KBB507 Speech Disorders

6 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Unit INSTITUTE OF MEDICAL SCIENCES
AUDIOLOGY (MASTER) (WITH THESIS)
Code KBB507
Name Speech Disorders
Term 2024-2025 Academic Year
Term Fall and Spring
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor Prof. Dr. ÖZGÜR SÜRMELİOĞLU (Bahar) (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

A special place is given to knowing the approach to speech disorders, gaining the knowledge to provide education on voice and speech rehabilitation and pernsip and practices of speech teaching after laryngectomy.

Course Content

To be able to do speech training exercises, to be able to give diaphragm respiratory training. To learn about laryngeal anatomy. To know laryngeal physiology and diagnostic methods.

Course Precondition

NONE

Resources

1.Speech and Language Processing (2nd Edition) Daniel Jurafsky and James H. Martin (2008) 2.Introducing Speech and Language Processing (Cambridge Introductions to Language and Linguistics) John Coleman (2005) 3.Assessment in Speech-Language Pathology: A Resource Manual Kenneth G. Shipley and Julie G. McAfee (2008)

Notes

Google scholar, Pubmed, Cochrane Library, Çukurova University library databases related to the course


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 To learn the anatomy of sound and hearing
LO02 to learn about the physiology of hearing and phonation
LO03 To understand the importance of ensuring that basic audiological tests are performed
LO04 to know phonological examination methods
LO05 learn about dysphonias


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the basic concepts related to ear, nose and throat diseases 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the anatomy and physiology of hearing and speech mechanisms, comprehends the relationship with the central nervous system 5
PLO03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Know and apply advanced audiology techniques
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Understands the working principles of hearing aids and cochlear implants and can make their applications.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı know and apply the purpose of hearing screening
PLO06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Evaluate voice and speech disorders 5
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Can make article and seminar presentations 3
PLO08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Can communicate effectively with patients, 5
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Knows the ways of accessing information and adopts lifelong learning as a principle 3
PLO10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Conducts clinical practice with advanced methods in audiology


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Speech development reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma
2 language development reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
3 Physiology of speech reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Neuroanatomy of speech reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 central organisation of the speech reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 speech disorders 1 reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 speech disorders 2 reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
8 Mid-Term Exam exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev
9 voice training exercises reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
10 speech training exercises reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Diaphragm breathing exercises reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 to know the methods of diagnosis reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
13 speech disorders exercise 1 reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
14 speech disorders exercise 2 reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 speech disorders exercise 3 reading lecture notes Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Term Exams 1 exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Term Exams 2 exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 20 2 40
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 30 3 90
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 2 5 10
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 1 1
Final Exam 1 1 1
Total Workload (Hour) 142
Total Workload / 25 (h) 5,68
ECTS 6 ECTS

Update Time: 26.02.2025 09:56