TDE724 17.yy. Mesnevileri

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE724
Ad 17.yy. Mesnevileri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı eski Türk edebiyatının XVII. yüzyıla ait mesnevilerini dönemin tarihi, coğrafi, sosyolojik özellikleri bakımından tanımak ve metinleri incelemeyi öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste 17. yüzyılın özellikleri, 17. yüzyıl mesnevileri anlatılmakta ve metinler incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi Cilt I ve II, Aktif Yayınevi, Erzurum 1999; Şener Demirel, Dinle Neyden.

Notlar

İsmail Ünver, Mesnevi, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463; Ali Canip Yöntem, Tarihi Aydınlatacak Edebi Eserlerden Hayriye-Lütfiye, (Prof.Dr.Ali Canip Yöntemin Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, Hazırlayanlar: Doç.Dr.Ahmet Sevgi Yrd.Doç.Dr.Mustafa Özcan), Sözler Yayınları, İstanbul 1996.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Metinleri dil ve edebiyat açısından değerlendirir.
ÖÇ02 Türk edebiyatında mesnevinin XVII. Yüzyıla kadar olan tarihi gelişimini kavrar.
ÖÇ03 Mesnevi çeşitlerini kavrar.
ÖÇ04 XVII. yüzyıl mesnevilerinin konularını ayırt eder.
ÖÇ05 XVII. Yüzyıl mesnevileriyle ilgili bilimsel bilgi ve yayınları tanır.
ÖÇ06 XVII. yy. mesnevilerinin kaynaklarını kavrar.
ÖÇ07 XVII. yy. mesnevilerini genel özellikleriyle tanır.
ÖÇ08 XVII. yüzyıl mesnevilerini XVI. yüzyıl mesnevilerinden ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hakani (death. 1606-07) Hilye-i Şerife Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Gani-zade Nadiri (death. 1626-27) Şeh-name Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Nevi-zade Atayi (death. 1654) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Saki-name veya Alem-nüma Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Heft-han Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Fuzuni Gül-i Sad-berg Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Neşati Ahmet Dede (death. 1674) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Şehrengiz, Miraciyye Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Der-Medh-i Hazret-i Mevlana Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Güfti Teşrifatüş-Şuara Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Nabi (ölüm 1712) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Hayriyye Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Hayrabat-I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
15 Hayrabat-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 09:54