Information
Code | FAR644 |
Name | Bioequivalence |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. EDA KUMCU |
Course Instructor |
Prof. Dr. EDA KUMCU
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The aim of the course is to understand the importance of bioequivalence in bioavailability through the integrity of basic pharmacological knowledge.
Course Content
Pharmacology, pharmacokinetics, pharmacodynamics, bioavailability, the concept and types of equivalence, chemical equivalence, pharmaceutical equivalence, bioequivalence, therapeutic equivalence, important parameters in bioequivalence, plasma concentration-time curve.
Course Precondition
None
Resources
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Prof. Dr. Oğuz Kayaalp, Goodman & Gilmans The Pharmacological Basis of Therapeutics, B.G. Katzung Basic and Clinical Pharmacology.
Notes
Current and basic literature
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Understands basic pharmacological information |
LO02 | Discusses basic pharmacological information |
LO03 | Explains the basic pharmacokinetic parameters |
LO04 | Relates pharmacokinetics to bioequivalence. |
LO05 | Relates the concept of pharmacokinetics to bioavailability. |
LO06 | Interprets the bioavailability of drugs by considering the plasma concentration-time curve of the drug |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Discusses the mechanisms of action, side effects, and toxic effects of drugs. | 3 |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Explains drug effects, drug interactions and effects on organ systems with a systematic approach | 3 |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Plans, implements and finalizes a scientific project | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognize the research areas and research techniques of pharmacology | |
PLO05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Comparatively examines and compiles scientific articles in the field of pharmacology. | |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Prepares the experimental setup for an in vitro or in vivo pharmacological study and solves problems. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | He/she transforms the data obtained from the research project into a scientific research article. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evaluates drug use and its effects in society due to his/her knowledge about drugs. | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explain clinical phase studies in drug development. | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates and interprets study data statistically. | 3 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | contributes to public health with its awareness of rational drug use. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Basic Pharmacology - 1 | Textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Basic Pharmacology -2 | Textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Pharmacokinetics -1 | Textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Pharmacokinetics -2 | Textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Pharmacokinetics -3 | Textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Pharmacokinetics - 4 | Textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Pharmacodynamic | Textbook. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | General repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dose-concentration relationship | Textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Plasma concentration-time relationship | Textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | The concept of equivalence and its classification | Textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Chemical and pharmaceutical equivalence | Textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | ralationsihip between Bioequivalence and pharmaseutic form | Textbook and related literature literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Important parameters in bioequivalence | Textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Basic parameters in bioequivalence | Textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | General repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | General repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |