Information
Code | GRS309 |
Name | Unique Book Design |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 2-2 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör.Dr. MUSTAFA CAN KIZGINDEMİR |
Course Instructor |
Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
In this course, the book manuscript, printed book examines the stages of development. The aim of the invention of paper in the development of advanced printing techniques, kodeksten, tipografideki to be informed about developments in the historical adventure of the book and the book does practical work on the elaboration of the design.
Course Content
The basic principles of book design. Typographic approach and readability metrics. Page layout and page braids. Binding methods. Book production technology.
Course Precondition
None
Resources
Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,
Notes
Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the stages of solving design problems in book format. |
LO02 | Analyzes the problem with necessary research. |
LO03 | Prepares ideas for possible solutions with sketches and models. |
LO04 | Analyzes printing techniques appropriate for the idea. |
LO05 | Uses various printing and reproduction techniques effectively in implementing developed ideas. |
LO06 | Uses the techniques has learned to visualize the idea. |
LO07 | Implements the most appropriate idea among the ideas has developed. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines and explains the basic elements and principles of art and design. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyses national and international artistic and cultural elements that may affect graphic design applications. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines and compares mass communication media, communication methods and communication elements. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines and applies research, information retrieval and critical thinking methods. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Applies the principles of colour, hierarchy, size and scale of art and design in the design process. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Follows technological developments in visual communication and applies them in design processes. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses different materials, paints and technological tools and equipment consciously in the design process. | 5 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Integrates graphic design knowledge with the knowledge of different disciplines and applies it to the design process. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes an active role in individual and group work and fulfils its responsibilities. | 5 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Provides consistency in written and visual communication by using grammar correctly. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Develops and applies a planned, meticulous and disciplined working approach in the design process. | 4 |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Understands, interprets and critically evaluates the texts they read. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uses information and communication technologies effectively and consciously in learning and design processes. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Creates effective and functional designs that reach the target audience. | 5 |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses oral, written and visual communication skills effectively. | |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Establishes professional and effective communication with colleagues, employers and individuals to whom they provide services. | |
PLO17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses foreign language skills to follow the developments in the field and communicate at professional level. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops design approaches sensitive to social, cultural, scientific and artistic values. | |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Analyses the place and effects of graphic design profession in social life. | |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Defends the ethical and legal values of the graphic design profession and adopts environmentally sensitive design approaches. | 5 |
PLO21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Produces creative, original, economic and aesthetic solutions for visual communication problems. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction, purpose and way of processing the course and samples. | Sample review, practice, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Identify the subject and theoretical and applied research on this subject. | Sample review, practice, research | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Research into sketches | Sketches | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Sketch work 1 | Sketches | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Sketch work 2 | Sketches | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Experimental examples: Different techniques are used separately and together based on the work practices 1 | Design Studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Experimental examples: Different techniques are used separately and together based on the work practices 2 | Design Studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Midterm Review | Preparing of Presentation | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Investigation and testing of different materials and types of paper | Sample review, practice, research | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Book formatting and sizing studies, modeling studies. | Design Studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Design applications 1 | Design Studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Design applications 2 | Design Studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Design applications 3 | Design Studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Completed applications to format of handmade books: Blending and binding techniques | Design Studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Discussion and evaluation of applications Presentation | Design Studies | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Exam | Ending the project | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Exam | Ending the project | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 108 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,32 | ||
ECTS | 4 ECTS |