Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS832 |
Ad | Türk İslam Mimarisinde Estetik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslam kültüründe ve Türk tarihinde tarihten günümüze sanat algısı, sanat eserleri.
Dersin İçeriği
Sanatın tarifi, çeşitleri ve önemi, İslam’ın sanat ve estetiğe bakışı, Erken dönem İslam eserleri, Selçuklu ve Osmanlı Dönemi Eserlerinden örnekler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ortaçağ Anadolu Türk Ahşap Sanatında Kündekari Tekniği”, Türkler, Cilt 7, Ankara 2002, s. 911 - 916. Banu MAHİR Osmanlı Minyatür Sanatı istanbul, 2005, Kabalcı Yayınevi. Başar, Fuat; Tiryaki, Yavuz: Türk Ebru Sanatı, Gözen Yayınları, 2000. Doğan Kuban, Türk Ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, Arkeoloji Ve Sanat Yayınları, İstanbul 1995. E. H. Gombrıch, Sanatın Öyküsü, (Çev. Bedrettin Cömert), Remzi Kitabevi, İstanbul 1986. Gönül Öney, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi Ve El Sanatları, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara 1992.
Notlar
Nusret Çam, İslamda Sanat Sanatta İslam, Akçağ Yayınları, Ankara 1999. Oleg Grabar, İslam Sanatının Oluşumu, (Çev. Nuran Yavuz), Hürriyet Vakfı Yayınları, İstanbul 1988. Özen, Mine Esiner. Türk Cilt Sanatı, İstanbul,1998. Selçuk Mülayim, Sanat Tarihi Metodu, İstanbul 1983. Selçuk Mülayim, Sanata Giriş, 2. Baskı, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul 1994.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanatta semboller ve ikonografiyi açıklar |
ÖÇ02 | Sanatın tanımını yapar, sanat ve mimarlık terimlerini açıklar |
ÖÇ03 | İslam öncesi Türk sanatlarını tanıtır |
ÖÇ04 | İslam ile sanat arasındaki ilişki hakkında bilgi verir |
ÖÇ05 | İslam sanatının genel karakteri ve mahiyetinin gelişimi hakkında bilgi verir |
ÖÇ06 | İslamın ortaya çıktığı ve tarihi süreç içerisinde yayıldığı coğrafyayı tanıtır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanatın tanımı ve önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | İslam’ın tasvir meselesi hakkında görüşü | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | İslam sanatının karakteri ve mahiyeti | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | İslam’ın sanata ve estetiğe bakışı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | İslam’ın eski medeniyetlere, şehirlere, tarihi eserlere ve arkeolojiye bakışı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | İslam tarihindeki ilk önemli dini mimari örneği olan Mescidi Nebevi planı ve yapı öğeleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Hat ve ebru sanatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tezhip Sanatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Minyatür sanatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Çini sanatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Ahşap sanatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Cilt sanatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Cam sanatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Dokuma ve işleme sanatı | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |