GZS420 MEDYA VE AYRIMCILIK

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS420
Ad MEDYA VE AYRIMCILIK
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı ayrımcılığın kavramsal çerçevesini öğretmek ve medyada yeniden üretilen ayrımcılık türleri konusunda eleştirel bakış açısına sahip olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Derste ayrımcılıkla ilişkili temel kavramlar ve yaklaşımlar çerçevesinde medyada ayrımcılık çeşitli yönleriyle ele alınmakta ve medyanın ayrımcı içerikleri analiz edilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Almagor, R.C.(2002). İfade Medya ve Etik, Ankara: Phonix Yayınevi. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Richard Kearney (2012). Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yayınları İnceoğlu, Y. (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, İstanbul: Hrant Dink Vakfı: s. 75-94 Çomu, T. (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Notlar

Raporlar ve rehber kitaplar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Katılımcılar ayrımcılıkla ilgili temel kavramları ve kuramsal yaklaşımları öğrenir.
ÖÇ02 Medyanın ayrımcı diline dair eleştirel bakış açısı edinir.
ÖÇ03 Ayrımcılık biçimlerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
ÖÇ04 Medyanın cinsiyetçi söylemlerini eleştirel bir perspektifle analiz eder.
ÖÇ05 Ayrımcılığın nedenlerini kavrar
ÖÇ06 Nefret söylemine karşı alternatif söylemler üretir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ayrımcılığa ilişkin kavramlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Ayrımcılık ve Ötekileştirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Ayrımcılığa sosyolojik yaklaşımlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Otoriteryen Kişilik Kuramı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Irkçılık Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Önyargı ve eşitsizlikleri meşrulaştırma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Nefret Söylemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Nefret Söylemi ve Nefret Suçları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Medyada Ayrımcılık ve Nefret Söyleminin İnşası Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Hak odaklı habercilik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Haberde nefret söylemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Nefret Söylemine Karşı Alternatif Haber Dili ve Pratikler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Haber Analizi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.06.2024 05:48