Genel Bilgi
Kod | TRKZ221 |
Ad | Eski Türk Edebiyatı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. CENGİZ VELİ KURMUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Bilge KARGA GÖLLÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Divan şiirinin genel özelliklerini bilmek ve XVI. yüzyıla kadar yetişen şair ve eserleri tanımaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste divan şiirinin biçim ve içerik özellikleri, başlangıçtan XVI. yüzyıla kadar divan edebiyatı konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Yazar: Prof. Dr. Mine Mengi, Akçağ Yayınları. 2. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Yazar: Prof. Dr. Muhsin Macit, Grafiker Yayınları.
Notlar
1. Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Yazar: Prof. Dr. Mine Mengi, Akçağ Yayınları. 2. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Yazar: Prof. Dr. Muhsin Macit, Grafiker Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Divan şiirinin biçim ve içerik özelliklerini tanır. |
ÖÇ02 | Eski Türk Edebiyatı tarihini kavrar. |
ÖÇ03 | Dönemlere göre divan şiiirindeki değişimleri saptar. |
ÖÇ04 | Başlangıçtan XIV. yüzyıla kadar şiirdeki değişim ve gelişimi açıklar. |
ÖÇ05 | Edebi sanatları ayırt eder. |
ÖÇ06 | Divan edebiyatı kapsamındaki metinleri değerlendirir. |
ÖÇ07 | Divan şiirindeki mazmunları yorumlar. |
ÖÇ08 | Manzum ve mensur metinleri değerlendir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Divan şiirinin içerik özellikleri (İşlenen Konular) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Divan şiirinin içerik özellikleri (Şairin aşka bakışı)Divan şiirinin içerik özellikleri (Şairin aşka bakışı) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Divan şiirinin biçimsel özellikleri (aruz, nazım birimi, bend, beyit) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Divan şiirinin biçimsel özellikleri (Aruz Kalıpları, Nazım Biçimleri) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Başlangıçtan XVI. yüzyıla kadar Eski Türk edebiyatı tarihi (13-14. yy.) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Başlangıçtan XVI. yüzyıla kadar Eski Türk edebiyatı tarihi (15.yy) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | XVI. yüzyılın önde gelen şairleri ve eserleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Edebi sanatlar (Teşbih, istiare, mecaz-ı mürsel, kinaye, teşhis, intak, tariz, tenasüp, tevriye, tecahül-i arif, istifham) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Edebi sanatlar (Hüsn-i talil, tezat, leff ü neşr, telmih, mübalağa, tekrir, nida, rücu, terdid, kat', sehl-i mümteni, akis) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Edebi sanatlar (Cinas, aliterasyon, asonans, seci, irsal-i mesel, lebdeğmez, iktibas, iştikak, muamma, lugaz, iade) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Örnek Gazel İnceleme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Örnek Kaside İnceleme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Manzum metinler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Mensur metinler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |