İTS832 Türk İslam Mimarisinde Estetik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS832
Ad Türk İslam Mimarisinde Estetik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

İslam kültüründe ve Türk tarihinde tarihten günümüze sanat algısı, sanat eserleri.

Dersin İçeriği

Sanatın tarifi, çeşitleri ve önemi, İslam’ın sanat ve estetiğe bakışı, Erken dönem İslam eserleri, Selçuklu ve Osmanlı Dönemi Eserlerinden örnekler.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Ortaçağ Anadolu Türk Ahşap Sanatında Kündekari Tekniği”, Türkler, Cilt 7, Ankara 2002, s. 911 - 916. Banu MAHİR Osmanlı Minyatür Sanatı istanbul, 2005, Kabalcı Yayınevi. Başar, Fuat; Tiryaki, Yavuz: Türk Ebru Sanatı, Gözen Yayınları, 2000. Doğan Kuban, Türk Ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, Arkeoloji Ve Sanat Yayınları, İstanbul 1995. E. H. Gombrıch, Sanatın Öyküsü, (Çev. Bedrettin Cömert), Remzi Kitabevi, İstanbul 1986. Gönül Öney, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi Ve El Sanatları, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara 1992.

Notlar

Nusret Çam, İslamda Sanat Sanatta İslam, Akçağ Yayınları, Ankara 1999. Oleg Grabar, İslam Sanatının Oluşumu, (Çev. Nuran Yavuz), Hürriyet Vakfı Yayınları, İstanbul 1988. Özen, Mine Esiner. Türk Cilt Sanatı, İstanbul,1998. Selçuk Mülayim, Sanat Tarihi Metodu, İstanbul 1983. Selçuk Mülayim, Sanata Giriş, 2. Baskı, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul 1994.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sanatta semboller ve ikonografiyi açıklar
ÖÇ02 Sanatın tanımını yapar, sanat ve mimarlık terimlerini açıklar
ÖÇ03 İslam öncesi Türk sanatlarını tanıtır
ÖÇ04 İslam ile sanat arasındaki ilişki hakkında bilgi verir
ÖÇ05 İslam sanatının genel karakteri ve mahiyetinin gelişimi hakkında bilgi verir
ÖÇ06 İslamın ortaya çıktığı ve tarihi süreç içerisinde yayıldığı coğrafyayı tanıtır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanatın tanımı ve önemi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 İslam’ın tasvir meselesi hakkında görüşü okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 İslam sanatının karakteri ve mahiyeti okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 İslam’ın sanata ve estetiğe bakışı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 İslam’ın eski medeniyetlere, şehirlere, tarihi eserlere ve arkeolojiye bakışı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 İslam tarihindeki ilk önemli dini mimari örneği olan Mescidi Nebevi planı ve yapı öğeleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Hat ve ebru sanatı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tezhip Sanatı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Minyatür sanatı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Çini sanatı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Ahşap sanatı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Cilt sanatı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Cam sanatı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Dokuma ve işleme sanatı okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 03:45