TRKS208 Türk Dili Tarihi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS208
Ad Türk Dili Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Türk dili tarihini, Altayistik içindeki yerini kavratmak.

Dersin İçeriği

Türk dilinin tarihî derinliği, Altay Dilleri Teorisinin genel özellikleri, tarihî Türk lehçelerinin oluşum şartları, eserleri ve bunlar üzerine yapılan çalışmalar; Türk dilinin sözlükleri, gramerleri ayrıntıları ile tanıtılacaktır. Sümerceden bugüne uzanan dil dönemleri ve bu dönemlere ait eserler hakkında genel bilgilerin verilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yok.

Kaynaklar

Materyal belirtilmemiştir.

Notlar

Materyal belirtilmemiştir.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk dili tarihi ve tarihsel Türk lehçeleri hakkında bilgilerin kaynağına ulaşabilme, kaynaklardan bilimsel ölçütler çerçevesinde yararlanabilme becerisi kazanma.
ÖÇ02 Türk Dili tarihi hakkında daha önce kazanmış olduğu bilgi ve yeterliliklerin üzerine yeni bilgi, kavramlar kazanma ve buna bağlı olarak bilgi ve kavramlar arası ilişkileri algılayabilme becerisi kazanma.
ÖÇ03 Türk dili, Türk kültürü ve Türk edebiyatı alanında verilen bilgileri, bilgi ve düşünce dünyasında terkip ve tahlil edebilme, eleştirebilme, yorumlayabilme becerisi kazanır.
ÖÇ04 Bölüm dışı disiplinlerden Tarih, Coğrafya, Sosyoloji alanları ile kendi alanını ilişkilendirebilme; gerektiğinde disiplinler arası çalışabilme becerisi kazanır.
ÖÇ05 Türk Dili ve Edebiyatı bölümü içindeki Çağdaş Türk dili ve Edebiyatları alanı ile Tarihsel Türk dili disiplini arasındaki benzer ve farklı yönleri kavrayıp ilişkilendirir. Bütüncül bir bakış açısı geliştirebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk Dilinin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk lehçelerinin tasnifi.Dil teorileri ve Altay Dilleri teorisi. 1. bölüm okunacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Eski kültürler ve Türkler.Asya Hunları ve Türk Dili. Oğuz Kağan Destanı. Eski kültürler ve Türkler.Asya Hunları ve Türk Dili. Oğuz Kağan Destanı. 2. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Avrupa Hunları ve Türk dili.Göktürklerden önce Kuzey Çin ve Orta Asya. 3. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Göktürkler ve Türk dili.Göktürk yazılı metinleri. Göktürk yazılı metinlerinin bulunuşu, okunuşu ve üstünde yapılan çalışmalar.Göktürkçenin dil özellikleri 4. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Ogurlar ve Bulgarlar ve Türk dili. İdil ve Tuna Bulgarcası. 5. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Uygur Türkleri. Uygurlar ve Türk dili.Uygurlardan kalan eserler. Manici ve Burkancı çevreye ait metinler.Uygur metinlerinin bulunması ve üzerinde yapılan çalışmalar. 6. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Uygur metinlerinin bulunması ve üzerinde yapılan çalışmalar. 6. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Karahanlı Türkçesi ve Karahanlı dönemi eserleri.Kutadgu Bilig, Divanü Lugati't-Türk, Kur'an tercümeleri, Atabetü'l-Hakayık. 7. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Harezm Türkçesi ve Harezm Türkçesi eserleri. Nehcü'l Feradis, Muinü'l-Mürid, Muhabbetname, Mukadimetü'l-Edeb. 8. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kıpçak Türkçesi ve Kıpçak Türkçesi eserleri. Dini metinler, sözlükler, okçuluk ve atçılıkla ilgili eserler, edebi eserler. 9. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserler üzerinde dil biligisi incelemesi. 10. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Çağataya Türkçesi ve Çağatay Türkçesi eserleri. Klasik öncesi dönem, klasik dönem ve klasik sonrası dönme. 11. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Klasik öncesi dönem, klasik dönem ve klasik sonrası dönme. 11. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Çağatay Türkçesinden alınmış örnek metinler üzerinde incelemeler. 12. bölüm Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 94
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,76
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2024 11:27