TRKZ220 Yeni Türk Edebiyatı II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ220
Ad Yeni Türk Edebiyatı II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Yeni Türk edebiyatının temel eserlerini tanıtmak.

Dersin İçeriği

Yeni Türk edebiyatının temelleri ve temel eserleri.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Akyüz, Kenan, “Yeni Türk Edebiyatı”, Türk Ansiklopedisi, c. 22, Ankara: 1983, s. 135-201. Alangu,Tahir, Cumhuriyetten Sonra Hikâye ve Roman, 3 c., İstanbul: 1968. Aktaş, Şerif. “Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı”, Türk Dünyası El Kitabı, Ankara: 1992, s. 503-547. Bezirci, Asım. İkinci Yeni Olayı, İstanbul: 1974. Doğan, Mehmet H., Yüzyılın Türk Şiiri (1900-2000), İstanbul: 2002. Ecevit, Yıldız, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: 2001. Enginün, İnci, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul: 2001. Enginün, İnci, “Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı”, Türkler, Ankara: 2002, s. 107-141. Fethi Naci, Yüz Soruda Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, İstanbul: 1981.

Notlar

Fethi Naci, Yüz Yılın 100 Romanı, İstanbul: 1999.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yeni Türk edebiyatı araştırmalarında faydalanılacak kaynakları tespit edebilme;
ÖÇ02 Yeni Türk edebiyatına kaynaklarını öğrenme.;
ÖÇ03 Edebiyattarihi,antoloji,sözlük,dergi,başvuru kitabı gibi kaynakları kullanabilme.;
ÖÇ04 Yeni Türk edebiyatı kaynaklarından doğru biçimde faydalanabilme;
ÖÇ05 Türk Edebiyatını bilimsel metotlarla inceleyebilme;
ÖÇ06 Türk edebiyatına ait sözlükleri tanıma ve kullanabilme;
ÖÇ07 Farklı türdeki dergileri tanıma ve kullanabilme;


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 II. Meşrutiyet Devri nin genel durumu. Edebî çalışmalar ve oluşan edebî topluluklar hakkında genel değerlendirme. ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Edebiyat-ı Cedide dışında kalan sanatçılar: Hüseyin Rahmi, Ahmet Rasim, Mehmet Emin, Rıza Tevfik okunacak bölüm 1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Fecr-i Âti edebî topluluğu: Ahmet Haşim okunacak bölüm 2 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Millî Edebiyat, fikir hareketleri, etkili olan isimler: Ziya Gökalp, Ali Canip, Ömer Seyfettin okunacak bölüm 3 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Dönemin yazarları: Halide Edip, Yakup Kadri, Reşat Nuri, Refik Halit vb. okunacak bölüm 4 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Hececi Şairler/ Beş Hececiler ve Faruk Nafiz Çamlıbel okunacak bölüm 5 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Bağımsız Şairler: Mehmet Âkif, Yahya Kemal okunacak bölüm 6 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı. Devrin Genel Durumu. Hece geleneğini sürdüren şairler: Şükûfe Nihal, Halide Nusret, Kemalettin Kâmi, Ahmet Kutsi, Ahmet Hamdi, Ahmet Kutsi, Necmettin Halil, Ömer Bedrettin, Necip Fazıl, Arif N ihat, Ahmet Muhip, Cahit Sıtkı vb. okunacak bölüm 7 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Toplumcu Şiir ve Nâzım Hikmet okunacak bölüm 8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Yedi Meşale topluluğu ve Ziya Osman Saba okunacak bölüm 9 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Garip Hareketi ve Orhan Veli. okunacak bölüm 10 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 İkinci Yeni Şiiri ve şiir poetikası okunacak bölüm 11 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Cumhuriyet dönemi yazarları: Memduh Şevket, Sait Faik, Sabahattin Ali. Falih Rıfkı, Mahmut Yesari okunacak bölüm 12 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Yarıyıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.05.2024 08:34