Information
Code | GZS420 |
Name | MEDIA AND DISCRIMINATION |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 8. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Course Instructor |
1 2 |
Course Goal / Objective
The aim of the course is to teach the conceptual framework of discrimination and to provide students with a critical perspective on the types of discrimination reproduced in the media.
Course Content
The course deals with various aspects of discrimination in the media within the framework of basic concepts and approaches related to discrimination and analyzes discriminatory content of the media.
Course Precondition
None
Resources
Almagor, R.C.(2002). İfade Medya ve Etik, Ankara: Phonix Yayınevi. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Richard Kearney (2012). Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yayınları İnceoğlu, Y. (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, İstanbul: Hrant Dink Vakfı: s. 75-94 Çomu, T. (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Notes
Reports and guide books
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | The participants learn fundamental concepts and theories |
LO02 | The participants have critical perspectives regarding discriminative content of media |
LO03 | The participants evaluate discrimination types with critical perspectives |
LO04 | The participants analyse discriminative discourse of media with a critical perspective |
LO05 | Understands the causes of discrimination |
LO06 | Produces alternative discourses against hate speech |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has knowledge about the concepts and professional rules related to the profession and field of journalism. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has knowledge about news production, consumption and distribution processes, news sources, news / media text types. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands theories, models and approaches related to media and communication systems. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains knowledge of the legal framework of journalism in Turkey and internationally, legal rights of journalists, press professional principles and ethical codes. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Conducts scientific research in the field of social and human sciences, especially communication and media. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability to use and develop traditional and new/digital communication technologies, computer and information systems. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Produces written, visual and audio content for traditional and digital journalism/media environments. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Synthesizes the concepts/fields of society, culture and communication. | 4 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Apply democratic rules, human rights and communication rights to promote social reconciliation and peace. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Works individually and collectively in professional life. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Critically examines the agenda and innovations of local, regional, national and international media from new perspectives. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be aware of media literacy and evaluate traditional and digital media content with critical approaches. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to master the professional, commercial and legal processes of journalism and media organizations, current and emerging business models. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Recognizes the otherizing, discriminatory and hateful discourses in the media and society and stands against such discourses. | 5 |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Thanks to theoretical and practical knowledge, he/she participates in decision-making mechanisms both in the media organization where he/she works and in the society where he/she lives. | |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Follows cultural, artistic and scientific activities related to the field. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Produces solutions to problems in the functioning of journalism/media organizations. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Is competent in new generation journalism types and practices. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Assumes duties such as press consultancy, communication coordinator, press consultancy, communication manager in various institutions and organizations. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Pay attention to work and worker safety within the framework of laws and regulations. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Concepts related to discrimination | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Discrimination and otherizing | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sociological approaches to the discrimination on discrimination | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Authoritarian Personality Theory | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Racism | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Legitimizing prejudice and inequalities | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Hate Speech | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Hate Speech and Hate Crimes | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Constructing Discrimination and Hate Speech in the Media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Justice-focused journalism | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Hate speech in the news | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Alternative Journalism Language and Practices Against Hate Speech | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | News Analysis | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 7 | 7 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 109 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,36 | ||
ECTS | 4 ECTS |