Information
Code | GZT305 |
Name | GENDER AND MEDIA |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | C Compulsory |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Course Instructor |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of the course is to make students aware of the problems and consequences of the patriarchal cultural structure in social life by learning the main concepts and approaches to gender, to gain the ability to develop suggestions for the solution of such problems, and to analyze the gendered representations produced in the media from a critical perspective.
Course Content
In the course, the concepts of sex and gender, social division of labor and gender roles, gender stereotypes, feminist approaches, masculinity studies are explained and gender discrimination based on patriarchy is discussed through media contents.
Course Precondition
None
Resources
Connell, R.W. (1998).Toplumsal Cinsiyet ve İktidar , Çev. Cem Soydemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Steeves,L., (1994) 'Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları', Medya, İktidar İdeoloji içinde, Der.Mehmet Küçük, Ankara: Ark Yayınları. Dökmen, Z.Y.(2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Ankara: Sistem Yayıncılık, İmançer, D. (2006), Medya ve Kadın, Ankara: Ebabil Yayınları. Kuruoğlu, H. ve Aydın, B. (2014), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Ankara: Detay Yayıncılık. Arat, N.(1996). Kadın Gerçeklikleri. İstanbul: Say Yayınları. Tekeli, Ş. (1982). Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat, İstanbul: Birikim Yayınları. Kandiyoti, D.(2013). Cariyeler,Bacılar,Yurttaşlar, İstanbul: Metis Yayınları. Donovan, J. (2021). Feminist Teori. İstanbul: İletişim Yayınları. Davas, A. (2014). Eşitsiz Kız Kardeşlik, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Dursun, Ç., 'Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği', Fe Dergi: Feminist Eleştiri, Cilt:2, sayı:1, Ankara Üniversitesi KASAUM 2010. Bora, A. ve Günal, A. (2007.), 90'larda Türkiye'de Feminizm, İstanbul: İletişim Yayınları.
Notes
Media products such as news, advertisements, documentaries etc.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the concepts of sex and gender |
LO02 | Lists the theories of gender |
LO03 | Defines the concept of feminism |
LO04 | Evaluates gendered content in various fields of media from a critical perspective. |
LO05 | Understands the historical development of the women's movement in Turkey and the world. |
LO06 | Evaluates gendered representations in the media |
LO07 | Defines concepts related to masculinity |
LO08 | Discusses different categories of masculinity |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines the concepts and professional rules related to the profession and field of journalism. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines news production, consumption and distribution processes, news sources, news / media text types. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theories, models and approaches related to media and communication systems. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Outlines the legal framework of journalism in Turkey and internationally, the legal rights of journalists, press professional principles, and ethical codes. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Designs scientific research in the field of social sciences and humanities, especially communication and media. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Compares traditional and new/digital communication technologies, computers and information systems. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Prepares written, visual and audio content for traditional and digital journalism/media environments. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Discusses the concepts/areas of society, culture and communication. | 4 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Apply democratic rules, human rights and communication rights to promote social reconciliation and peace. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Supports individual and collective work in professional life. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Critically discusses the agenda and innovations of local, regional, national and international media with new perspectives. | 4 |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Examines traditional and digital media contents with critical approaches with media literacy competence. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Describe the professional, commercial and legal processes of journalism and media organizations, current and emerging business models. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Criticizes otherizing, discriminatory and hateful discourses in the media and society. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Through theoretical and practical knowledge, he/she supports decision-making mechanisms both in the media organization where he/she works and in the society where he/she lives. | |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Supports cultural, artistic and scientific activities related to the field. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Design solutions to problems in the functioning of journalism/media organizations. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Applies new generation journalism technologies. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Performs duties such as press consultancy, communication coordination, press advisory, and communication management in various institutions and organizations. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Supports work and worker safety within the framework of laws and regulations. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Orientation and Introduction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sex and Gender Concepts | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | he main approaches about gender | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Social division of labor, social gender roles, gender stereotypes in patriarchal culture. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Feminist Theories | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Women's Movement in Turkey and in the world. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ideology and discourse in the media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gender construction in the media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ideological construction strategies producing social gender inequality in the news texts. | Sample News research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Representation of hegemonic masculinity on the media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Representation of feminity and masculinity in advertisements | Sample advertisement research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Representation of feminity and masculinity on TV serials | Sample TV serial research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Social gender inequality on the new media | Research on social networks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Digital feminism | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 7 | 7 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 109 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,36 | ||
ECTS | 4 ECTS |