Information
Code | POLS427 |
Name | Critical Terrorism Studies |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 7. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | İngilizce |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. YÜKSEL ALPER ECEVİT |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
This course aims to provide an introduction to the main theoretical and empirical debates on terrorism.
Course Content
This course covers the following topics: i) Orthodox and critical approaches to terrorism, ii) The relationship between terrorism and global politics, iii) Current issues and debates on terrorism.
Course Precondition
There are no prerequisites for this course.
Resources
Jackson, Richard (2016). Routledge handbook of critical terrorism studies. New York: Routledge. Stump, Jacob L. & and Dixit, Priya (2013). Critical terrorism studies: An introduction to research methods. London and New York: Routledge. Martin, Gus (2017). Terörizm: Kavramlar ve Kuramlar. Adres Yayınları. Chomsky, Noam, Herman, Edward S., O’Sullivan, Gerry & George, Alexander (1999). Terörizm Efsanesi. Ayraç Yayınevi. Chaliand, Gerard & Blin, Arnaud (2016). Terörizmin Tarihi: Antikçağdan IŞİD’e. Nora Kitap. Gofas, Andreas, English, Richard, Kalyvas, Stathis N. & Chenoweth, Erica (2022). Terörizmin El Kitabı. Siyasal Kitabevi.
Notes
Borradori, Giovanna (2008). Terör Günlerinde Felsefe: Jürgen Habermas ve Jacques Derrida ile Diyaloglar. Yapı Kredi Yayınları.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Critically discuss terrorism and related concepts |
LO02 | Examine the literature on terrorism with a comparative perspective |
LO03 | Discuss the relationship between terrorism and international interventions |
LO04 | Discuss the local, regional and international effects and consequences of the global "war on terrorism" |
LO05 | Discuss comparatively the main ideas and critiques of Critical Terrorism Studies |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain the basic concepts and theories within the disciplines of Political Science and International Relations. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the methodologies used in the disciplines of Political Science and International Relations. | 4 |
PLO03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability to follow, interpret and apply problem-solving techniques focused on problem solving in different social fields of international and national dimension. | 3 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Questions traditional approaches, practices and methods, develop and apply new working methods when necessary. | 1 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Recognize/apply social, scientific and professional ethical values. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes responsibility, leads and works effectively individually and/or in a team. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Being aware of the necessity of lifelong learning, follows the current developments in the field and improves himself/herself. | |
PLO08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | To be able to use Turkish and at least one foreign language in accordance with the requirements of academic life and business life. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Analyzes data related to social sciences. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Define and analyze political, economic and social problems of international, regional and national context. | 5 |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gains critical thinking skills in the field of social sciences. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | General Introduction: What is Terrorism? | Jackson (2016) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Terrorism Studies in International Relations | Stump & Dixit (2013) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Orthodox and Critical Approaches on Terrorism | Martin (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Terrorism and "critical theories" of IR | Martin (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Global "War on Terrorism" after 9/11 | Martin (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | The Problem of "State Terrorism" | Jackson (2016) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Making Sense of the Terrorist Subject | Martin (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Jackson (2016) | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Conceptual Discussion: "New Terrorism" | Martin (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Conceptual Discussion: "Religious Terrorism" | Stump & Dixit (2013) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Conceptual Discussion: "Right-wing Terrorism" | Jackson (2016) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Social Movements and Terrorism | Jackson (2016) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Gender and Terrorism | Martin (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Al-Qaeda and the "Islamic State" Organization | Jackson (2016) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Hamas | Martin (2017) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 6 | 84 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 10 | 10 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 1 | 1 |
Final Exam | 1 | 1 | 1 |
Total Workload (Hour) | 138 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,52 | ||
ECTS | 6 ECTS |