Information
Code | TRKS208 |
Name | Türk Dili Tarihi |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
Türk dili tarihini, Altayistik içindeki yerini kavratmak.
Course Content
Türk dilinin tarihî derinliği, Altay Dilleri Teorisinin genel özellikleri, tarihî Türk lehçelerinin oluşum şartları, eserleri ve bunlar üzerine yapılan çalışmalar; Türk dilinin sözlükleri, gramerleri ayrıntıları ile tanıtılacaktır. Sümerceden bugüne uzanan dil dönemleri ve bu dönemlere ait eserler hakkında genel bilgilerin verilmesi.
Course Precondition
Dersin ön koşulu yok.
Resources
Materyal belirtilmemiştir.
Notes
Materyal belirtilmemiştir.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Türk dili tarihi ve tarihsel Türk lehçeleri hakkında bilgilerin kaynağına ulaşabilme, kaynaklardan bilimsel ölçütler çerçevesinde yararlanabilme becerisi kazanma. |
LO02 | Türk Dili tarihi hakkında daha önce kazanmış olduğu bilgi ve yeterliliklerin üzerine yeni bilgi, kavramlar kazanma ve buna bağlı olarak bilgi ve kavramlar arası ilişkileri algılayabilme becerisi kazanma. |
LO03 | Türk dili, Türk kültürü ve Türk edebiyatı alanında verilen bilgileri, bilgi ve düşünce dünyasında terkip ve tahlil edebilme, eleştirebilme, yorumlayabilme becerisi kazanır. |
LO04 | Bölüm dışı disiplinlerden Tarih, Coğrafya, Sosyoloji alanları ile kendi alanını ilişkilendirebilme; gerektiğinde disiplinler arası çalışabilme becerisi kazanır. |
LO05 | Türk Dili ve Edebiyatı bölümü içindeki Çağdaş Türk dili ve Edebiyatları alanı ile Tarihsel Türk dili disiplini arasındaki benzer ve farklı yönleri kavrayıp ilişkilendirir. Bütüncül bir bakış açısı geliştirebilir. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students. | 5 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving. | 4 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can acquire self-learning ability. | 2 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can improve themselves about the cultural and social aspects. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They have the knowledge and skills required by the field of study. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | They can apply the basic principles and general objectives of education. | |
PLO18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently. | |
PLO19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products. | 2 |
PLO20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages. | |
PLO21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research. | |
PLO22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods. | |
PLO23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Türk Dilinin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk lehçelerinin tasnifi.Dil teorileri ve Altay Dilleri teorisi. | 1. bölüm okunacak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Eski kültürler ve Türkler.Asya Hunları ve Türk Dili. Oğuz Kağan Destanı. | 2. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Avrupa Hunları ve Türk dili.Göktürklerden önce Kuzey Çin ve Orta Asya. | 3. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Göktürkler ve Türk dili.Göktürk yazılı metinleri. Göktürk yazılı metinlerinin bulunuşu, okunuşu ve üstünde yapılan çalışmalar.Göktürkçenin dil özellikleri | 4. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Ogurlar ve Bulgarlar ve Türk dili. İdil ve Tuna Bulgarcası. | 5. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Uygur Türkleri. Uygurlar ve Türk dili.Uygurlardan kalan eserler. Manici ve Burkancı çevreye ait metinler.Uygur metinlerinin bulunması ve üzerinde yapılan çalışmalar. | 6. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Uygur metinlerinin bulunması ve üzerinde yapılan çalışmalar. | 6. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Karahanlı Türkçesi ve Karahanlı dönemi eserleri.Kutadgu Bilig, Divanü Lugati't-Türk, Kur'an tercümeleri, Atabetü'l-Hakayık. | 7. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Harezm Türkçesi ve Harezm Türkçesi eserleri. Nehcü'l Feradis, Muinü'l-Mürid, Muhabbetname, Mukadimetü'l-Edeb. | 8. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kıpçak Türkçesi ve Kıpçak Türkçesi eserleri. Dini metinler, sözlükler, okçuluk ve atçılıkla ilgili eserler, edebi eserler. | 9. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserler üzerinde dil biligisi incelemesi. | 10. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Çağataya Türkçesi ve Çağatay Türkçesi eserleri. Klasik öncesi dönem, klasik dönem ve klasik sonrası dönme. | 11. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Klasik öncesi dönem, klasik dönem ve klasik sonrası dönme. | 11. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Çağatay Türkçesinden alınmış örnek metinler üzerinde incelemeler. | 12. bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 94 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,76 | ||
ECTS | 4 ECTS |