AR338 Hittite Art

5 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 6. Semester- 2 National Credit

Information

Code AR338
Name Hittite Art
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 6. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. ELİF GENÇ
Course Instructor
1 2
Doç. Dr. ELİF GENÇ (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The aim of this course is to examine the artistic understanding of the Hittite State, which established a great empire in Anatolia in the second millennium BC, in the light of pottery and plastic artifacts.

Course Content

In this course, the art and style features of the Hittite State are covered.

Course Precondition

None

Resources

T. Özgüç, 2002 Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk, s.400-401;

Notes

T. Özgüç, 2005 Kültepe Kaniş Neşa, Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk 2002.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognize the Hittite pottery.
LO02 Distinguishes Hittite god statuettes.
LO03 Explains the effects of Hittite religion on art with examples.
LO04 Distinguishes human physiognomy in Hittite art.
LO05 Distinguishes animal physiognomy in Hittite art.
LO06 Recognize the Hittite metal works.
LO07 Lists Hittite rock monuments
LO08 Analyzes the stylistic features of Hittite art.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the basic knowledge of archaeology and advanced applied knowledge. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains advanced knowledge, scientific results and problems related to scientific and application areas of archaeology. 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Classifies archaeological data and material chronologically. 4
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Examines the stylistic characteristics of archaeological material. 4
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses all the skills gained in the profession of archaeology to serve society and humanity in line with national and universal needs. 3
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Interpret the advanced knowledge and skills acquired in archaeology with a holistic perspective. 4
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Records archaeological data visually and verbally using technological tools.
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Takes responsibility in field studies (excavations and surveys) and projects in archaeological sites.
PLO09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Makes individual and team work in the laboratory environment where archaeological data are evaluated in written and visual form.
PLO10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Evaluates the knowledge and skills acquired in the professional field with a critical approach. 3
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Continuously improves himself/herself with the principle of lifelong development in scientific, social, artistic and cultural fields within his/her professional and individual development. 3
PLO12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik To be able to share information about the field with experts and non-experts using Turkish and foreign languages.
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Have professional and ethical responsibility. 4
PLO14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Protects historical and cultural heritage. 4
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Organize collaborative studies for problem solving with different disciplines.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Assyrian Trade Colony Period T. Özgüç, 2002 Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk, s.400-401; T. Özgüç, 2005 Kültepe Kaniş Neşa, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Origin of Hittite art T. Özgüç, 2002 Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk, s.400-401; T. Özgüç, 2005 Kültepe Kaniş Neşa, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Old Hittite Period Pottery ArkeoAtlas 3, 2004, Jacob,W. (director) 2002, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Middle Hittite Period pottery A.Müller-Karpe Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk,s.502-505 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Hittite Empire Period pottery A.Müller-Karpe Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk,s.502-505 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Hittite God and Goddes figurines K.Emre 2002 Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk,s.487-492 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Other Hittite Figurines K.Emre 2002 Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk,s.487-492 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam General Repetition Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Schimmel collection O.W.Muscarella 1974, Ancient Art, The Norbert Schimmel Collection, katalog.123-131.- Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Boston Fist rhyton H.G. Güterbock-T.Kendall 1995, A Hittite Silver Vessel in the from of a Fist, The Ages of Homer, A Tribute to Emily Townsend Vermeule, Austin, s.45-60. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Kastamonu Kınık metal vessels K.Emre-Çınaroğlu 1993, N.Özgüç'e Armağan, s.675-713 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Hittite rock monuments between Ankara and Izmir K.Emre 2002 Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk,s.487-492 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Hittite rock reliefs between Kayseri and Konya K.Emre 2002 Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk,s.487-492 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Hittite rock reliefs in Adana K.Emre 2002 Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk,s.487-492 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Other Hittite rock reliefs K.Emre 2002 Hititler ve Hitit İmparatorluğu, Bin Tanrılı Halk,s.487-492 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Term Exams General Repetition Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams General Repetition Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 10 10
Final Exam 1 20 20
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS

Update Time: 31.05.2024 12:00