Information
| Unit | INSTITUTE OF MEDICAL SCIENCES |
| BIOPHYSICS (MEDICINE) (MASTER) (WITH THESIS) | |
| Code | BFZ543 |
| Name | Extracellular potentials-1 |
| Term | 2024-2025 Academic Year |
| Term | Spring |
| Duration (T+A) | 2-2 (T-A) (17 Week) |
| ECTS | 5 ECTS |
| National Credit | 3 National Credit |
| Teaching Language | Türkçe |
| Level | Yüksek Lisans Dersi |
| Type | Normal |
| Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
| Catalog Information Coordinator | Prof.Dr. İSMAİL GÜNAY |
| Course Instructor |
Prof. Dr. FİGEN ÇİÇEK
(Bahar)
(A Group)
(Asst. Ins.)
(Bahar) (B Group) () |
Course Goal / Objective
Relations between intracellular and extracellular potentials, interpretation of superficial potentials and their importance in clinical practice
Course Content
Inducible cells, intracellular potentials, single-fiber potentials and compound potentials, superficial potentials, volatile conductive potentials, intracellular potentials, homework1,2,3,4,5, sucrose-gap, EKG-MKG, EMG-MMG, EEG-Meg
Course Precondition
The lesson has no prerequisites
Resources
Lecture notes (For Medical Faculty Students - İsmail Günay) Biophysics (Ferit Pehlivan) Biophysics (Gürbüz Çelebi) Internet Search
Notes
Internet Research
Course Learning Outcomes
| Order | Course Learning Outcomes |
|---|---|
| LO01 | Knows the importance of electrode types and electrodes |
| LO02 | Explain the difference between single fiber potential and compound potential |
| LO03 | Knows and explains the relationship between intracellular and extracellular recorded potentials |
| LO04 | Record and interpret ECG |
| LO05 | Know EMG recording methods |
| LO06 | Explain the physical basis of EEG |
Relation with Program Learning Outcome
| Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
|---|---|---|---|
| PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Learns basic information about the field | |
| PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sets up and works experimental setups in the laboratory | 1 |
| PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prepares a project proposal on its own | |
| PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Plans an experimental study | 2 |
| PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reports the research result | |
| PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interpret the research findings | 2 |
| PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Has the analytical thinking mechanism related to the field, Reaches reliable information. Creates and writes a research project, works and researches based on ethical values. | |
| PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She/he systematically transfers the theoretical knowledge she has researched to the audience. | 1 |
| PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Have a scientific thinking systematic in relation to their profession. | 1 |
| PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir proje önerisi hazırlayabilmek |
Week Plan
| Week | Topic | Preparation | Methods |
|---|---|---|---|
| 1 | Inducible cells | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 2 | Intracellular potentials | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 3 | Single fiber potentials and compound potentials | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 4 | Superficial potentials | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 5 | Volatile conductive potentials | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 6 | Relations between intracellular and extracellular potentials | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 7 | Homework-1 | Book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Mid-Term Exam | Studying the lessons taught throughout the semester | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 9 | Sucrose-gap | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 10 | Homework-2 | Book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | ECG-MKG | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 12 | Homework-3 | Book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | EMG-MMG | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 14 | Homework-4 | Book and literature research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | EEG-MEG | Student read the relevant section before class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
| 16 | Term Exams | Studying the lessons taught throughout the semester | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Term Exams | Studying the lessons taught throughout the semester | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Student Workload - ECTS
| Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
|---|---|---|---|
| Course Related Works | |||
| Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
| Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
| Assesment Related Works | |||
| Homeworks, Projects, Others | 1 | 3 | 3 |
| Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
| Final Exam | 1 | 16 | 16 |
| Total Workload (Hour) | 125 | ||
| Total Workload / 25 (h) | 5,00 | ||
| ECTS | 5 ECTS | ||