FELS321 Discussions on Philosophy Group Education

5 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 5. Semester- 2 National Credit

Information

Unit FACULTY OF EDUCATION
PHILOSOPHY GROUP TEACHING PR.
Code FELS321
Name Discussions on Philosophy Group Education
Term 2025-2026 Academic Year
Semester 5. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Label FE Field Education Courses E Elective
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Arş. Gör. Dr. Ömer KIZILTAN
Course Instructor
The current term course schedule has not been prepared yet.


Course Goal / Objective

In this course, in order to gain effective learning and teaching methods that will make philosophy education more concrete, it is aimed to examine the philosophy group courses in terms of achievement, content, educational situations and testing situations and to carry out studies on the philosophy group (textbook, contemporary approaches, problems of philosophy group education etc.).

Course Content

What philosophy group education is; the aim and basic principles of this education; historical processes of courses in philosophy group education; reflections of learning and teaching approaches to philosophy teaching; basic skills in philosophy group education; examples of classroom practice; current trends and problems in philosophy group education; components of an effective philosophy group education; current problems and issues in philosophy group education.

Course Precondition

There are no prerequisites for this course

Resources

-Aslan, C. (2018). Türkiye'de felsefe eğitimi ve sorunları. Route Educational and Social Science Journal, 5(5), 158-170. -Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım -Kafadar, O. (1994a). Felsefe öğretiminin Türk eğitim sistemine girişi ve tarihi gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(1), 279-288. -Kafadar, O. (1994b). Türkiye'de Cumhuriyet döneminde liselerde felsefe eğitimi - felsefe programlarında amaçlar ve muhteva. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(2), 691-718. -Dombaycı, M. A. (2013). Felsefe için öğretim programı - öğretim programı için felsefe. Çotuksöken, B. - Tepe, H. (Yay. Haz.). Çocuklar için felsefe eğitimi içinde, (s. 135-160). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. -Kızıltan, Ö. (2020). Felsefe Öğretiminin Tarihçesi ve Uygulanan Felsefe Dersi Öğretim Programının Yapısı. -Manav, F. (Editör). Ana Hatlarıyla Ortaöğretimde Felsefe Grubu Öğretimi içinde (17-52), Ankara: Pegem Akademi. -Kızıltan, Ö. (2012). Felsefe Öğretimi Sorunları ve Yeni Yaklaşımlar, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Kasım, Cilt 1, Sayı 4, Makale 36. -Akdemir, M. (2004). Felsefi düşünme ya da düşünmeyi öğrenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 44-59.

Notes

-Akdağ, B. (2002). Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 11-28. -Kefeli, İ. (2011). Felsefe Öğretiminde Yeni Bir Model Arayışı: Ayşe Teyze?nin Çantası. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 199-210. -Neisser, B. (2006). Lise felsefe derslerinde Sokratik konuşma. (S. Yücesoy, Der. ve Çev.), Sokratik konuşma: tarih-kuram-uygulama içinde (s. 157-170), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Defines what philosophy group education is
LO02 Knows the purpose and principles of philosophy group education
LO03 Compares various approaches to philosophy group education
LO04 Lists various methods and techniques to be used in philosophy group education
LO05 Establishes the relationship between the basic concepts of philosophy group education and the teaching of the field
LO06 Discusses the problems in philosophy group education
LO07 Realizes a study on philosophy group education


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the relationships between terms and concepts related to the field of philosophy group education. 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Realizes that problems differ from past to present 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Recognizes the necessary problems of three basic fields (Philosophy, sociology, psychology) 5
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines 5
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Synthesizes different discussions regarding philosophy group education 4
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology. 4
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fulfills responsibility in work carried out individually or in groups. 4
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses information about field in daily life with awareness of social responsibility.
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Develops a positive attitude towards lifelong learning.
PLO10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Independently addresses problems related to people, society and values
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to look critically
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uses advanced information and communication technologies.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Monitors information in the field by using a foreign language at least at the B1 level of the European Language portfolio
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can access printed and other information sources related to the field 3
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Shows sensitivity to social, philosophical and literary issues
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Examines the subject covered during philosophy group education in logical consistency.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 What philosophy group education is and its fields Coming to the class prepared in general Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 The aim and basic principles of philosophy group education Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 The place and importance of philosophy group education in the education system Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Various approaches to philosophy group education 1 Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Various approaches to philosophy group education 2 Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Methods and techniques to be used in philosophy group education Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Components of an effective philosophy group education Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Preparation for midterm exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Philosophy group education high school curriculum review Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Philosophy group education textbooks review Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Problems of philosophy group education 1 Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Problems of philosophy group education 2 Readings from sources related to the subject Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Presentations from student research 1 Preparation for presentation Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Presentations from student research 2 Preparation for presentation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Presentations from student research 3 Preparation for presentation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16 Term Exams Preparation for the end of year exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Term Exams Preparation for the end of year exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 10 10
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 17 17
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 113
Total Workload / 25 (h) 4,52
ECTS 5 ECTS

Update Time: 02.05.2025 11:16