FDB1736

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code FDB1736
Name
Term 2024-2025 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal / Objective

The aim of this course is to comprehend the place of coping and religious coping processes in individual life and to reveal the functions of the basic concepts of religion in the coping process.

Course Content

Coping, religious coping theory, coping activities, religious coping strategies, positive religious coping, negative religious coping, scientific and psychological aspects of coping process, patience, prayer, test belief, afterlife belief, savior belief

Course Precondition

There is no prerequisite course.

Resources

Pargament, K. I. (1997). The psychology of religion and coping: Theory, research, practice. New York: The Guilford Press. Esen Ateş, Nesibe (2019), Din ve Başa Çıkma, Ankara: Akademisyen Yayınları. Ayten, A. (2012). Tanrı’ya sığınmak: Dinî başa çıkma üzerine psiko-sosyal bir araştırma. İstanbul: İz Yayıncılık. Ekşi, H. (2001). Başa çıkma, dinî başa çıkma ve ruh sağlığı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Doktora tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa. Kula, M. N. (2005). Bedensel engellilik ve dinî başa çıkma. İstanbul: Dem Yayınları.

Notes

Pargament, K. I. ve Rye, M. S. (1998). Forgiveness as a method of religious coping. L. Everett (Ed.), Dimensions of forgiveness: Psychological Research & Theological Forgiveness içinde (p. 59-78). Worthington. Pargament, K. I. ve Brant, G. R. (1998). Religion and coping. H. G. Koenig (Ed.), Handbook of religion and mental health içinde (p. 111-128). San Diego: Academic Press. Pargament, K. I., Koenig, H. G. ve Perez, L. (2000). The many methods of religions coping: Development and initial validation of rcope. Journal of Clinical Psychology, 56(4), 519-543. Pargament, K. I., Tarakeshwar, N., Ellison C. G., Wulf, K., M., (2001) Religious coping among the religious: the relationships between religious coping and well-being in a national sample of oresbyterian clergy, elders, and members. Journal for the Scientific Study of Religion, 40, 497-498 Pargament, K. I. (2003). Tanrım bana yardım et: Başa çıkmanın teorik çatısına doğru. Tabula Rasa, 3(9), 207-238. Pargament, K. I. (2005). Acı ve tatlı: Dindarlığın bedelleri ve faydaları üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 279-313. Altıntaş, S. (2014). Depresyon ile dinsel başa çıkma arasında ilişki üzerine bir çalışma. Doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Kula, M. N. (2006). İstenmedik ve beklenmedik olaylarla karşılaşan bireylere yönelik moral ve manevî desteğin önemi (Deprem ve bedensel engellilik örneği). Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(2), 73-94. Kula, M. N. (2002). Deprem ve dini başa çıkma. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002/I, 234-255 Küçükcan, T. ve Köse, A. (2000). Doğal afetler ve din: Marmara depremi üzerine psiko-sosyal bir inceleme. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Defines the concepts of religiosity, coping, and religious coping.
LO02 Explain the historical development of religious coping theory.
LO03 Knows coping and religious coping theories.
LO04 Defines religious coping activities.
LO05 Recognize religious coping strategies.
LO06 Knows the relationship between prayer, patience, belief in the afterlife, belief in test, belief in savior and religious coping.
LO07 Can scientifically discuss the religious coping process.
LO08 Analyze positive and negative religious coping types.
LO09 Analyze the cognitive and emotional aspects of religious coping.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students learn essential knowledge and approaches in the field. 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students have extensive knowledge about national and international studies in the field. 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students perform original researches on the field. 3
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gain sufficient knowledge about national and international studies in the field. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Can do original research in the field.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Determines a topic from the proposals and develops a report on this issue. 1
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Discusses and presents the research report.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Use individual and team work skills in national and international projects
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Recognize the basic sources of the field to use in scientific studies. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Effective use of a foreign language to follow international literature in the field 3
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Using higher order thinking skills (critical thinking, problem solving, creative thinking, decision making, reflection) 5
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can conduct their work independently and as a member of a team.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Using scientific research skills in their work 3
PLO14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Follow ethical rules 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Concepts of Religiosity, Coping and Religious Coping reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Historical Development of Coping Theory reading related text Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
3 Historical Development of Religious Coping Theory reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Analysis of Religious Coping Process reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Relevant portions of Positive Religious Coping Textbook and recommended sources reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Negative Religious Coping reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Religious Coping Strategies reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Religious Coping in Islam reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Patience and Religious Coping reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Prayer and Religious Coping reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Belief in the Hereafter and Religious Coping reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Test Belief and Religious Coping reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Savior Faith and Religious Coping reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Belief in Punishment by God and Religious Coping reading related text Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 2 12 24
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 10 10
Final Exam 1 15 15
Total Workload (Hour) 147
Total Workload / 25 (h) 5,88
ECTS 6 ECTS

Update Time: 14.05.2024 09:55