Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
FELSEFE GRUBU ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | FELS321 |
Ad | Felsefe Grubu Eğitimi Tartışmaları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Ömer KIZILTAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste felsefe eğitimini daha somut hale getirecek etkili öğrenme ve öğretme yollarının kazandırılması adına felsefe grubu derslerinin kazanım, içerik, eğitim durumları ve sınama durumları açısından incelenmesi ile felsefe grubu üzerine (ders kitabı, çağdaş yaklaşımlar, felsefe grubu eğitimi sorunları vb.) çalışmalar gerçekleştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Felsefe grubu eğitiminin ne olduğu; bu eğitimin amacı ve temel ilkeleri; felsefe grubu eğitimindeki derslerin tarihsel süreçleri; öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının felsefe öğretimine yansımaları; felsefe grubu eğitiminde temel beceriler; sınıf-içi uygulama örnekleri; felsefe grubu eğitiminde güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir felsefe grubu eğitiminin bileşenleri; felsefe grubu eğitimi güncel problemleri ve sorunları.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
-Aslan, C. (2018). Türkiye'de felsefe eğitimi ve sorunları. Route Educational and Social Science Journal, 5(5), 158-170. -Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım -Kafadar, O. (1994a). Felsefe öğretiminin Türk eğitim sistemine girişi ve tarihi gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(1), 279-288. -Kafadar, O. (1994b). Türkiye'de Cumhuriyet döneminde liselerde felsefe eğitimi - felsefe programlarında amaçlar ve muhteva. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(2), 691-718. -Dombaycı, M. A. (2013). Felsefe için öğretim programı - öğretim programı için felsefe. Çotuksöken, B. - Tepe, H. (Yay. Haz.). Çocuklar için felsefe eğitimi içinde, (s. 135-160). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. -Kızıltan, Ö. (2020). Felsefe Öğretiminin Tarihçesi ve Uygulanan Felsefe Dersi Öğretim Programının Yapısı. -Manav, F. (Editör). Ana Hatlarıyla Ortaöğretimde Felsefe Grubu Öğretimi içinde (17-52), Ankara: Pegem Akademi. -Kızıltan, Ö. (2012). Felsefe Öğretimi Sorunları ve Yeni Yaklaşımlar, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Kasım, Cilt 1, Sayı 4, Makale 36. -Akdemir, M. (2004). Felsefi düşünme ya da düşünmeyi öğrenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 44-59.
Notlar
-Akdağ, B. (2002). Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 11-28. -Kefeli, İ. (2011). Felsefe Öğretiminde Yeni Bir Model Arayışı: Ayşe Teyze?nin Çantası. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 199-210. -Neisser, B. (2006). Lise felsefe derslerinde Sokratik konuşma. (S. Yücesoy, Der. ve Çev.), Sokratik konuşma: tarih-kuram-uygulama içinde (s. 157-170), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Felsefe grubu eğitiminin ne olduğunu tanımlar |
ÖÇ02 | Felsefe grubu eğitiminin amacını ve ilkelerini bilir |
ÖÇ03 | Felsefe grubu eğitimine yönelik çeşitli yaklaşımları karşılaştırır |
ÖÇ04 | Felsefe grubu eğitiminde kullanılacak çeşitli yöntem ve teknikleri sıralar |
ÖÇ05 | Felsefe grubu eğitiminin temel kavramlarının alanın öğretimiyle ilişkisini kurar |
ÖÇ06 | Felsefe grubu eğitiminde sorunları tartışır |
ÖÇ07 | Felsefe grubu eğitimine ilişkin bir çalışma gerçekleştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel bakabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe grubu eğitiminin ne olduğu ve alanları | Derse genel olarak hazırlanılarak gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Felsefe grubu eğitiminin amacı ve temel ilkeleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Felsefe grubu eğitiminin eğitim sistemindeki yeri ve önemi | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Felsefe grubu eğitimine yönelik çeşitli yaklaşımlar 1 | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Felsefe grubu eğitimine yönelik çeşitli yaklaşımlar 2 | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Felsefe grubu eğitiminde kullanılacak yöntem ve teknikler | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Etkili bir felsefe grubu eğitiminin bileşenleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Felsefe grubu eğitimi lise öğretim programları inceleme | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Felsefe grubu eğitimi ders kitapları inceleme | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Felsefe grubu eğitimi sorunları 1 | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Felsefe grubu eğitimi sorunları 2 | Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrencilerin yaptığı araştırmalardan sunumlar 1 | Sunuma hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Öğrencilerin yaptığı araştırmalardan sunumlar 2 | Sunuma hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Öğrencilerin yaptığı araştırmalardan sunumlar 3 | Sunuma hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 17 | 17 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,52 | ||
AKTS | 5 AKTS |