Information
Code | İTS825 |
Name | The Formation Process of the Sunni Thought Tradition |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU |
Course Goal / Objective
To comprehend the formation of the Sunni thought tradition, its mentality and its representation in different regions and time periods with an integrative, impartial and descriptive perspective.
Course Content
The formation of Sunni Thought, the effective causes, the reflections of the process in various
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı; C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018; Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker, Ankara 2012, 343-357.
Notes
C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the basic concepts of Sunni tradition. |
LO02 | Comprehends all aspects of the formation process of the Sunni tradition. |
LO03 | Analyzes the differentiations in the process. |
LO04 | Compares the differentiations within the Sunni tradition. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective | 4 |
PLO03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the doctoral program. | 4 |
PLO04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Acquires the ability to benefit from modern technological opportunities (printed, visual and audio, etc.) in obtaining and using scientific studies at the doctoral level. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability of keeping scientific, cultural and ethic values in these academic studies and of internalizing them | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 5 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The terms of Sunni, Ahl-i Sunnah, Ahl-i Sunnah ve'l-Jamaat | Related encyclopedia articles, • M. S. Hatipoğlu, (1985). Ehl-i Sünnet üzerine bir söyleşi. Aylık Dergi, 1985/I-II, 27-38.( Ehl-i Sünnet (Özel Sayı). | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | The formations that emerged before the formation process of the Sunni tradition | Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | The Reasons that Prepared the Formation Process of the Sunni Tradition | C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik Yay, 2018. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | The Formation Process of Ahl as-Sunnah ve'l-Jamaat | Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 343-357. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Ashabur-Ray-Ashabu'l-Hadith | Sönmez Kutlu, Selefiliğin Fikri Arkaplanı, Otto Yayınları, Ankara 2016. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | The relationship between Ashabu'r-Ray, Murjia and Hanafism | Fatmanur Alibekiroğlu, Akılcılık Mürcie ve Ebu Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashabur-Rey, Ankara 2019 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | The relationship between Ashabu'l-Hadith-Shafi'i and Kullabiyye | Mehmet Kalaycı. "Eşarîliğin Tarihsel Arka Planı: Küllabîlik". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51 (2010 ): 399-431 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | The reasons that prepared the birth of Maturidism and its formation | Sönmez Kutlu, “Bilinmeyen yönleriyle Türk din bilgini: İmam Mâturidî”, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, 16-48), Ankara 2003. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Basic Views of Maturidiness and Its Contribution to Solving Today's Problems | Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Ankara 2003. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | The formation process of Ash'arism, its basic views. | Mehmet Kalaycı, Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara 2013. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Mental Differences Experienced by Asharism Theological-Philosophical-Akaid Asharite | Mehmet Kalaycı, Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara 2013. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Analysis of mentality differences in the Sunni tradition | Sönmez Kutlu, “Gelenekçi-Muhafazakar Din Söyleminin Analizi”, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Otto, Ankara 2015, p. 47-60. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | current sunni formations | Adem Arıkan , İslam Dünyasının Mezhep Haritası ve Nüfus Dağılımı, İslami Araştırmalar, 2018; 29 (2), 348-379. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | Relationship between Shiism and Sunnism | Kalaycı, Mehmet . "Şi'ilik-Sünnilik İlişkisinin Kapsamı ve Sınırlarına Dair Bazı Metodik Mülahazalar". e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 6 / 2 (December 2013): 293-319 . | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |