Genel Bilgi
Kod | GZS420 |
Ad | MEDYA VE AYRIMCILIK |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı ayrımcılığın kavramsal çerçevesini öğretmek ve medyada yeniden üretilen ayrımcılık türleri konusunda eleştirel bakış açısına sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Derste ayrımcılıkla ilişkili temel kavramlar ve yaklaşımlar çerçevesinde medyada ayrımcılık çeşitli yönleriyle ele alınmakta ve medyanın ayrımcı içerikleri analiz edilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Almagor, R.C.(2002). İfade Medya ve Etik, Ankara: Phonix Yayınevi. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Richard Kearney (2012). Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yayınları İnceoğlu, Y. (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, İstanbul: Hrant Dink Vakfı: s. 75-94 Çomu, T. (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Notlar
Raporlar ve rehber kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Katılımcılar ayrımcılıkla ilgili temel kavramları ve kuramsal yaklaşımları öğrenir. |
ÖÇ02 | Medyanın ayrımcı diline dair eleştirel bakış açısı edinir. |
ÖÇ03 | Ayrımcılık biçimlerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. |
ÖÇ04 | Medyanın cinsiyetçi söylemlerini eleştirel bir perspektifle analiz eder. |
ÖÇ05 | Ayrımcılığın nedenlerini kavrar |
ÖÇ06 | Nefret söylemine karşı alternatif söylemler üretir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik mesleği ve alanıyla ilgili kavramlar ve mesleki kuralları tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Haber üretim, tüketim ve dağıtım süreçlerini, haber kaynakları, haber/medya metin türlerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim sistemlerine ilişkin kuramları, modelleri, yaklaşımları sıralar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkiye’de ve uluslararası düzlemde gazeteciliğin yasal çerçevesini, gazetecilerin yasal haklarını, basın meslek ilkeleri ve etik kodları ana hatlarıyla belirtir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim ve medya başta olmak üzere sosyal ve beşerî bilimler alanında bilimsel araştırmalar tasarlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve yeni/dijital iletişim teknolojilerini, bilgisayar ve bilişim sistemlerini karşılaştırır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel ve dijital gazetecilik/medya ortamlarına yazılı, görsel, işitsel içerik hazırlar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını/alanlarını tartışır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı desteklemek amacıyla demokratik kuralları, insan haklarını ve iletişim haklarını uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Profesyonel yaşamda bireysel ve kolektif çalışmayı destekler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası medyanın gündemini ve yenilikleri yeni bakış açılarıyla, eleştirel biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Medya okuryazarı yetkinliğiyle geleneksel ve dijital medya içeriklerini eleştirel yaklaşımlarla inceler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gazetecilik ve medya organizasyonlarının mesleki, ticari ve hukuki süreçlerini, mevcut ve gelişmekte olan iş modellerini betimler. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Medyadaki ve toplumdaki ötekileştirici, ayrıştırıcı ve nefret içerikli söylemleri eleştirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kuramsal ve uygulamalı bilgiler sayesinde hem çalıştığı medya kuruluşunda hem de yaşadığı toplumda karar alma/oluşturma mekanizmalarını destekler. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanıyla ilgili kültürel, sanatsal ve bilimsel etkinlikleri destekler. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gazetecilik/medya organizasyonlarının işleyişindeki sorunlara çözümler tasarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeni nesil gazetecilik teknolojilerini uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, basın müşavirliği, iletişim yöneticiliği gibi görevler yapar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yasa ve yönetmelikler çerçevesinde iş ve işçi güvenliğini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ayrımcılığa ilişkin kavramlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Ayrımcılık ve Ötekileştirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Ayrımcılığa sosyolojik yaklaşımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Otoriteryen Kişilik Kuramı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Irkçılık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Önyargı ve eşitsizlikleri meşrulaştırma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Nefret Söylemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Nefret Söylemi ve Nefret Suçları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Medyada Ayrımcılık ve Nefret Söyleminin İnşası | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Hak odaklı habercilik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Haberde nefret söylemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Nefret Söylemine Karşı Alternatif Haber Dili ve Pratikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Haber Analizi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |