Information
Code | TRKZ220 |
Name | Yeni Türk Edebiyatı II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | FE Field Education Courses C Compulsory |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To introduce the basic works of New Turkish literature.
Course Content
Foundations and basic works of New Turkish literature.
Course Precondition
no
Resources
Akyüz, Kenan, “Yeni Türk Edebiyatı”, Türk Ansiklopedisi, c. 22, Ankara: 1983, s. 135-201. Alangu,Tahir, Cumhuriyetten Sonra Hikâye ve Roman, 3 c., İstanbul: 1968. Aktaş, Şerif. “Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı”, Türk Dünyası El Kitabı, Ankara: 1992, s. 503-547. Bezirci, Asım. İkinci Yeni Olayı, İstanbul: 1974. Doğan, Mehmet H., Yüzyılın Türk Şiiri (1900-2000), İstanbul: 2002. Ecevit, Yıldız, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: 2001. Enginün, İnci, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul: 2001. Enginün, İnci, “Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı”, Türkler, Ankara: 2002, s. 107-141. Fethi Naci, Yüz Soruda Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, İstanbul: 1981. Fethi Naci, Yüz Yılın 100 Romanı, İstanbul: 1999.
Notes
Fethi Naci, Yüz Yılın 100 Romanı, İstanbul: 1999.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Yeni Türk edebiyatı araştırmalarında faydalanılacak kaynakları tespit edebilme; |
LO02 | Yeni Türk edebiyatına kaynaklarını öğrenme.; |
LO03 | Edebiyattarihi,antoloji,sözlük,dergi,başvuru kitabı gibi kaynakları kullanabilme.; |
LO04 | Yeni Türk edebiyatı kaynaklarından doğru biçimde faydalanabilme; |
LO05 | Türk Edebiyatını bilimsel metotlarla inceleyebilme; |
LO06 | Türk edebiyatına ait sözlükleri tanıma ve kullanabilme; |
LO07 | Farklı türdeki dergileri tanıma ve kullanabilme; |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. | 1 |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can acquire self-learning ability. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can improve themselves about the cultural and social aspects. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They have the knowledge and skills required by the field of study. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can apply the basic principles and general objectives of education. | |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently. | |
PLO19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products. | |
PLO20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages. | |
PLO21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research. | |
PLO22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods. | |
PLO23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | II. General situation of the Constitutional Era. General evaluation of literary studies and literary communities. | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Artists outside of Kitap-ı Cedide: Hüseyin Rahmi, Ahmet Rasim, Mehmet Emin, Rıza Tevfik | okunacak bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Fecr-i Âti literary community: Ahmet Haşim | okunacak bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | National Literature, intellectual movements, influential names: Ziya Gökalp, Ali Canip, Ömer Seyfettin | okunacak bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Writers of the period: Halide Edip, Yakup Kadri, Reşat Nuri, Refik Halit etc. | okunacak bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Syllable Poets/ Five Syllables and Faruk Nafiz Çamlıbel | okunacak bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Independent Poets: Mehmet Akif, Yahya Kemal | okunacak bölüm 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Turkish Literature in the Republican Era. General Situation of the Era. Poets who continue the syllabary tradition: Şükûfe Nihal, Halide Nusret, Kemalettin Kâmi, Ahmet Kutsi, Ahmet Hamdi, Ahmet Kutsi, Necmettin Halil, Ömer Bedrettin, Necip Fazıl, Arif Nihat, Ahmet Muhip, Cahit Sıtkı, etc. | okunacak bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Socialist Poetry and Nâzım Hikmet | okunacak bölüm 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Seven Torches group and Ziya Osman Saba | okunacak bölüm 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Garip Movement and Orhan Veli. | okunacak bölüm 10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Second New Poetry and poetics of poetry | okunacak bölüm 11 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Writers of the Republic period: Memduh Şevket, Sait Faik, Sabahattin Ali. Falih Rıfkı, Mahmut Yesari | okunacak bölüm 12 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Semester final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 15 | 15 |
Total Workload (Hour) | 86 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,44 | ||
ECTS | 3 ECTS |