Information
Unit | FACULTY OF EDUCATION |
PHILOSOPHY GROUP TEACHING PR. | |
Code | FELS321 |
Name | Discussions on Philosophy Group Education |
Term | 2025-2026 Academic Year |
Semester | 5. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | FE Field Education Courses E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Arş. Gör. Dr. Ömer KIZILTAN |
Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet.
|
Course Goal / Objective
In this course, in order to gain effective learning and teaching methods that will make philosophy education more concrete, it is aimed to examine the philosophy group courses in terms of achievement, content, educational situations and testing situations and to carry out studies on the philosophy group (textbook, contemporary approaches, problems of philosophy group education etc.).
Course Content
What philosophy group education is; the aim and basic principles of this education; historical processes of courses in philosophy group education; reflections of learning and teaching approaches to philosophy teaching; basic skills in philosophy group education; examples of classroom practice; current trends and problems in philosophy group education; components of an effective philosophy group education; current problems and issues in philosophy group education.
Course Precondition
There are no prerequisites for this course
Resources
-Aslan, C. (2018). Türkiye'de felsefe eğitimi ve sorunları. Route Educational and Social Science Journal, 5(5), 158-170. -Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım -Kafadar, O. (1994a). Felsefe öğretiminin Türk eğitim sistemine girişi ve tarihi gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(1), 279-288. -Kafadar, O. (1994b). Türkiye'de Cumhuriyet döneminde liselerde felsefe eğitimi - felsefe programlarında amaçlar ve muhteva. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(2), 691-718. -Dombaycı, M. A. (2013). Felsefe için öğretim programı - öğretim programı için felsefe. Çotuksöken, B. - Tepe, H. (Yay. Haz.). Çocuklar için felsefe eğitimi içinde, (s. 135-160). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. -Kızıltan, Ö. (2020). Felsefe Öğretiminin Tarihçesi ve Uygulanan Felsefe Dersi Öğretim Programının Yapısı. -Manav, F. (Editör). Ana Hatlarıyla Ortaöğretimde Felsefe Grubu Öğretimi içinde (17-52), Ankara: Pegem Akademi. -Kızıltan, Ö. (2012). Felsefe Öğretimi Sorunları ve Yeni Yaklaşımlar, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Kasım, Cilt 1, Sayı 4, Makale 36. -Akdemir, M. (2004). Felsefi düşünme ya da düşünmeyi öğrenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 44-59.
Notes
-Akdağ, B. (2002). Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 11-28. -Kefeli, İ. (2011). Felsefe Öğretiminde Yeni Bir Model Arayışı: Ayşe Teyze?nin Çantası. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 199-210. -Neisser, B. (2006). Lise felsefe derslerinde Sokratik konuşma. (S. Yücesoy, Der. ve Çev.), Sokratik konuşma: tarih-kuram-uygulama içinde (s. 157-170), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines what philosophy group education is |
LO02 | Knows the purpose and principles of philosophy group education |
LO03 | Compares various approaches to philosophy group education |
LO04 | Lists various methods and techniques to be used in philosophy group education |
LO05 | Establishes the relationship between the basic concepts of philosophy group education and the teaching of the field |
LO06 | Discusses the problems in philosophy group education |
LO07 | Realizes a study on philosophy group education |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the relationships between terms and concepts related to the field of philosophy group education. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Realizes that problems differ from past to present | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes the necessary problems of three basic fields (Philosophy, sociology, psychology) | 5 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines | 5 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Synthesizes different discussions regarding philosophy group education | 4 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fulfills responsibility in work carried out individually or in groups. | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses information about field in daily life with awareness of social responsibility. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Develops a positive attitude towards lifelong learning. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Independently addresses problems related to people, society and values | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to look critically | |
PLO13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses advanced information and communication technologies. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Monitors information in the field by using a foreign language at least at the B1 level of the European Language portfolio | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can access printed and other information sources related to the field | 3 |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Shows sensitivity to social, philosophical and literary issues | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Examines the subject covered during philosophy group education in logical consistency. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | What philosophy group education is and its fields | Coming to the class prepared in general | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | The aim and basic principles of philosophy group education | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | The place and importance of philosophy group education in the education system | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Various approaches to philosophy group education 1 | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Various approaches to philosophy group education 2 | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Methods and techniques to be used in philosophy group education | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Components of an effective philosophy group education | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Preparation for midterm exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Philosophy group education high school curriculum review | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Philosophy group education textbooks review | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Problems of philosophy group education 1 | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Problems of philosophy group education 2 | Readings from sources related to the subject | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Presentations from student research 1 | Preparation for presentation | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Presentations from student research 2 | Preparation for presentation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Presentations from student research 3 | Preparation for presentation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Term Exams | Preparation for the end of year exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Term Exams | Preparation for the end of year exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 10 | 10 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 17 | 17 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 113 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,52 | ||
ECTS | 5 ECTS |