Information
Code | GZS420 |
Name | MEDIA AND DISCRIMINATION |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 8. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Course Instructor |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of the course is to teach the conceptual framework of discrimination and to provide students with a critical perspective on the types of discrimination reproduced in the media.
Course Content
The course deals with various aspects of discrimination in the media within the framework of basic concepts and approaches related to discrimination and analyzes discriminatory content of the media.
Course Precondition
None
Resources
Almagor, R.C.(2002). İfade Medya ve Etik, Ankara: Phonix Yayınevi. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Richard Kearney (2012). Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yayınları İnceoğlu, Y. (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, İstanbul: Hrant Dink Vakfı: s. 75-94 Çomu, T. (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Notes
Reports and guide books
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | The participants learn fundamental concepts and theories |
LO02 | The participants have critical perspectives regarding discriminative content of media |
LO03 | The participants evaluate discrimination types with critical perspectives |
LO04 | The participants analyse discriminative discourse of media with a critical perspective |
LO05 | Understands the causes of discrimination |
LO06 | Produces alternative discourses against hate speech |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines the concepts and professional rules related to the profession and field of journalism. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines news production, consumption and distribution processes, news sources, news / media text types. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theories, models and approaches related to media and communication systems. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Outlines the legal framework of journalism in Turkey and internationally, the legal rights of journalists, press professional principles, and ethical codes. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Designs scientific research in the field of social sciences and humanities, especially communication and media. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Compares traditional and new/digital communication technologies, computers and information systems. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Prepares written, visual and audio content for traditional and digital journalism/media environments. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Discusses the concepts/areas of society, culture and communication. | 4 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Apply democratic rules, human rights and communication rights to promote social reconciliation and peace. | 4 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Supports individual and collective work in professional life. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Critically discusses the agenda and innovations of local, regional, national and international media with new perspectives. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Examines traditional and digital media contents with critical approaches with media literacy competence. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Describe the professional, commercial and legal processes of journalism and media organizations, current and emerging business models. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Criticizes otherizing, discriminatory and hateful discourses in the media and society. | 5 |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Through theoretical and practical knowledge, he/she supports decision-making mechanisms both in the media organization where he/she works and in the society where he/she lives. | |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Supports cultural, artistic and scientific activities related to the field. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Design solutions to problems in the functioning of journalism/media organizations. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Applies new generation journalism technologies. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Performs duties such as press consultancy, communication coordination, press advisory, and communication management in various institutions and organizations. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Supports work and worker safety within the framework of laws and regulations. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Concepts related to discrimination | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Discrimination and otherizing | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Sociological approaches to the discrimination on discrimination | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Authoritarian Personality Theory | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Racism | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Legitimizing prejudice and inequalities | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Hate Speech | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Hate Speech and Hate Crimes | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Constructing Discrimination and Hate Speech in the Media | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Justice-focused journalism | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Hate speech in the news | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Alternative Journalism Language and Practices Against Hate Speech | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | News Analysis | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 7 | 7 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 109 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,36 | ||
ECTS | 4 ECTS |