Information
Code | FAR545 |
Name | |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To enable students to learn the science of pharmacology at the molecular level.
Course Content
Cell structure, organelles, subcellular structures and drugs affecting these structures, receptor theories, receptors, dose-response relationships, agonism, antagonism, post-receptor mechanisms, G proteins, signal transduction systems, ion channels, cellular enzymes, ion pumps, mechanisms of drug action at molecular level.
Course Precondition
Not required
Resources
Dickenson J., et al. Molecular Pharmacology: From DNA to Drug Discovery, Wiley Blackwell.
Notes
Scientific database
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Describes receptors. |
LO02 | Describes signal transduction systems. |
LO03 | Explains the difference between agonism and antagonism |
LO04 | Describes post-receptor mechanisms |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ability to use the concepts of pharmacology, pharmacokinetics and pharmacodynamics | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Establishes relationships between drug effects, mechanisms of action, and drug interactions | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the side effects and toxic effects of drugs | |
PLO04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses an experimental setup for an in vitro or in vivo pharmacological study | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follows scientific literature related to his/her field | 5 |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes part in the design, maintenance and analysis of data of a research related to his/her field. | 4 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Is aware of the importance of scientific research ethics. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Expresses scientific thought analytically and establishes hypotheses. | 4 |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes part in the statistical evaluation of data. | 4 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Aware of the importance of rational drug use |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Cell structure, and subcellular organelles | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Drugs that affect cell structure | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Receptor theories | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Receptors | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Drugs that affect receptors | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dose-response relationships | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Agonism | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Book and scientific database | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Antagonism | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Post-receptor mechanisms | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | G proteins | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Signal transduction systems | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ion Channels | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cellular enzymes | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ion pumps | Book and scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Book and scientific database | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Term Exams | Book and scientific database | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 1 | 1 |
Final Exam | 1 | 1 | 1 |
Total Workload (Hour) | 100 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,00 | ||
ECTS | 4 ECTS |