Information
Code | FDB1732 |
Name | Research Methods in Social Sciences |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi AHMET RİFAT GEÇİOĞLU |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The main purpose is to provide a scientific perspective to students studying for a master’s degree in Philosophy and Religious Sciences and to develop students’ knowledge, skills and attitudes about how to solve a problem using the scientific method.
Course Content
Knowledge, science, scientific knowledge, scientific method, limiting and expressing the problem in research, writing hypotheses and research questions, literature review, research models, data collection techniques, presentation and interpretation of findings, results and recommendations, reporting.
Course Precondition
None
Resources
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A Yayıncılık. Shaughnessy, J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2018). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel. Tanrıöğren, A. (2009) (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık. Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Pegem Yayınları Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Ayten, A. (2022). Din bilimlerinde nicel yöntem. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları. Shaughnessy, J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2018). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel. Tanrıöğren, A. (2009) (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık. Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Pegem Yayınları Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Ayten, A. (2022). Din bilimlerinde nicel yöntem. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları. Rickman, H. P. (2000). Anlama ve insan bilimleri. Etüt Yayınları. Birand, K. (1998). Kâmıran Birand külliyatı. Akçağ Yayınları. Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık. Gülbenkian Komisyonu (2018). Sosyal bilimleri açın. Metis Yayınları. Lakatos, I. (2014) Bilimsel araştırma programlarının metodolojisi. Alfa. Feyerabend, P (2020). Yönteme karşı. Ayrıntı Yayınları. Kuhn, T. (2021). Bilimsel devrimlerin yapısı. Kırmızı Yayınları. Popper, K. (2022). Bilimsel araştırmanın mantığı. Yapı Kredi Yayınları.
Notes
Rickman, H. P. (2000). Anlama ve insan bilimleri. Etüt Yayınları. Birand, K. (1998). Kâmıran Birand külliyatı. Akçağ Yayınları. Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık. Gülbenkian Komisyonu (2018). Sosyal bilimleri açın. Metis Yayınları. Lakatos, I. (2014) Bilimsel araştırma programlarının metodolojisi. Alfa. Feyerabend, P (2020). Yönteme karşı. Ayrıntı Yayınları. Kuhn, T. (2021). Bilimsel devrimlerin yapısı. Kırmızı Yayınları. Popper, K. (2022). Bilimsel araştırmanın mantığı. Yapı Kredi Yayınları.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Understands the changes and transformations that the concepts of knowledge and science have undergone in the historical process. |
LO02 | Explains the sources of information. |
LO03 | Understands the importance of scientific thinking. |
LO04 | Observes ethical rules in scientific research. |
LO05 | Explains the limitations of the scientific method in terms of social sciences. |
LO06 | Determines the problem for a scientific research and expresses it by limiting it. |
LO07 | Uses literature review methods and techniques appropriate to the scientific research to be conducted. |
LO08 | Expresses the purposes of scientific research as a hypothesis or question sentence. |
LO09 | Expresses the importance of scientific research. |
LO10 | Determines the assumptions and limitations to be accepted in scientific research. |
LO11 | Understands the research models used in social sciences. |
LO12 | Selects a research model appropriate to the problem determined in scientific research. |
LO13 | Explains and uses data collection techniques utilised in research in the field of social sciences. |
LO14 | Selects samples appropriate to the problem and purposes of scientific research. |
LO15 | Organizes, presents and explains research findings. |
LO16 | States and discuss the research results. |
LO17 | Based on the research results, it makes suggestions for future studies. |
LO18 | Writes a scientific research report in accordance with the rules. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students learn essential knowledge and approaches in the field. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students have extensive knowledge about national and international studies in the field. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Students perform original researches on the field. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gain sufficient knowledge about national and international studies in the field. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can do original research in the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Determines a topic from the proposals and develops a report on this issue. | 5 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discusses and presents the research report. | 5 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Use individual and team work skills in national and international projects | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognize the basic sources of the field to use in scientific studies. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Effective use of a foreign language to follow international literature in the field | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Using higher order thinking skills (critical thinking, problem solving, creative thinking, decision making, reflection) | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can conduct their work independently and as a member of a team. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Using scientific research skills in their work | 5 |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follow ethical rules | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Changes and transformations of the concepts of knowledge, science and scientific knowledge in the historical process | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Positivism and postpositivism in the construction of social reality | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Ways of obtaining knowledge, causality, scientists and scientific ethics | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Research process and techniques in social sciences, limitations of the scientific method in social sciences | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Identifying, limiting and expressing the research problem | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
6 | Literature review | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
7 | Statement of objectives: Hypothesising and research question | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Preparation for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | The importance of the research, assumptions and limitations in the research | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
10 | Quantitative and qualitative methods | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
11 | Research models: Descriptive models, experimental models, ex-post facto research model, historical research and action research | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Ways of collecting data | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
13 | Organizing, presenting and explaining the findings | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Conclusion, discussion and recommendations | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Writing the research report | Review of relevant sources | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Term Exams | Preparation for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Preparation for the exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 13 | 13 |
Final Exam | 1 | 25 | 25 |
Total Workload (Hour) | 150 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,00 | ||
ECTS | 6 ECTS |