İTS825 Sünni Düşünce Geleneğinin Teşekkül Süreci

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS825
Ad Sünni Düşünce Geleneğinin Teşekkül Süreci
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sünni düşünce geleneğinin oluşumunu, zihniyetini, farklı bölgelerde ve zaman dilimlerindeki temsilini bütünleyici, tarafsız ve betimleyici bir bakış açısıyla kavramak

Dersin İçeriği

Sünni Düşüncenin teşekkülü, etkili olan sebepler, sürecin çeşitli bölgelerdeli yansımaları

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı; C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018; Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker, Ankara 2012, 343-357.

Notlar

C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sünni geleneğin temel kavramlarını değerlendirir.
ÖÇ02 Sünni geleneğin teşekkül sürecini tüm yönleriyle kavrar
ÖÇ03 Sünni gelenek içerisindeki süreç merkezli farklılaşmaları analiz eder.
ÖÇ04 Sünni gelenek içerisindeki farklılaştırmaları karşılaştırır.
ÖÇ05 Sünni geleneğin temel vasıflarını listeler
ÖÇ06 Sünni gelenek içerisindeki oluşumların benzerlik ve farklılıklarını sınıflandırır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sünni, Ehl-i Sünnet, Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat kavramları İlgili Dia maddeleri, • M. S. Hatipoğlu, (1985). Ehl-i Sünnet üzerine bir söyleşi. Aylık Dergi, 1985/I-II, 27-38.( Ehl-i Sünnet (Özel Sayı). Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Sünni geleneğin teşekkü süreci öncesinde ortaya çıkan oluşumlar Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Sünni Geleneğin Teşekkül Sürecini Hazırlayan Sebepler C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik Yay, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’in Oluşum Süreci Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 343-357. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Ashabur-Rey-Ashabu'l-Hadis Sönmez Kutlu, Selefiliğin Fikri Arkaplanı, Otto Yayınları, Ankara 2016. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Ashabu'r-Rey, Mürcie ve Hanefilik ilişkisi Fatmanur Alibekiroğlu, Akılcılık Mürcie ve Ebu Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashabur-Rey, Ankara 2019 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Ashabu'l-Hadis-Şafiilik ve Küllabiyye ilişkisi Mehmet Kalaycı. "Eşarîliğin Tarihsel Arka Planı: Küllabîlik". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51 (2010 ): 399-431 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Maturidiliğin doğuşunu hazırlayan sebepler ve teşekkülü Sönmez Kutlu, “Bilinmeyen yönleriyle Türk din bilgini: İmam Mâturidî”, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, GİRİŞ KISMI (s. 16-48), Ankara 2003. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Maturidiliğin Temel Görüşleri ve Günümüz Problemlerine Çözmeye Katkısı Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Ankara 2003. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Eş’ariliğin teşekkül süreci, temel görüşleri. Mehmet Kalaycı, Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara 2013. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Eşariliğin Yaşadığı Zihniyet Farklılaşmaları Kelamî-Felsefi-Akaid Eşariliği Mehmet Kalaycı, Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara 2013. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Sünni gelenek içerisindeki zihniyet farklılaşmalarının tahlili Sönmez Kutlu, “Gelenekçi-Muhafazakar Din Söyleminin Analizi”, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Otto, Ankara 2015, s. 47-60. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Günümüzde mevcut Sünni akımlar Adem Arıkan , İslam Dünyasının Mezhep Haritası ve Nüfus Dağılımı, İslami Araştırmalar, 2018; 29 (2), 348-379. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
15 Şii Sünni İlişkileri Mehmet Kalaycı. "Şi'ilik-Sünnilik İlişkisinin Kapsamı ve Sınırlarına Dair Bazı Metodik Mülahazalar". e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 6 / 2 (Aralık 2013): 293-319 . Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.02.2025 11:27