Genel Bilgi
Kod | TRKZ220 |
Ad | Yeni Türk Edebiyatı II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yeni Türk edebiyatının temel eserlerini tanıtmak.
Dersin İçeriği
Yeni Türk edebiyatının temelleri ve temel eserleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Akyüz, Kenan, “Yeni Türk Edebiyatı”, Türk Ansiklopedisi, c. 22, Ankara: 1983, s. 135-201. Alangu,Tahir, Cumhuriyetten Sonra Hikâye ve Roman, 3 c., İstanbul: 1968. Aktaş, Şerif. “Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı”, Türk Dünyası El Kitabı, Ankara: 1992, s. 503-547. Bezirci, Asım. İkinci Yeni Olayı, İstanbul: 1974. Doğan, Mehmet H., Yüzyılın Türk Şiiri (1900-2000), İstanbul: 2002. Ecevit, Yıldız, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İstanbul: 2001. Enginün, İnci, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul: 2001. Enginün, İnci, “Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı”, Türkler, Ankara: 2002, s. 107-141. Fethi Naci, Yüz Soruda Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, İstanbul: 1981.
Notlar
Fethi Naci, Yüz Yılın 100 Romanı, İstanbul: 1999.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yeni Türk edebiyatı araştırmalarında faydalanılacak kaynakları tespit edebilme; |
ÖÇ02 | Yeni Türk edebiyatına kaynaklarını öğrenme.; |
ÖÇ03 | Edebiyattarihi,antoloji,sözlük,dergi,başvuru kitabı gibi kaynakları kullanabilme.; |
ÖÇ04 | Yeni Türk edebiyatı kaynaklarından doğru biçimde faydalanabilme; |
ÖÇ05 | Türk Edebiyatını bilimsel metotlarla inceleyebilme; |
ÖÇ06 | Türk edebiyatına ait sözlükleri tanıma ve kullanabilme; |
ÖÇ07 | Farklı türdeki dergileri tanıma ve kullanabilme; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | II. Meşrutiyet Devri nin genel durumu. Edebî çalışmalar ve oluşan edebî topluluklar hakkında genel değerlendirme. | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Edebiyat-ı Cedide dışında kalan sanatçılar: Hüseyin Rahmi, Ahmet Rasim, Mehmet Emin, Rıza Tevfik | okunacak bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Fecr-i Âti edebî topluluğu: Ahmet Haşim | okunacak bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Millî Edebiyat, fikir hareketleri, etkili olan isimler: Ziya Gökalp, Ali Canip, Ömer Seyfettin | okunacak bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Dönemin yazarları: Halide Edip, Yakup Kadri, Reşat Nuri, Refik Halit vb. | okunacak bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Hececi Şairler/ Beş Hececiler ve Faruk Nafiz Çamlıbel | okunacak bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Bağımsız Şairler: Mehmet Âkif, Yahya Kemal | okunacak bölüm 6 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı. Devrin Genel Durumu. Hece geleneğini sürdüren şairler: Şükûfe Nihal, Halide Nusret, Kemalettin Kâmi, Ahmet Kutsi, Ahmet Hamdi, Ahmet Kutsi, Necmettin Halil, Ömer Bedrettin, Necip Fazıl, Arif N ihat, Ahmet Muhip, Cahit Sıtkı vb. | okunacak bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Toplumcu Şiir ve Nâzım Hikmet | okunacak bölüm 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yedi Meşale topluluğu ve Ziya Osman Saba | okunacak bölüm 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Garip Hareketi ve Orhan Veli. | okunacak bölüm 10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İkinci Yeni Şiiri ve şiir poetikası | okunacak bölüm 11 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Cumhuriyet dönemi yazarları: Memduh Şevket, Sait Faik, Sabahattin Ali. Falih Rıfkı, Mahmut Yesari | okunacak bölüm 12 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |