İTS825 The Formation Process of the Sunni Thought Tradition

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code İTS825
Name The Formation Process of the Sunni Thought Tradition
Term 2024-2025 Academic Year
Term Fall
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
Course Instructor Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

To comprehend the formation of the Sunni thought tradition, its mentality and its representation in different regions and time periods with an integrative, impartial and descriptive perspective.

Course Content

The formation of Sunni Thought, the effective causes, the reflections of the process in various

Course Precondition

There are no prerequisites for the course.

Resources

Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı; C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018; Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker, Ankara 2012, 343-357.

Notes

C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the basic concepts of Sunni tradition.
LO02 Comprehends all aspects of the formation process of the Sunni tradition.
LO03 Analyzes the differentiations in the process.
LO04 Compares the differentiations within the Sunni tradition.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field.
PLO02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective 4
PLO03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the doctoral program. 4
PLO04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Acquires the ability to benefit from modern technological opportunities (printed, visual and audio, etc.) in obtaining and using scientific studies at the doctoral level.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains the ability of keeping scientific, cultural and ethic values in these academic studies and of internalizing them
PLO07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. 5
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member.
PLO09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. 3
PLO10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music.
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. 3
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal continues its scientific activities in accordance with ethical rules.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 The terms of Sunni, Ahl-i Sunnah, Ahl-i Sunnah ve'l-Jamaat Related encyclopedia articles, • M. S. Hatipoğlu, (1985). Ehl-i Sünnet üzerine bir söyleşi. Aylık Dergi, 1985/I-II, 27-38.( Ehl-i Sünnet (Özel Sayı). Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 The formations that emerged before the formation process of the Sunni tradition Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 The Reasons that Prepared the Formation Process of the Sunni Tradition C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik Yay, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 The Formation Process of Ahl as-Sunnah ve'l-Jamaat Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 343-357. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Ashabur-Ray-Ashabu'l-Hadith Sönmez Kutlu, Selefiliğin Fikri Arkaplanı, Otto Yayınları, Ankara 2016. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 The relationship between Ashabu'r-Ray, Murjia and Hanafism Fatmanur Alibekiroğlu, Akılcılık Mürcie ve Ebu Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashabur-Rey, Ankara 2019 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 The relationship between Ashabu'l-Hadith-Shafi'i and Kullabiyye Mehmet Kalaycı. "Eşarîliğin Tarihsel Arka Planı: Küllabîlik". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51 (2010 ): 399-431 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 The reasons that prepared the birth of Maturidism and its formation Sönmez Kutlu, “Bilinmeyen yönleriyle Türk din bilgini: İmam Mâturidî”, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, 16-48), Ankara 2003. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Basic Views of Maturidiness and Its Contribution to Solving Today's Problems Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Ankara 2003. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 The formation process of Ash'arism, its basic views. Mehmet Kalaycı, Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara 2013. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Mental Differences Experienced by Asharism Theological-Philosophical-Akaid Asharite Mehmet Kalaycı, Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara 2013. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Analysis of mentality differences in the Sunni tradition Sönmez Kutlu, “Gelenekçi-Muhafazakar Din Söyleminin Analizi”, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Otto, Ankara 2015, p. 47-60. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 current sunni formations Adem Arıkan , İslam Dünyasının Mezhep Haritası ve Nüfus Dağılımı, İslami Araştırmalar, 2018; 29 (2), 348-379. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
15 Relationship between Shiism and Sunnism Kalaycı, Mehmet . "Şi'ilik-Sünnilik İlişkisinin Kapsamı ve Sınırlarına Dair Bazı Metodik Mülahazalar". e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 6 / 2 (December 2013): 293-319 . Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 13.05.2024 01:51