GZS420 MEDIA AND DISCRIMINATION

4 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- 8. Semester- 3 National Credit

Information

Code GZS420
Name MEDIA AND DISCRIMINATION
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 8. Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Label E Elective
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
Course Instructor Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

The aim of the course is to teach the conceptual framework of discrimination and to provide students with a critical perspective on the types of discrimination reproduced in the media.

Course Content

The course deals with various aspects of discrimination in the media within the framework of basic concepts and approaches related to discrimination and analyzes discriminatory content of the media.

Course Precondition

None

Resources

Almagor, R.C.(2002). İfade Medya ve Etik, Ankara: Phonix Yayınevi. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Richard Kearney (2012). Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yayınları İnceoğlu, Y. (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, İstanbul: Hrant Dink Vakfı: s. 75-94 Çomu, T. (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Notes

Reports and guide books


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 The participants learn fundamental concepts and theories
LO02 The participants have critical perspectives regarding discriminative content of media
LO03 The participants evaluate discrimination types with critical perspectives
LO04 The participants analyse discriminative discourse of media with a critical perspective
LO05 Understands the causes of discrimination
LO06 Produces alternative discourses against hate speech


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Defines the concepts and professional rules related to the profession and field of journalism.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Defines news production, consumption and distribution processes, news sources, news / media text types.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theories, models and approaches related to media and communication systems.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Outlines the legal framework of journalism in Turkey and internationally, the legal rights of journalists, press professional principles, and ethical codes.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Designs scientific research in the field of social sciences and humanities, especially communication and media.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Compares traditional and new/digital communication technologies, computers and information systems.
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Prepares written, visual and audio content for traditional and digital journalism/media environments.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Discusses the concepts/areas of society, culture and communication. 4
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Apply democratic rules, human rights and communication rights to promote social reconciliation and peace. 4
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Supports individual and collective work in professional life.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Critically discusses the agenda and innovations of local, regional, national and international media with new perspectives.
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Examines traditional and digital media contents with critical approaches with media literacy competence.
PLO13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Describe the professional, commercial and legal processes of journalism and media organizations, current and emerging business models.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Criticizes otherizing, discriminatory and hateful discourses in the media and society. 5
PLO15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Through theoretical and practical knowledge, he/she supports decision-making mechanisms both in the media organization where he/she works and in the society where he/she lives.
PLO16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Supports cultural, artistic and scientific activities related to the field.
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Design solutions to problems in the functioning of journalism/media organizations.
PLO18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Applies new generation journalism technologies.
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Performs duties such as press consultancy, communication coordination, press advisory, and communication management in various institutions and organizations.
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Supports work and worker safety within the framework of laws and regulations.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Concepts related to discrimination Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Discrimination and otherizing Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Sociological approaches to the discrimination on discrimination Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Authoritarian Personality Theory Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Racism Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Legitimizing prejudice and inequalities Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hate Speech Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Hate Speech and Hate Crimes Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Constructing Discrimination and Hate Speech in the Media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Justice-focused journalism Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Hate speech in the news Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Alternative Journalism Language and Practices Against Hate Speech Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 News Analysis Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 7 7
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 109
Total Workload / 25 (h) 4,36
ECTS 4 ECTS

Update Time: 28.06.2024 05:48