Information
Code | GZT305 |
Name | GENDER AND MEDIA |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Course Instructor |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of the course is to make students aware of the problems and consequences of the patriarchal cultural structure in social life by learning the main concepts and approaches to gender, to gain the ability to develop suggestions for the solution of such problems, and to analyze the gendered representations produced in the media from a critical perspective.
Course Content
In the course, the concepts of sex and gender, social division of labor and gender roles, gender stereotypes, feminist approaches, masculinity studies are explained and gender discrimination based on patriarchy is discussed through media contents.
Course Precondition
None
Resources
Connell, R.W. (1998).Toplumsal Cinsiyet ve İktidar , Çev. Cem Soydemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Steeves,L., (1994) 'Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları', Medya, İktidar İdeoloji içinde, Der.Mehmet Küçük, Ankara: Ark Yayınları. Dökmen, Z.Y.(2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Ankara: Sistem Yayıncılık, İmançer, D. (2006), Medya ve Kadın, Ankara: Ebabil Yayınları. Kuruoğlu, H. ve Aydın, B. (2014), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Ankara: Detay Yayıncılık. Arat, N.(1996). Kadın Gerçeklikleri. İstanbul: Say Yayınları. Tekeli, Ş. (1982). Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat, İstanbul: Birikim Yayınları. Kandiyoti, D.(2013). Cariyeler,Bacılar,Yurttaşlar, İstanbul: Metis Yayınları. Donovan, J. (2021). Feminist Teori. İstanbul: İletişim Yayınları. Davas, A. (2014). Eşitsiz Kız Kardeşlik, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Dursun, Ç., 'Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği', Fe Dergi: Feminist Eleştiri, Cilt:2, sayı:1, Ankara Üniversitesi KASAUM 2010. Bora, A. ve Günal, A. (2007.), 90'larda Türkiye'de Feminizm, İstanbul: İletişim Yayınları.
Notes
Lecture notes.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the concepts of sex and gender |
LO02 | Discusses the formation of gender identities, social division of labor and gender roles and gender stereotypes in their cultural, social psychological, economic and political contexts. |
LO03 | List the main achievements of the women's movement in Turkey and the world in the historical process |
LO04 | Evaluates gendered content in various fields of media from a critical perspective. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has knowledge about the concepts and professional rules related to the profession and field of journalism. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has knowledge about news production, consumption and distribution processes, news sources, news / media text types. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands theories, models and approaches related to media and communication systems. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains knowledge of the legal framework of journalism in Turkey and internationally, legal rights of journalists, press professional principles and ethical codes. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Conducts scientific research in the field of social and human sciences, especially communication and media. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability to use and develop traditional and new/digital communication technologies, computer and information systems. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Produces written, visual and audio content for traditional and digital journalism/media environments. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Synthesizes the concepts/fields of society, culture and communication. | 4 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Apply democratic rules, human rights and communication rights to promote social reconciliation and peace. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Works individually and collectively in professional life. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Critically examines the agenda and innovations of local, regional, national and international media from new perspectives. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be aware of media literacy and evaluate traditional and digital media content with critical approaches. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to master the professional, commercial and legal processes of journalism and media organizations, current and emerging business models. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Recognizes the otherizing, discriminatory and hateful discourses in the media and society and stands against such discourses. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Thanks to theoretical and practical knowledge, he/she participates in decision-making mechanisms both in the media organization where he/she works and in the society where he/she lives. | |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Follows cultural, artistic and scientific activities related to the field. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Produces solutions to problems in the functioning of journalism/media organizations. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Is competent in new generation journalism types and practices. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Assumes duties such as press consultancy, communication coordinator, press consultancy, communication manager in various institutions and organizations. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Pay attention to work and worker safety within the framework of laws and regulations. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Orientation and Introduction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sex and Gender Concepts | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | he main approaches about gender | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Social division of labor, social gender roles, gender stereotypes in patriarchal culture. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Feminist Theories | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Women's Movement in Turkey and in the world. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Queer Theory | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ideology and discourse in the media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ideological construction strategies producing social gender inequality in the news texts. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Representation of hegemonic masculinity on the media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Representation of feminity and masculinity in advertisements | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Representation of feminity and masculinity on TV serials | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Social gender inequality on the new media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Social gender inequality on the new media 2 | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 7 | 7 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 109 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,36 | ||
ECTS | 4 ECTS |