TRKZ220 Yeni Türk Edebiyatı II

3 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 4. Semester- 2 National Credit

Information

Code TRKZ220
Name Yeni Türk Edebiyatı II
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 4. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

To introduce the basic works of New Turkish literature.

Course Content

Foundations and basic works of New Turkish literature.

Course Precondition

no

Resources

Akyüz, Kenan, “Yeni Türk Edebiyatı”, Türk Ansiklopedisi, c. 22, Ankara: 1983, s. 135-201. Alangu,Tahir, Cumhuriyetten Sonra Hikâye ve Roman, 3 c., İstanbul: 1968. Aktaş, Şerif. “Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı”, Türk Dünyası El Kitabı, Ankara: 1992, s. 503-547. Bezirci, Asım. İkinci Yeni Olayı, İstanbul: 1974. Doğan, Mehmet H., Yüzyılın Türk Şiiri (1900-2000), İstanbul: 2002. Ecevit, Yıldız, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: 2001. Enginün, İnci, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul: 2001. Enginün, İnci, “Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı”, Türkler, Ankara: 2002, s. 107-141. Fethi Naci, Yüz Soruda Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, İstanbul: 1981. Fethi Naci, Yüz Yılın 100 Romanı, İstanbul: 1999.

Notes

Fethi Naci, Yüz Yılın 100 Romanı, İstanbul: 1999.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Yeni Türk edebiyatı araştırmalarında faydalanılacak kaynakları tespit edebilme;
LO02 Yeni Türk edebiyatına kaynaklarını öğrenme.;
LO03 Edebiyattarihi,antoloji,sözlük,dergi,başvuru kitabı gibi kaynakları kullanabilme.;
LO04 Yeni Türk edebiyatı kaynaklarından doğru biçimde faydalanabilme;
LO05 Türk Edebiyatını bilimsel metotlarla inceleyebilme;
LO06 Türk edebiyatına ait sözlükleri tanıma ve kullanabilme;
LO07 Farklı türdeki dergileri tanıma ve kullanabilme;


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8.
PLO06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art.
PLO07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills.
PLO09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. 1
PLO10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques.
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any.
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can acquire self-learning ability.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents.
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can improve themselves about the cultural and social aspects.
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They have the knowledge and skills required by the field of study.
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik They can apply the basic principles and general objectives of education.
PLO18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently.
PLO19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products.
PLO20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages.
PLO21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research.
PLO22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods.
PLO23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 II. General situation of the Constitutional Era. General evaluation of literary studies and literary communities. ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Artists outside of Kitap-ı Cedide: Hüseyin Rahmi, Ahmet Rasim, Mehmet Emin, Rıza Tevfik okunacak bölüm 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Fecr-i Âti literary community: Ahmet Haşim okunacak bölüm 2 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 National Literature, intellectual movements, influential names: Ziya Gökalp, Ali Canip, Ömer Seyfettin okunacak bölüm 3 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Writers of the period: Halide Edip, Yakup Kadri, Reşat Nuri, Refik Halit etc. okunacak bölüm 4 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Syllable Poets/ Five Syllables and Faruk Nafiz Çamlıbel okunacak bölüm 5 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Independent Poets: Mehmet Akif, Yahya Kemal okunacak bölüm 6 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Turkish Literature in the Republican Era. General Situation of the Era. Poets who continue the syllabary tradition: Şükûfe Nihal, Halide Nusret, Kemalettin Kâmi, Ahmet Kutsi, Ahmet Hamdi, Ahmet Kutsi, Necmettin Halil, Ömer Bedrettin, Necip Fazıl, Arif Nihat, Ahmet Muhip, Cahit Sıtkı, etc. okunacak bölüm 7 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Socialist Poetry and Nâzım Hikmet okunacak bölüm 8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Seven Torches group and Ziya Osman Saba okunacak bölüm 9 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Garip Movement and Orhan Veli. okunacak bölüm 10 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Second New Poetry and poetics of poetry okunacak bölüm 11 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Writers of the Republic period: Memduh Şevket, Sait Faik, Sabahattin Ali. Falih Rıfkı, Mahmut Yesari okunacak bölüm 12 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Semester final exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 15 15
Total Workload (Hour) 86
Total Workload / 25 (h) 3,44
ECTS 3 ECTS

Update Time: 15.05.2024 08:34