Information
Code | İTS804 |
Name | History of the Mamluk State in All Its Aspects |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
To gain comprehensive knowledge about Mamluk State and gain scientific, inclusive perspective on the political, military, religious and social structure of the Mamlūk period.
Course Content
mamluk system, its conceptual and historical dimensions, establishment of Mamluk State, Mongol invasion, organizational and intitutional development of the state, culturla, scientific and social life, foreign relations, sources and researches on the history of the Mamluk State
Course Precondition
There are no prerequisites for the course
Resources
Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam Yayınları, 2009. Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, Ankara: TTK Yayınları, 2020. Düzenli, Aygül, Memlükler Döneminde İktidar-Ulemâ İlişkisi, 2021.
Notes
el-Abbâdî, Ahmed Muhtâr, Kıyâmu Devleti’l-Memâlîki’l-ûlâ fî Mısr ve’ş-Şâm, Beyrut 1986. Abdülmün‘im Macid, Nüzumu Devleti selâtîni’l-Memâlîk ve rüsûmühüm fî Mısr, I-II, Kahire 1979-1967. Ahmed Abdürrazık, “el-‘Alâkâtü’l-üseriyye fi’l-mustalahi’l-Memlûkî”, el-Mecelletü’t-Târîhiyyetü’l-Mısriyye, XXIII (1976), s. 155-181. Âşûr, Saîd A., el-‘Asru’l-Memâlîkî fî Mısr ve’ş-Şâm, Kahire 1976. ———, el-Müctema‘u’l-Mısrî fî ‘asri Selâtîni’l-Memâlîk, Kahire 1992. Ayalon, David, “Memlûk Devletinde Kölelik Sistemi” (çev. Samira Kortantamer), Tarih İncelemeleri Dergisi, IV (1989), s. 211-247. ———, “Memlûklü Ordusunda Bahriye Alayı”, çev. Ali Aktan, Türk Kültürü, XXVIII/326 (1990), s. 350-356. ———, “Studies on the Structure of the Mamluk Army-I”, BSOAS, XV (1953), s. 202-228; aynı makale II, a.e., XV (1953), s. 448-476; aynı makale III, a.e. XVI (1954), s. 57-90. ———, “The Circassians in the Mamluk Kingdom”, Journal of the American Oriental Society, LXIX/3 (1949), s. 135-147. ———, “The end of the Mamlûk Sultanate”, Studia Islamica, LXV (1987), s. 125-148. Ayaz, Fatih Yahya, “Memlük Sultanlarından Seyfeddin Ebûbekir ve Alaeddin Küçük Dönemlerinde (741-742/1341) Büyük Emîrler Arasındaki Mücadeleler”, Dinî Araştırmalar Dergisi, IX/27 (2007), s. 247-273. ———, Memlükler (1250-1517), İstanbul 2015. ———, Türk Memlükler Döneminde Saray Ağalığı Üstâdârlık (1250-1382), İstanbul 2008. Berkey, Jonathan, The Transmission of Knowledge in Medieval Cairo, New Jersey 1992. Eruz, A. Fulya, “Memlükler (Sanat)”, DİA, 2004, XXIX, 97-100. Hakîm Emin Abdüsseyyid, Kıyâmü Devleti’l-Memâlîki’s-sâniye, Kahire 1966. Homerin, Th. Emil, “Memlûklar Dönemi Mısır’ında Sûfiler ve Tasavvuf Aleyhtarları”, çev. Salih Çift, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XI/1 (2002), s. 243-264. İzzeddin, Muhammed Kemaleddin, el-Hareketü’l-‘ilmiyye fî Mısr fî devleti’l-Memâlîki’l-Çerâkise, Beyrut 1990. Kanat, Cüneyt, “Memlûkler’in Baybars Zamanındaki (1360-1377) Suriye-Çukurova Siyaseti ve bu Siyasetin Çukurova’nın Türkleşmesindeki Rolü”, III. Çukurova Halk Kültürü Bilgi Şöleni Sempozyumu, Bildiriler, Adana 1999, s. 423-434. Kâsım Abduh Kâsım, Dirâsât fî târîhi Mısri’l-ictimâî, Kahire 1983. Kızıltoprak, Süleyman, “Memlûk Sistemi”, Türkler, V, 320-336. King, David A., “The Astronomy of the Mamluks”, Isis, LXXIV/4 (1983), s. 531-555. Kopraman, Kazım Yaşar, “Memlûkler Döneminde Mısır’da Sosyal Hayat”, DGBİT, VII (1992), s. 17-48. ———, “Mısır Memlûkleri (1250-1517)” a.g.e., VI (1992), s. 433-543. ———, “Mısır Memlûkleri (1250-1517)”, Türkler, V, 99-126. Kortantamer, Samira, Bahrî Memlûklar’da Üst Yönetim Mensupları ve Aralarındaki İlişkiler, İzmir 1993. Muslu, Emire Cihan, Ottoman-Mamluk Relations: Diplomacy and Perceptions, (doktora tezi), Harward University History and Middle Eastern Studies, Cambridge, Massachusetts 2007. Tekindağ, M. C. Şehabeddin, Berkuk Devrinde Memlûk Sultanlığı, İstanbul 1961. ———, “II. Bayezid Devrinde Çukur-ova’da Nüfuz Mücâdelesi, İlk Osmanlı-Memlûklu Savaşları (1485-1491)”, Belleten, XXXI/123 (1967), s. 345-373. ———, “Fâtih Devrinde Osmanlı-Memlûklu Münasebetleri”, İÜEFTD, XXX (1976), s. 73-98. ———, “Memlûk Sultanlığı Tarihine Toplu Bir Bakış”, a.g.e., XXV (1971), s. 1-38. Tomar, Cengiz, Memluk Devleti’nin Kuruluşu (1240-1260) (yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul 1996. Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, Ankara 1988. ———, Osmanlı Devleti Teşkilâtına Medhal, Ankara 1988. Yiğit, İsmail, “Aynî’yi Yetiştiren Memlukler İlmî Hareketine Genel Bir Bakış”, Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, S. 11-12 (1997), s. 27-45. ———, “Memlükler”, DİA, XXIX, 90-97. ———, “Memlûkler Dönemi (1250-1517) İlmî Hareketine Genel Bir Bakış”, Türkler, V, 748-756. ———, Siyasi-Dini-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi: Memlûkler, VII, İstanbul 1991.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | (Students) Have a comprehensive knowledge about the history of the Mamlūk State. |
LO02 | Understand the place of the Mamlūks in Muslim Turkish history. |
LO03 | Know the Mamlūk systemin all aspects. |
LO04 | Explain the relationship of the Mamlūks with other states. |
LO05 | Compare the political, religious and military organization of the Mamlūks. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | 4 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective | 2 |
PLO03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the doctoral program. | 2 |
PLO04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework. | 2 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Acquires the ability to benefit from modern technological opportunities (printed, visual and audio, etc.) in obtaining and using scientific studies at the doctoral level. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability of keeping scientific, cultural and ethic values in these academic studies and of internalizing them | 1 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 2 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | 2 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 5 |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | 1 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | 1 |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The Emergence and development of the Mamlūk System in the History of Islam | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bahri (Turkish) Mamlūk Sultans I (648-784 / 1250-1382) | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Bahri (Turkish) Mamlūk Sultans II (648-784 / 1250-1382) | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Burji (Circassian) Mamlūk Sultans I (784-923 / 1382-1517) | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Burji (Circassian) Mamlūk Sultans II (784-923 / 1382-1517) | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Foreign Relations in the Mamlūks I | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Foreign Relations in the Mamlūks II | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Abbasid Caliphate of Egypt I | Banister Mustafa The Abbasid Caliphate of Cairo (1261-1517):History and Tradition in the Mamlūk Court, Basılmamış Doktora Tezi, University of Toronto, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Abbasid Caliphate of Egypt II | Banister Mustafa The Abbasid Caliphate of Cairo (1261-1517):History and Tradition in the Mamlūk Court, Basılmamış Doktora Tezi, University of Toronto, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Mamlūk Administrative Institutions | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam, 2009; Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Economic Structure and Organization in Mamlūks | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam, 2009; Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Scientific Structure and Organization in the Mamlūks | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, Ankara: TTK Yayınları, 2020; Düzenli, Aygül, Memlükler Döneminde İktidar-Ulemâ İlişkisi, 2021; Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cultural Life in the Mamlūks | Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Social Structure and Status in Mamlūks | Ayaz, Fatih Yahya, Türk Memlükler Döneminde Mısır Halkının Siyasî Olaylara Karşı Tutumu, Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.7, ss.45-94, 2007. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |