Information
Code | TDE724 |
Name | Mesnevis of 17 th Century |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. İBRAHİM ÇETİN DERDİYOK |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this lesson to teach the introduction of the 17th century mathnawies and the evaluation of mathnawies in terms of historical, geographical, sociogical.
Course Content
İn this course 17th. centurys mesnevis characteristics, 17th. century mathnawies are telling and texts are analysing.
Course Precondition
None
Resources
Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi Cilt I ve II, Aktif Yayınevi, Erzurum 1999; Şener Demirel, Dinle Neyden.
Notes
İsmail Ünver, Mesnevi, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463; Ali Canip Yöntem, Tarihi Aydınlatacak Edebi Eserlerden Hayriye-Lütfiye, (Prof.Dr.Ali Canip Yöntemin Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, Hazırlayanlar: Doç.Dr.Ahmet Sevgi Yrd.Doç.Dr.Mustafa Özcan), Sözler Yayınları, İstanbul 1996.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Evaluates texts in terms of language and literary characteristics. |
LO02 | Knows the development of mesnevi at Turkish literature from beginning to 17th. century. |
LO03 | Knows the kinds of mathnawies. |
LO04 | Distinguishes the topics of 17th. century mathnawies. |
LO05 | Recognizes the academic studies and publishes about 17th. century mathnawies. |
LO06 | Comprehends the the sources of 17th century mesnevis. |
LO07 | Recognizes the 17th century mesnevis with their general characteristics. |
LO08 | Distinguishes the 17th. century mesnevis from 16th. century mesnevis. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 3 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 4 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Hakani's (death. 1606-07) Hilye-i Şerife | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Gani-zade Nadiri's (death. 1626-27) Şeh-name | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Nevi-zade Atayi (death. 1654) | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Saki-name or Alem-nüma | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Heft-han | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Fuzuni's Gül-i Sad-berg | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Neşati Ahmet Dede (death. 1674) | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şehrengiz, Miraciyye | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Der-Medh-i Hazret-i Mevlana | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Güfti Teşrifatüş-Şuara | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Nabi (death 1712) | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Hayriyye | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Hayrabat-I | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
15 | Hayrabat-II | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
16 | Term Exams | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 24 | 24 |
Total Workload (Hour) | 88 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,52 | ||
ECTS | 4 ECTS |