Information
Code | TRKZ221 |
Name | Eski Türk Edebiyatı I |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör.Dr. CENGİZ VELİ KURMUŞ |
Course Instructor |
Doç. Dr. Bilge KARGA GÖLLÜ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Bu dersin amacı Divan şiirinin genel özelliklerini bilmek ve XVI. yüzyıla kadar yetişen şair ve eserleri tanımaktır.
Course Content
Bu derste divan şiirinin biçim ve içerik özellikleri, başlangıçtan XVI. yüzyıla kadar divan edebiyatı konuları işlenmektedir.
Course Precondition
Yok
Resources
1. Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Yazar: Prof. Dr. Mine Mengi, Akçağ Yayınları. 2. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Yazar: Prof. Dr. Muhsin Macit, Grafiker Yayınları.
Notes
1. Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Yazar: Prof. Dr. Mine Mengi, Akçağ Yayınları. 2. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Yazar: Prof. Dr. Muhsin Macit, Grafiker Yayınları.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Divan şiirinin biçim ve içerik özelliklerini tanır. |
LO02 | Eski Türk Edebiyatı tarihini kavrar. |
LO03 | Dönemlere göre divan şiiirindeki değişimleri saptar. |
LO04 | Başlangıçtan XIV. yüzyıla kadar şiirdeki değişim ve gelişimi açıklar. |
LO05 | Edebi sanatları ayırt eder. |
LO06 | Divan edebiyatı kapsamındaki metinleri değerlendirir. |
LO07 | Divan şiirindeki mazmunları yorumlar. |
LO08 | Manzum ve mensur metinleri değerlendir. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects. | 2 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving. | 1 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills. | 2 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques. | 2 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can acquire self-learning ability. | 2 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents. | 3 |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can improve themselves about the cultural and social aspects. | 1 |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They have the knowledge and skills required by the field of study. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can apply the basic principles and general objectives of education. | 2 |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently. | |
PLO19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products. | 2 |
PLO20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages. | |
PLO21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research. | |
PLO22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods. | |
PLO23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Divan şiirinin içerik özellikleri (İşlenen Konular) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Divan şiirinin içerik özellikleri (Şairin aşka bakışı) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Divan şiirinin biçimsel özellikleri (aruz, nazım birimi, bend, beyit) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Divan şiirinin biçimsel özellikleri (Aruz Kalıpları, Nazım Biçimleri) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Başlangıçtan XVI. yüzyıla kadar Eski Türk edebiyatı tarihi (13-14. yy.) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Başlangıçtan XVI. yüzyıla kadar Eski Türk edebiyatı tarihi (15.yy) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | XVI. yüzyılın önde gelen şairleri ve eserleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Edebi sanatlar (Teşbih, istiare, mecaz-ı mürsel, kinaye, teşhis, intak, tariz, tenasüp, tevriye, tecahül-i arif, istifham) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Edebi sanatlar (Hüsn-i talil, tezat, leff ü neşr, telmih, mübalağa, tekrir, nida, rücu, terdid, kat', sehl-i mümteni, akis) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Edebi sanatlar (Cinas, aliterasyon, asonans, seci, irsal-i mesel, lebdeğmez, iktibas, iştikak, muamma, lugaz, iade) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Örnek Gazel İnceleme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Örnek Kaside İnceleme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Manzum metinler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Mensur metinler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 78 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,12 | ||
ECTS | 3 ECTS |