GZT305 GENDER AND MEDIA

4 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- 5. Semester- 3 National Credit

Information

Code GZT305
Name GENDER AND MEDIA
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 5. Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
Course Instructor
1 2
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The aim of the course is to make students aware of the problems and consequences of the patriarchal cultural structure in social life by learning the main concepts and approaches to gender, to gain the ability to develop suggestions for the solution of such problems, and to analyze the gendered representations produced in the media from a critical perspective.

Course Content

In the course, the concepts of sex and gender, social division of labor and gender roles, gender stereotypes, feminist approaches, masculinity studies are explained and gender discrimination based on patriarchy is discussed through media contents.

Course Precondition

None

Resources

Connell, R.W. (1998).Toplumsal Cinsiyet ve İktidar , Çev. Cem Soydemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Steeves,L., (1994) 'Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları', Medya, İktidar İdeoloji içinde, Der.Mehmet Küçük, Ankara: Ark Yayınları. Dökmen, Z.Y.(2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Ankara: Sistem Yayıncılık, İmançer, D. (2006), Medya ve Kadın, Ankara: Ebabil Yayınları. Kuruoğlu, H. ve Aydın, B. (2014), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Ankara: Detay Yayıncılık. Arat, N.(1996). Kadın Gerçeklikleri. İstanbul: Say Yayınları. Tekeli, Ş. (1982). Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat, İstanbul: Birikim Yayınları. Kandiyoti, D.(2013). Cariyeler,Bacılar,Yurttaşlar, İstanbul: Metis Yayınları. Donovan, J. (2021). Feminist Teori. İstanbul: İletişim Yayınları. Davas, A. (2014). Eşitsiz Kız Kardeşlik, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Dursun, Ç., 'Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği', Fe Dergi: Feminist Eleştiri, Cilt:2, sayı:1, Ankara Üniversitesi KASAUM 2010. Bora, A. ve Günal, A. (2007.), 90'larda Türkiye'de Feminizm, İstanbul: İletişim Yayınları.

Notes

Lecture notes.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Explains the concepts of sex and gender
LO02 Discusses the formation of gender identities, social division of labor and gender roles and gender stereotypes in their cultural, social psychological, economic and political contexts.
LO03 List the main achievements of the women's movement in Turkey and the world in the historical process
LO04 Evaluates gendered content in various fields of media from a critical perspective.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has knowledge about the concepts and professional rules related to the profession and field of journalism.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has knowledge about news production, consumption and distribution processes, news sources, news / media text types.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands theories, models and approaches related to media and communication systems.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains knowledge of the legal framework of journalism in Turkey and internationally, legal rights of journalists, press professional principles and ethical codes.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Conducts scientific research in the field of social and human sciences, especially communication and media.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gains the ability to use and develop traditional and new/digital communication technologies, computer and information systems.
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Produces written, visual and audio content for traditional and digital journalism/media environments.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Synthesizes the concepts/fields of society, culture and communication. 4
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Apply democratic rules, human rights and communication rights to promote social reconciliation and peace. 4
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Works individually and collectively in professional life.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Critically examines the agenda and innovations of local, regional, national and international media from new perspectives.
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği To be aware of media literacy and evaluate traditional and digital media content with critical approaches.
PLO13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği To be able to master the professional, commercial and legal processes of journalism and media organizations, current and emerging business models.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Recognizes the otherizing, discriminatory and hateful discourses in the media and society and stands against such discourses. 4
PLO15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Thanks to theoretical and practical knowledge, he/she participates in decision-making mechanisms both in the media organization where he/she works and in the society where he/she lives.
PLO16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Follows cultural, artistic and scientific activities related to the field.
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Produces solutions to problems in the functioning of journalism/media organizations.
PLO18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Is competent in new generation journalism types and practices.
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Assumes duties such as press consultancy, communication coordinator, press consultancy, communication manager in various institutions and organizations.
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Pay attention to work and worker safety within the framework of laws and regulations.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Orientation and Introduction Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sex and Gender Concepts Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 he main approaches about gender Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Social division of labor, social gender roles, gender stereotypes in patriarchal culture. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Feminist Theories Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Women's Movement in Turkey and in the world. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Queer Theory Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Reading Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ideology and discourse in the media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ideological construction strategies producing social gender inequality in the news texts. Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Representation of hegemonic masculinity on the media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Representation of feminity and masculinity in advertisements Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Representation of feminity and masculinity on TV serials Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Social gender inequality on the new media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Social gender inequality on the new media 2 Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Term Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Reading Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 7 7
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 109
Total Workload / 25 (h) 4,36
ECTS 4 ECTS

Update Time: 24.06.2024 11:26