Genel Bilgi
Kod | FDB1736 |
Ad | Dindarlık ve Başa Çıkma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, başa çıkma ve dinî başa çıkma süreçlerinin bireysel yaşamdaki yerini kavramak, dinin temel kavramlarının başa çıkma sürecindeki işlevlerini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği
Başa çıkma, dinî başa çıkma teorisi, başa çıkma etkinlikleri, dinî başa çıkma stratejileri, olumlu dinî başa çıkma, olumsuz dinî başa çıkma, başa çıkma sürecinin bilimsel ve psikolojik yönü, sabır, dua, imtihan inancı, ahiret inancı, kurtarıcı inancı
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Pargament, K. I. (1997). The psychology of religion and coping: Theory, research, practice. New York: The Guilford Press. Esen Ateş, Nesibe (2019), Din ve Başa Çıkma, Ankara: Akademisyen Yayınları. Ayten, A. (2012). Tanrı’ya sığınmak: Dinî başa çıkma üzerine psiko-sosyal bir araştırma. İstanbul: İz Yayıncılık. Ekşi, H. (2001). Başa çıkma, dinî başa çıkma ve ruh sağlığı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Doktora tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa. Kula, M. N. (2005). Bedensel engellilik ve dinî başa çıkma. İstanbul: Dem Yayınları.
Notlar
Pargament, K. I. ve Rye, M. S. (1998). Forgiveness as a method of religious coping. L. Everett (Ed.), Dimensions of forgiveness: Psychological Research & Theological Forgiveness içinde (p. 59-78). Worthington. Pargament, K. I. ve Brant, G. R. (1998). Religion and coping. H. G. Koenig (Ed.), Handbook of religion and mental health içinde (p. 111-128). San Diego: Academic Press. Pargament, K. I., Koenig, H. G. ve Perez, L. (2000). The many methods of religions coping: Development and initial validation of rcope. Journal of Clinical Psychology, 56(4), 519-543. Pargament, K. I., Tarakeshwar, N., Ellison C. G., Wulf, K., M., (2001) Religious coping among the religious: the relationships between religious coping and well-being in a national sample of oresbyterian clergy, elders, and members. Journal for the Scientific Study of Religion, 40, 497-498 Pargament, K. I. (2003). Tanrım bana yardım et: Başa çıkmanın teorik çatısına doğru. Tabula Rasa, 3(9), 207-238. Pargament, K. I. (2005). Acı ve tatlı: Dindarlığın bedelleri ve faydaları üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 279-313. Altıntaş, S. (2014). Depresyon ile dinsel başa çıkma arasında ilişki üzerine bir çalışma. Doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Kula, M. N. (2006). İstenmedik ve beklenmedik olaylarla karşılaşan bireylere yönelik moral ve manevî desteğin önemi (Deprem ve bedensel engellilik örneği). Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(2), 73-94. Kula, M. N. (2002). Deprem ve dini başa çıkma. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002/I, 234-255 Küçükcan, T. ve Köse, A. (2000). Doğal afetler ve din: Marmara depremi üzerine psiko-sosyal bir inceleme. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dindarlık, başa çıkma, dinî başa çıkma kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Dinî başa çıkma teorisinin tarihsel gelişimini anlatabilir. |
ÖÇ03 | Başa çıkma ve dinî başa çıkma teorilerini bilir. |
ÖÇ04 | Dinî başa çıkma etkinliklerini tanımlayabilir. |
ÖÇ05 | Dinî başa çıkma stratejilerini tanıyabilir. |
ÖÇ06 | Dua, sabır, ahiret inancı, imtihan inancı, kurtarıcı inancı ve dinî başa çıkma arasındaki ilişkiyi bilir. |
ÖÇ07 | Dini başa çıkma sürecini bilimsel olarak tartışabilir. |
ÖÇ08 | Olumlu ve olumsuz dinî başa çıkma türlerini analiz edebilir. |
ÖÇ09 | Dinî başa çıkmanın bilişsel ve duygusal yönlerini analiz edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dindarlık, Başa Çıkma ve Dinî Başa Çıkma Kavramları | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Başa Çıkma Teorisinin Tarihsel Gelişimi | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Dinî Başa Çıkma Teorisinin Tarihsel Gelişimi | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Dinî Başa Çıkma Sürecinin Analizi | ilgilimetni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Olumlu Dinî Başa Çıkma Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Olumsuz Dinî Başa Çıkma | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dinî Başa Çıkma Stratejileri | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | İslam Dininde Dinî Başa Çıkma | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | 10- Sabır ve Dinî Başa Çıkma | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Dua ve Dinî Başa Çıkma | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ahiret İnancı ve Dinî Başa Çıkma | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İmtihan İnancı ve Dinî Başa Çıkma | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kurtarıcı İnancı ve Dinî Başa Çıkma | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tanrı Tarafından Cezalandırılma İnancı ve Dinî Başa Çıkma | ilgili metni okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,88 | ||
AKTS | 6 AKTS |