SYB445 Disabilities and Sports

3 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 7. Semester- 2 National Credit

Information

Code SYB445
Name Disabilities and Sports
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 7. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. GONCA İNCE
Course Instructor Prof. Dr. GONCA İNCE (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

It is aimed to learn the characteristics of disabled people. It is also to show how sports training is for people with disabilities.

Course Content

Disability definition, reasons for disability, types of disability, down syndrome, widespread developmental disorder, attention deficit hyperactivity, mental reterdation, sports training for the disabled, paralympic olympics, teaching methods for the disabled, performance evaluation tests for the disabled.

Course Precondition

None

Resources

Özer, D. S., Süngü, B., ve Şılak, B. (2005). Engelliler için beden eğitimi ve spor. ARAŞTIRAN ÖĞRETMEN, 35.

Notes

Demir, G. T., ve İlhan, L. (2020). Engelli sporcularda spora katılım motivasyonu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(1), 49-69.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 To be able to comprehend the definition of disability
LO02 Evaluating types of disability
LO03 Knowledge about attention deficit and hyperactivity
LO04 Knowledge about Down Syndome
LO05 Knowledge about autism spectrum disorder
LO06 Knowledge about mental reterdation
LO07 Comparing disabled people in sports training for the handicapped


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has advanced knowledge about management and leadership theories and concepts, sports organizations, problems, policies and historical processes in the field of sports management. 1
PLO02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Has the ability to transfer information about the field of sports management to employees and colleagues. 3
PLO03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Recognizes the sports facilities and technologies, follows their progress and uses information technology in accordance with the sport sciences. 1
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analysis the internal and external environment of sport organizations, solves its problems and makes decisions in accordance with the changing conditions.
PLO05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uses sports culture, philosophy and organizational culture and ethical values in managerial processes. 2
PLO06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Determines organizational goals, objectives and strategies in the working environment.
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Applies technical, tactical and managerial skills of sports branches.
PLO08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Communicates effectively with professionals and stakeholders. 4
PLO09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Conducts research and produces projects in the field of sports management.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Has knowledge of general human anatomy, physiology and nutrition.
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik It analyzes and effectively executes the relations with its stakeholders by applying the management functions of the organization and the institution. 2
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Acts in accordance with ethical values in business and social areas.
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Effectively uses computer programs related to information and communication technologies required by the field of Sports Management.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Definition of Disabled people, reasons for disability Introduction and Class Evaluation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Types of disabled people Giving Project Subjects Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Definition of Down syndrome Mini homework on down syndrome Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Definition of Autism Spectrum Disorder Mini homework on Autism Spectrum Disorder Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Definition of Mental Reterdation Mini homework on Mental Reterdation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Definition of attention deficit and hyperactivity Mini homework on Attention Deficit and Hyperactivity Disorder Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sport Educations for disabled Mini homework on sport education for disabled Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
8 Mid-Term Exam Mini homework on Sport Education for Disabled People Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
9 Paralympic Olympic Games Mini homework on Paralympic Olympic Games Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
10 Teaching Methods for Disabled People Mini homework on Teaching Methods for Disabled People Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
11 Makes application of teaching methods and techniques Mini homework on Teaching Methods for Disabled People Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
12 Evaluation of Performance Tests for Disabled People Mini homework on Evaluation of Performance Tests for Disabled People Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme
13 Implements Performance Tests Evaluation of Groups Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
14 Analyzes test measurements Evaluation of Groups Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
15 Reinforces learning by doing Group Assessment Evaluation of Groups Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
16 Term Exams Exam Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Term Exams Exam Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 6 6
Final Exam 1 16 16
Total Workload (Hour) 78
Total Workload / 25 (h) 3,12
ECTS 3 ECTS

Update Time: 07.06.2024 09:39