Information
Code | İTS832 |
Name | Aesthetics in Turkish Islamic Architecture |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Course Goal / Objective
Perception of art in Islamic culture and Turkish history from history to the present day, works of art.
Course Content
Definition, types and importance of art, Islam's view of art and aesthetics, Early Islamic works, examples from Seljuk and Ottoman Period Works.
Course Precondition
none
Resources
Ortaçağ Anadolu Türk Ahşap Sanatında Kündekari Tekniği”, Türkler, Cilt 7, Ankara 2002, s. 911 - 916. Banu MAHİR Osmanlı Minyatür Sanatı istanbul, 2005, Kabalcı Yayınevi. Başar, Fuat; Tiryaki, Yavuz: Türk Ebru Sanatı, Gözen Yayınları, 2000. Doğan Kuban, Türk Ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, Arkeoloji Ve Sanat Yayınları, İstanbul 1995. E. H. Gombrıch, Sanatın Öyküsü, (Çev. Bedrettin Cömert), Remzi Kitabevi, İstanbul 1986. Gönül Öney, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi Ve El Sanatları, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara 1992.
Notes
Nusret Çam, İslamda Sanat Sanatta İslam, Akçağ Yayınları, Ankara 1999. Oleg Grabar, İslam Sanatının Oluşumu, (Çev. Nuran Yavuz), Hürriyet Vakfı Yayınları, İstanbul 1988. Özen, Mine Esiner. Türk Cilt Sanatı, İstanbul,1998. Selçuk Mülayim, Sanat Tarihi Metodu, İstanbul 1983. Selçuk Mülayim, Sanata Giriş, 2. Baskı, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul 1994.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognises symbols and iconography in art. |
LO02 | Makes the definition of art. Learns the terms of art and architecture. |
LO03 | Recognises the pre-Islamic Turkish arts. |
LO04 | Learns the relationship between Islam and art. |
LO05 | Understands the development of the general character and nature of Islamic art. |
LO06 | Recognises the geography where Islam emerged and spread in the historical process. |
LO07 | Learns about the cultural environments that affect Islamic art in the first period and cultural exchange |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | 2 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective | 2 |
PLO03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the doctoral program. | 3 |
PLO04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework. | 2 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Acquires the ability to benefit from modern technological opportunities (printed, visual and audio, etc.) in obtaining and using scientific studies at the doctoral level. | 3 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability of keeping scientific, cultural and ethic values in these academic studies and of internalizing them | 1 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 2 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Definition and importance of art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Islam's view on the issue of description | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | The character and essence of Islamic art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Islam's view of art and aesthetics | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Islam's view of ancient civilisations, cities, historical monuments and archaeology | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Mescidi Nebevi, the first important example of religious architecture in Islamic history, plan and building elements | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Calligraphy and marbling art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Illumination Art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Miniature art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Tile art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Wood art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Bookbinding | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Glass art | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Art of weaving and embroidery | reading | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Term Exams | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |