GZT305 TOPLUMSAL CİNSİYET VE MEDYA

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZT305
Ad TOPLUMSAL CİNSİYET VE MEDYA
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Derse katılan öğrencilerin öncelikle toplumsal cinsiyete dair başlıca kavramlar ve yaklaşımları öğrenerek, toplumsal yaşamda ataerkil kültürel yapının doğurduğu sorunların ve sonuçların farkında olması, bu tür sorunların çözümüne ilişkin öneriler geliştirme becerisi kazanması, medyada üretilen toplumsal cinsiyetçi temsilleri eleştirel bir bakış açısıyla analiz etmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Derste cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramları, toplumsal iş bölümü ve toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyetle ilgili kalıp yargılar, feminist yaklaşımlar, erkeklik çalışmaları anlatılmakta ve ataerkiye dayalı toplumsal cinsiyet ayrımcılığı medya içerikleri üzerinden ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Connell, R.W. (1998).Toplumsal Cinsiyet ve İktidar , Çev. Cem Soydemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Steeves,L., (1994) 'Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları', Medya, İktidar İdeoloji içinde, Der.Mehmet Küçük, Ankara: Ark Yayınları. Dökmen, Z.Y.(2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Ankara: Sistem Yayıncılık, İmançer, D. (2006), Medya ve Kadın, Ankara: Ebabil Yayınları. Kuruoğlu, H. ve Aydın, B. (2014), Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Ankara: Detay Yayıncılık. Arat, N.(1996). Kadın Gerçeklikleri. İstanbul: Say Yayınları. Tekeli, Ş. (1982). Kadınlar ve Siyasal Toplumsal Hayat, İstanbul: Birikim Yayınları. Kandiyoti, D.(2013). Cariyeler,Bacılar,Yurttaşlar, İstanbul: Metis Yayınları. Donovan, J. (2021). Feminist Teori. İstanbul: İletişim Yayınları. Davas, A. (2014). Eşitsiz Kız Kardeşlik, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Dursun, Ç., 'Kadına Yönelik Şiddet Karşısında Haber Etiği', Fe Dergi: Feminist Eleştiri, Cilt:2, sayı:1, Ankara Üniversitesi KASAUM 2010. Bora, A. ve Günal, A. (2007.), 90'larda Türkiye'de Feminizm, İstanbul: İletişim Yayınları.

Notlar

Haber, reklam, belgesel vb. medya ürünleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarını açıklar
ÖÇ02 Toplumsal Cinsiyet Teorilerini sıralar
ÖÇ03 Feminizm kavramını tanımlar
ÖÇ04 Medyanın ürettiği toplumsal cinsiyetçi metinleri eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
ÖÇ05 Türkiye'de ve dünyada kadın hareketininin tarihsel gelişimini kavrar
ÖÇ06 Medyada toplumsal cinsiyetçi temsilleri değerlendirir
ÖÇ07 Erkeklik ile ilgili kavramları tanımlar
ÖÇ08 Farklı erkeklik kategorilerini tartışır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Oryantasyon ve Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet Kavramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Toplumsal Cinsiyetle İlgili Başlıca Yaklaşımlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ataerkil kültürde toplumsal iş bölümü, toplumsal cinsiyet rolleri ve kalıp yargılar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Feminist Kuramlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Türkiye'de ve dünyada kadın hareketi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Medyada ideoloji ve söylem Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Medyanın toplumsal cinsiyet inşası Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Haber metinlerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliğini üreten ideolojik inşa stratejileri (örneklerin incelenmesi) Örnek Haber araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Hegemonik erkekliğin medyada temsili Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Reklamlarda kadınlık ve erkeklik temsili (örneklerin incelenmesi) Örnek reklam araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Televizyon dizilerinde kadınlık ve erkeklik temsili (örneklerin incelenmesi) Örnek televizyon dizisi araştırması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Yeni medyada toplumsal cinsiyet eşitsizliği (örneklerin incelenmesi) Sosyal ağlarda araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Dijital feminizm Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.02.2025 10:33