GRS309 Özgün Kitap Tasarımı

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GRS309
Ad Özgün Kitap Tasarımı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders kapsamında, el yazması kitaptan, basılı kitaba gelişim aşamaları irdelenmektedir. Amaç öğrencilerin kağıdın icadından ileri baskı tekniklerinin gelişimine, kodeksten, tipografideki gelişmelere kitabın tarihsel serüveni hakkında bilgi sahibi olması ve kitap tasarımının incelikleri konusunda uygulamalı çalışmalar yapmasıdır.

Dersin İçeriği

Kitap tasarımının temel ilkeleri. Tipografik yaklaşım ve okunabilirlik ölçütleri. Sayfa düzeni ve sayfa örgüleri. Ciltleme yöntemleri. Kitap üretim teknolojisi.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,

Notlar

Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasarım problemlerini kitap formatında çözme aşamasını açıklar.
ÖÇ02 Problemi gerekli araştırmalar ile birlikte analiz eder.
ÖÇ03 Eskiz ve maketlerle olası çözümlere dair fikirler hazırlar.
ÖÇ04 Fikre uygun baskı tekniklerini analiz eder.
ÖÇ05 Geliştirilen fikirleri uygulamada çeşitli basım ve çoğaltım tekniklerini etkin olarak kullanır.
ÖÇ06 Öğrendiği teknikleri fikri görselleştirmeye yönelik kullanır.
ÖÇ07 Geliştirdiği fikirler arasından konuya en uygun olanını uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanımlar ve açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslararası sanatsal, kültürel unsurları analiz eder.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kitle iletişim ortamlarını, iletişim yöntemlerini ve iletişim öğelerini tanımlar ve karşılaştırır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma, bilgiye ulaşma ve eleştirel düşünme yöntemlerini tanımlar ve uygular.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü ve ölçek ilkelerini tasarım sürecinde uygular.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel iletişimdeki teknolojik gelişmeleri takip eder ve tasarım süreçlerinde uygular.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım sürecinde farklı malzemeleri, boyaları ve teknolojik araç-gereçleri bilinçli şekilde kullanır. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Grafik tasarım bilgisini farklı disiplinlerin bilgileriyle entegre eder ve tasarım sürecine uygular.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve grup çalışmalarında etkin rol alır ve sorumluluklarını yerine getirir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dilbilgisini doğru kullanarak yazılı ve görsel iletişimde tutarlılık sağlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tasarım sürecinde planlı, titiz ve disiplinli bir çalışma yaklaşımı geliştirir ve uygular. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okuduğu metinleri anlar, yorumlar ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve tasarım süreçlerinde etkili ve bilinçli bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Hedef kitleye ulaşan, etkili ve işlevsel tasarımlar oluşturur. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireylerle profesyonel ve etkili iletişim kurar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki düzeyde iletişim kurabilecek yabancı dil becerilerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere duyarlı tasarım yaklaşımları geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Grafik tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve etkilerini analiz eder.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Grafik tasarım mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunur ve çevreye duyarlı tasarım yaklaşımları benimser. 5
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Görsel iletişim sorunlarına yönelik yaratıcı, özgün, ekonomik ve estetik çözümler üretir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı,amacı,işleniş biçimi ve örnekler. Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Konu belirleme ve bu konuda teorik ve uygulamalı araştırma. Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Yapılan araştırmaların eskiz haline getirilmesi Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Eskiz çalışmaları 1 Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
5 Eskiz çalışmaları 2 Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme
6 Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar 1 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar 2 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Değerlendirme Sunum Paftaları hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Farklı malzeme ve kağıt türlerinin araştırılması, denenmesi Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Kitabı biçimlendirme ve boyutlandırma çalışmaları, maket çalışması Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Tasarım Uygulamaları 1 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Tasarım Uygulamaları 2 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Tasarım Uygulamaları 3 Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Uygulamaların tamamlanarak el yapımı kitap formatına dönüştürülmesi: Harman ve cilt teknikleri Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Uygulamalar üzerinde tartışma ve değerlendirme, Uygulamaların sunuşu Tasarım Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Final Sınavı Projenin Sonlandırılması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Final Sınavı Projenin Sonlandırılması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.02.2025 12:38