Information
Code | MATZ114 |
Name | Calculus II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 2. Semester |
Duration (T+A) | 4-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 7 ECTS |
National Credit | 4 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. PERİHAN ARTUT |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The main purpose of this course is to provide students to learn mathematical thiking methods , develop application of derivation and integral concept.
Course Content
In this course, derivative applications and the concept of integral will be discussed. Within the scope of derivative applications, finding the extremum values of a function, mean value theorem, determination of increasing and decreasing functions, first and second derivative tests, graphing and optimization applications will be examined. Integral topics include integration techniques and applications, definite integral, arc length, area under the curve and volume calculations. This content aims to develop students' mathematical skills in topics such as function analysis and area-volume calculations.
Course Precondition
none
Resources
Genel Matematik, Ekrem Kadıoğlu, Muhammet Kamali, Genel Matematik, Mustafa Balcı, Analize Giriş, Fikri Akdeniz, Yusuf Ünlü, Doğan Dönmez
Notes
https://library.cu.edu.tr/cu/e-kaynaklar/veritabanlari
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains applications of the derivative |
LO02 | Explains the integral and its applications |
LO03 | Makes applications of integral |
LO04 | Explains the definite integral concept |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has enough knowledge about mathematics. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has pedagogical knowledge about teaching profession and field. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Implements classroom management approaches to be used in educational environments effectively. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prepares the learning environments in which appropriate teaching methods are used for effective mathematics education in accordance with development and age levels. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the relationship between Mathematics-Society-Environment-History and uses it in professional and daily life. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses Turkish properly and effectively according to the rules. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Selects and designs appropriate materials, in mathematics teaching. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Monitors students' progress using different assessment and evaluation methods and techniques. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Takes responsibility as an individual and as a team member to solve problems related to the field. | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Has life-long learning awareness. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Shares his/her knowledge and skills, problems and solutions that he/she identified by means of oral and written communication with the expert and non-expert people. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses information and communication technologies and other related materials for an effective mathematics teaching. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Has enough foreign language knowledge to follow foreign resources related to the field. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Has the knowledge of the purpose, structure and functioning of the Turkish education system. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Becomes a teacher who adheres to Atatürk's principles and revolutions. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Some theorems about differentiable functions | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Akdeniz , Ünlü ve Dönmez (2007) de ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
2 | Monotonic function and Minimum and Maximum Values, Critical Points | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Akdeniz , Ünlü ve Dönmez (2007) de ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
3 | L Hospital s Rule and Indeterminate Forms | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Akdeniz , Ünlü ve Dönmez (2007) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
4 | Graph of functions | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Akdeniz , Ünlü ve Dönmez (2007) de ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Some aplications about derivation | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Properties of the Indefinite Integraltemel integrasyon formülleri Indefinite Integrals and Computing Indefinite Integrals, integrations formulas | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Substitution Rule for Indefinite Integrals | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Mid-Term Exam | preparing exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Integrating Rational Functions by Partial Fractions | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Integrals Involving Trigonometric Functions | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Riemann sum, definite integrals | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Fundemantal İntegrals Theorems | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Practices about Fundemantal İntegrals Theorems | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | İntegration method and definite integrals | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | arc length, area | Kadıoğlu ve Kamali (2005) de ilgili bölüm Balcı (2000) da ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
16 | Term Exams | preparing exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | preparing exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 15 | 5 | 75 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 5 | 5 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 16 | 16 |
Final Exam | 1 | 24 | 24 |
Total Workload (Hour) | 176 | ||
Total Workload / 25 (h) | 7,04 | ||
ECTS | 7 ECTS |