FDB1732 Research Methods in Social Sciences

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code FDB1732
Name Research Methods in Social Sciences
Term 2024-2025 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Belirsiz
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi AHMET RİFAT GEÇİOĞLU


Course Goal / Objective

The main purpose is to provide a scientific perspective to students studying for a master’s degree in Philosophy and Religious Sciences and to develop students’ knowledge, skills and attitudes about how to solve a problem using the scientific method.

Course Content

Knowledge, science, scientific knowledge, scientific method, limiting and expressing the problem in research, writing hypotheses and research questions, literature review, research models, data collection techniques, presentation and interpretation of findings, results and recommendations, reporting.

Course Precondition

None

Resources

Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A Yayıncılık. Shaughnessy, J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2018). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel. Tanrıöğren, A. (2009) (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık. Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Pegem Yayınları Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Ayten, A. (2022). Din bilimlerinde nicel yöntem. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları. Shaughnessy, J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2018). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel. Tanrıöğren, A. (2009) (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık. Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Pegem Yayınları Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Ayten, A. (2022). Din bilimlerinde nicel yöntem. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları. Rickman, H. P. (2000). Anlama ve insan bilimleri. Etüt Yayınları. Birand, K. (1998). Kâmıran Birand külliyatı. Akçağ Yayınları. Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık. Gülbenkian Komisyonu (2018). Sosyal bilimleri açın. Metis Yayınları. Lakatos, I. (2014) Bilimsel araştırma programlarının metodolojisi. Alfa. Feyerabend, P (2020). Yönteme karşı. Ayrıntı Yayınları. Kuhn, T. (2021). Bilimsel devrimlerin yapısı. Kırmızı Yayınları. Popper, K. (2022). Bilimsel araştırmanın mantığı. Yapı Kredi Yayınları.

Notes

Rickman, H. P. (2000). Anlama ve insan bilimleri. Etüt Yayınları. Birand, K. (1998). Kâmıran Birand külliyatı. Akçağ Yayınları. Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık. Gülbenkian Komisyonu (2018). Sosyal bilimleri açın. Metis Yayınları. Lakatos, I. (2014) Bilimsel araştırma programlarının metodolojisi. Alfa. Feyerabend, P (2020). Yönteme karşı. Ayrıntı Yayınları. Kuhn, T. (2021). Bilimsel devrimlerin yapısı. Kırmızı Yayınları. Popper, K. (2022). Bilimsel araştırmanın mantığı. Yapı Kredi Yayınları.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Understands the changes and transformations that the concepts of knowledge and science have undergone in the historical process.
LO02 Explains the sources of information.
LO03 Understands the importance of scientific thinking.
LO04 Observes ethical rules in scientific research.
LO05 Explains the limitations of the scientific method in terms of social sciences.
LO06 Determines the problem for a scientific research and expresses it by limiting it.
LO07 Uses literature review methods and techniques appropriate to the scientific research to be conducted.
LO08 Expresses the purposes of scientific research as a hypothesis or question sentence.
LO09 Expresses the importance of scientific research.
LO10 Determines the assumptions and limitations to be accepted in scientific research.
LO11 Understands the research models used in social sciences.
LO12 Selects a research model appropriate to the problem determined in scientific research.
LO13 Explains and uses data collection techniques utilised in research in the field of social sciences.
LO14 Selects samples appropriate to the problem and purposes of scientific research.
LO15 Organizes, presents and explains research findings.
LO16 States and discuss the research results.
LO17 Based on the research results, it makes suggestions for future studies.
LO18 Writes a scientific research report in accordance with the rules.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students learn essential knowledge and approaches in the field.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students have extensive knowledge about national and international studies in the field.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students perform original researches on the field. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gain sufficient knowledge about national and international studies in the field.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Can do original research in the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Determines a topic from the proposals and develops a report on this issue. 5
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Discusses and presents the research report. 5
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Use individual and team work skills in national and international projects 3
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Recognize the basic sources of the field to use in scientific studies.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Effective use of a foreign language to follow international literature in the field
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Using higher order thinking skills (critical thinking, problem solving, creative thinking, decision making, reflection)
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can conduct their work independently and as a member of a team.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Using scientific research skills in their work 5
PLO14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Follow ethical rules 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Changes and transformations of the concepts of knowledge, science and scientific knowledge in the historical process Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
2 Positivism and postpositivism in the construction of social reality Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Ways of obtaining knowledge, causality, scientists and scientific ethics Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 Research process and techniques in social sciences, limitations of the scientific method in social sciences Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
5 Identifying, limiting and expressing the research problem Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 Literature review Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
7 Statement of objectives: Hypothesising and research question Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
8 Mid-Term Exam Preparation for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 The importance of the research, assumptions and limitations in the research Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
10 Quantitative and qualitative methods Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
11 Research models: Descriptive models, experimental models, ex-post facto research model, historical research and action research Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
12 Ways of collecting data Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
13 Organizing, presenting and explaining the findings Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
14 Conclusion, discussion and recommendations Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Writing the research report Review of relevant sources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Term Exams Preparation for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Preparation for the exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 13 13
Final Exam 1 25 25
Total Workload (Hour) 150
Total Workload / 25 (h) 6,00
ECTS 6 ECTS

Update Time: 14.05.2024 12:56