FDB1736 Dindarlık ve Başa Çıkma

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1736
Ad Dindarlık ve Başa Çıkma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, başa çıkma ve dinî başa çıkma süreçlerinin bireysel yaşamdaki yerini kavramak, dinin temel kavramlarının başa çıkma sürecindeki işlevlerini ortaya koymaktır.

Dersin İçeriği

Başa çıkma, dinî başa çıkma teorisi, başa çıkma etkinlikleri, dinî başa çıkma stratejileri, olumlu dinî başa çıkma, olumsuz dinî başa çıkma, başa çıkma sürecinin bilimsel ve psikolojik yönü, sabır, dua, imtihan inancı, ahiret inancı, kurtarıcı inancı

Dersin Ön Koşulu

ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Pargament, K. I. (1997). The psychology of religion and coping: Theory, research, practice. New York: The Guilford Press. Esen Ateş, Nesibe (2019), Din ve Başa Çıkma, Ankara: Akademisyen Yayınları. Ayten, A. (2012). Tanrı’ya sığınmak: Dinî başa çıkma üzerine psiko-sosyal bir araştırma. İstanbul: İz Yayıncılık. Ekşi, H. (2001). Başa çıkma, dinî başa çıkma ve ruh sağlığı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Doktora tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa. Kula, M. N. (2005). Bedensel engellilik ve dinî başa çıkma. İstanbul: Dem Yayınları.

Notlar

Pargament, K. I. ve Rye, M. S. (1998). Forgiveness as a method of religious coping. L. Everett (Ed.), Dimensions of forgiveness: Psychological Research & Theological Forgiveness içinde (p. 59-78). Worthington. Pargament, K. I. ve Brant, G. R. (1998). Religion and coping. H. G. Koenig (Ed.), Handbook of religion and mental health içinde (p. 111-128). San Diego: Academic Press. Pargament, K. I., Koenig, H. G. ve Perez, L. (2000). The many methods of religions coping: Development and initial validation of rcope. Journal of Clinical Psychology, 56(4), 519-543. Pargament, K. I., Tarakeshwar, N., Ellison C. G., Wulf, K., M., (2001) Religious coping among the religious: the relationships between religious coping and well-being in a national sample of oresbyterian clergy, elders, and members. Journal for the Scientific Study of Religion, 40, 497-498 Pargament, K. I. (2003). Tanrım bana yardım et: Başa çıkmanın teorik çatısına doğru. Tabula Rasa, 3(9), 207-238. Pargament, K. I. (2005). Acı ve tatlı: Dindarlığın bedelleri ve faydaları üzerine bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 279-313. Altıntaş, S. (2014). Depresyon ile dinsel başa çıkma arasında ilişki üzerine bir çalışma. Doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Kula, M. N. (2006). İstenmedik ve beklenmedik olaylarla karşılaşan bireylere yönelik moral ve manevî desteğin önemi (Deprem ve bedensel engellilik örneği). Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(2), 73-94. Kula, M. N. (2002). Deprem ve dini başa çıkma. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002/I, 234-255 Küçükcan, T. ve Köse, A. (2000). Doğal afetler ve din: Marmara depremi üzerine psiko-sosyal bir inceleme. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dindarlık, başa çıkma, dinî başa çıkma kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 Dinî başa çıkma teorisinin tarihsel gelişimini anlatabilir.
ÖÇ03 Başa çıkma ve dinî başa çıkma teorilerini bilir.
ÖÇ04 Dinî başa çıkma etkinliklerini tanımlayabilir.
ÖÇ05 Dinî başa çıkma stratejilerini tanıyabilir.
ÖÇ06 Dua, sabır, ahiret inancı, imtihan inancı, kurtarıcı inancı ve dinî başa çıkma arasındaki ilişkiyi bilir.
ÖÇ07 Dini başa çıkma sürecini bilimsel olarak tartışabilir.
ÖÇ08 Olumlu ve olumsuz dinî başa çıkma türlerini analiz edebilir.
ÖÇ09 Dinî başa çıkmanın bilişsel ve duygusal yönlerini analiz edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dindarlık, Başa Çıkma ve Dinî Başa Çıkma Kavramları ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Başa Çıkma Teorisinin Tarihsel Gelişimi ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
3 Dinî Başa Çıkma Teorisinin Tarihsel Gelişimi ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Dinî Başa Çıkma Sürecinin Analizi ilgilimetni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Olumlu Dinî Başa Çıkma Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımlar ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Olumsuz Dinî Başa Çıkma ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Dinî Başa Çıkma Stratejileri ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 İslam Dininde Dinî Başa Çıkma ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 10- Sabır ve Dinî Başa Çıkma ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dua ve Dinî Başa Çıkma ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ahiret İnancı ve Dinî Başa Çıkma ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İmtihan İnancı ve Dinî Başa Çıkma ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kurtarıcı İnancı ve Dinî Başa Çıkma ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Tanrı Tarafından Cezalandırılma İnancı ve Dinî Başa Çıkma ilgili metni okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 147
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,88
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:55