FDB1732 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1732
Ad Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AHMET RİFAT GEÇİOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Temel amaç; Felsefe ve Din Bilimlerinde yüksek lisans eğitimi alan öğrencilere bilimsel bir bakış açısı kazandırmak, bir problemin bilimsel yöntem kullanılarak nasıl çözüleceği hususunda öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Bilgi, bilim, bilimsel bilgi, bilimsel yöntem, araştırmada problemi sınırlama ve ifade etme, hipotez ve araştırma sorusu yazma, literatür tarama, araştırma modelleri, veri toplama teknikleri, bulguların sunumu ve yorumlanması, sonuç ve öneriler, raporlaştırma.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi - kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Yayınevi. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A Yayıncılık. Shaughnessy, J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2018). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel. Tanrıöğren, A. (2009) (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık. Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Pegem Yayınları Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Ayten, A. (2022). Din bilimlerinde nicel yöntem. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları. Rickman, H. P. (2000). Anlama ve insan bilimleri. Etüt Yayınları. Birand, K. (1998). Kâmıran Birand külliyatı. Akçağ Yayınları. Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık. Gülbenkian Komisyonu (2018). Sosyal bilimleri açın. Metis Yayınları. Lakatos, I. (2014) Bilimsel araştırma programlarının metodolojisi. Alfa. Feyerabend, P (2020). Yönteme karşı. Ayrıntı Yayınları. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A Yayıncılık. Shaughnessy, J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2018). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel. Tanrıöğren, A. (2009) (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık. Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Pegem Yayınları Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Ayten, A. (2022). Din bilimlerinde nicel yöntem. M.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları.

Notlar

Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A Yayıncılık. Shaughnessy, J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2018). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel. Tanrıöğren, A. (2009) (Ed.). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık. Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Pegem Yayınları Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Kitabevi. Rickman, H. P. (2000). Anlama ve insan bilimleri. Etüt Yayınları. Birand, K. (1998). Kâmıran Birand külliyatı. Akçağ Yayınları. Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Anı Yayıncılık. Gülbenkian Komisyonu (2018). Sosyal bilimleri açın. Metis Yayınları. Lakatos, I. (2014) Bilimsel araştırma programlarının metodolojisi. Alfa. Feyerabend, P (2020). Yönteme karşı. Ayrıntı Yayınları. Kuhn, T. (2021). Bilimsel devrimlerin yapısı. Kırmızı Yayınları. Popper, K. (2022). Bilimsel araştırmanın mantığı. Yapı Kredi Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içinde geçirdiği değişim ve dönüşümleri kavrar.
ÖÇ02 Bilginin kaynaklarını açıklar.
ÖÇ03 Bilimsel düşünmenin önemini kavrar.
ÖÇ04 Bilimsel araştırmada etik kuralları gözetir.
ÖÇ05 Sosyal bilimler açısından bilimsel yöntemdeki sınırlılıkları açıklar.
ÖÇ06 Bilimsel bir araştırma için problem belirler ve onu sınırlandırarak ifade eder.
ÖÇ07 Yapacağı bilimsel araştırmaya uygun literatür tarama yöntem ve tekniklerini kullanır.
ÖÇ08 Bilimsel araştırmada yer alan amaçları hipotez ya da soru cümlesi olarak ifade eder.
ÖÇ09 Bilimsel araştırmanın önemini ifade eder.
ÖÇ10 Bilimsel araştırmada kabul edilecek sayıltı ve sınırlılıkları tespit eder.
ÖÇ11 Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma modellerini kavrar.
ÖÇ12 Bilimsel araştırmada belirlenen probleme uygun araştırma modeli seçer.
ÖÇ13 Sosyal bilimler alanındaki araştırmalarda kullanılan veri toplama tekniklerini açıklar ve kullanır.
ÖÇ14 Bilimsel araştırmanın problemine ve amaçlarına uygun örneklem seçimi yapar.
ÖÇ15 Araştırma bulgularını organize eder, sunar ve açıklar.
ÖÇ16 Araştırma sonuçlarını belirtir ve tartışır.
ÖÇ17 Araştırma sonuçlarından hareketle sonraki çalışmalar için önerilerde bulunur.
ÖÇ18 Bilimsel bir araştırma raporunu kurallara uygun olarak yazar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 5
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilgi, bilim, bilimsel bilgi kavramlarının tarihsel süreçteki değişim ve dönüşümleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
2 Sosyal gerçekliğin inşasında pozitivizm ve postpozitivizm İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 Bilgi edinme yolları, nedensellik, bilim insanı ve bilimsel etik İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
4 Sosyal bilimlerde araştırma süreci ve teknikleri, Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
5 Araştırma probleminin tespiti, sınırlandırılması ve ifade edilmesi İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 Literatür taraması İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
7 Amaçların ifadesi: Hipotez kurma ve araştırma sorusu İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Araştırmanın önemi, araştırmada sayıltı ve sınırlılıklar İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
10 Nicel ve nitel yöntemler İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
11 Araştırma modelleri: Betimsel modeller, deneysel modeller, ex-post fakto araştırma modeli, tarihi araştırma ve eylem araştırması İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
12 Veri toplama yolları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
13 Bulguların organize edilmesi, sunumu ve açıklanması İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
14 Sonuç, tartışma ve öneriler İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Araştırma raporunun yazılması İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 13 13
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 12:56