolts in the first century of the Abbasids | Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; related items of DİA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Translation activities and Beytülhikme | Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; Beytülhikme item of DİA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | The period of Turkish soldiers' influence | Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | The period of Buwayhids' influence | Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | The period of Seljukids' influnce | Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | The last century of Abbasids | Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; Âdem Apak, İslâm Tarihi, IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | State organization and institutions of Abbasids | Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; related items of DİA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Social-cultural and civil structure during the Abbasid period | Nahide Bozkurt, Abbasiler, İSAM Yay., İstanbul 2013; Adam Mez, 10. Yüzyılda İslâm Medeniyeti (çev. Salih Şaban), İstanbul 2000; related items of DİA. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |