Genel Bilgi
Kod | FAR644 |
Ad | Biyoeşdeğerlilik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EDA KUMCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EDA KUMCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı temel farmakolojik bilgi bütünlüğü aracılığıyla biyoyararlanımda, biyoeşdeğerliliğin önemini kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Farmakoloji, farmakokinetik, farmakodinamik, biyoyararlanım, eşdeğerlilik kavramı ve çeşitleri, kimyasal eşdeğerlilik, farmasötik eşdeğerlilik, biyoeşdeğerlilik, teröpatik eşdeğerlilik, biyoeşdeğerlilikte önemli parametreler, plazma konsantrasyonu-zaman eğrisi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Prof. Dr. Oğuz Kayaalp, Goodman & Gilmans The Pharmacological Basis of Therapeutics, B.G. Katzung Basic and Clinical Pharmacology.
Notlar
Güncel ve temel literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel farmakolojik bilgileri kavrar |
ÖÇ02 | Temel farmakolojik bilgileri tartışır |
ÖÇ03 | Temel farmakokinetik parametreleri açıklar |
ÖÇ04 | Farmakokinetik ile biyoeşdeğerliliği ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Farmakokinetik ile biyoyararlanım kavramını ilişkilendirir. |
ÖÇ06 | İlaca ait plazma konsantrasyonu - zaman eğrisini göz önünde bulundurarak ilaçların biyoyararlanımını yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Farmakoloji - 1 | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel Farmakoloji -2 | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Farmakokinetik - 1 | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Farmakokinetik - 2 | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Farmakokinetik -3 | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Farmakokinetik - 4 | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Farmakodinamik | Ders kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doz-konsantrasyon ilişkisi | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Plasma konsantrasyonu-zaman ilişkisi | Textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Eşdeğerlilik kavramı ve sınıflandırılması | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kimyasal ve farmasötik eşdeğerlilik | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Biyoeşdeğerlilik ve farmasötik form ilişkisi | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Biyoeşdeğerlilikte önemli parametreler | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Biyoeşdeğerlilikttemel parametreler | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |