FELS321 Felsefe Grubu Eğitimi Tartışmaları

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
FELSEFE GRUBU ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod FELS321
Ad Felsefe Grubu Eğitimi Tartışmaları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Ömer KIZILTAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste felsefe eğitimini daha somut hale getirecek etkili öğrenme ve öğretme yollarının kazandırılması adına felsefe grubu derslerinin kazanım, içerik, eğitim durumları ve sınama durumları açısından incelenmesi ile felsefe grubu üzerine (ders kitabı, çağdaş yaklaşımlar, felsefe grubu eğitimi sorunları vb.) çalışmalar gerçekleştirmek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Felsefe grubu eğitiminin ne olduğu; bu eğitimin amacı ve temel ilkeleri; felsefe grubu eğitimindeki derslerin tarihsel süreçleri; öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının felsefe öğretimine yansımaları; felsefe grubu eğitiminde temel beceriler; sınıf-içi uygulama örnekleri; felsefe grubu eğitiminde güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir felsefe grubu eğitiminin bileşenleri; felsefe grubu eğitimi güncel problemleri ve sorunları.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır

Kaynaklar

-Aslan, C. (2018). Türkiye'de felsefe eğitimi ve sorunları. Route Educational and Social Science Journal, 5(5), 158-170. -Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım -Kafadar, O. (1994a). Felsefe öğretiminin Türk eğitim sistemine girişi ve tarihi gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(1), 279-288. -Kafadar, O. (1994b). Türkiye'de Cumhuriyet döneminde liselerde felsefe eğitimi - felsefe programlarında amaçlar ve muhteva. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(2), 691-718. -Dombaycı, M. A. (2013). Felsefe için öğretim programı - öğretim programı için felsefe. Çotuksöken, B. - Tepe, H. (Yay. Haz.). Çocuklar için felsefe eğitimi içinde, (s. 135-160). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. -Kızıltan, Ö. (2020). Felsefe Öğretiminin Tarihçesi ve Uygulanan Felsefe Dersi Öğretim Programının Yapısı. -Manav, F. (Editör). Ana Hatlarıyla Ortaöğretimde Felsefe Grubu Öğretimi içinde (17-52), Ankara: Pegem Akademi. -Kızıltan, Ö. (2012). Felsefe Öğretimi Sorunları ve Yeni Yaklaşımlar, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Kasım, Cilt 1, Sayı 4, Makale 36. -Akdemir, M. (2004). Felsefi düşünme ya da düşünmeyi öğrenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 44-59.

Notlar

-Akdağ, B. (2002). Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 11-28. -Kefeli, İ. (2011). Felsefe Öğretiminde Yeni Bir Model Arayışı: Ayşe Teyze?nin Çantası. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 199-210. -Neisser, B. (2006). Lise felsefe derslerinde Sokratik konuşma. (S. Yücesoy, Der. ve Çev.), Sokratik konuşma: tarih-kuram-uygulama içinde (s. 157-170), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Felsefe grubu eğitiminin ne olduğunu tanımlar
ÖÇ02 Felsefe grubu eğitiminin amacını ve ilkelerini bilir
ÖÇ03 Felsefe grubu eğitimine yönelik çeşitli yaklaşımları karşılaştırır
ÖÇ04 Felsefe grubu eğitiminde kullanılacak çeşitli yöntem ve teknikleri sıralar
ÖÇ05 Felsefe grubu eğitiminin temel kavramlarının alanın öğretimiyle ilişkisini kurar
ÖÇ06 Felsefe grubu eğitiminde sorunları tartışır
ÖÇ07 Felsefe grubu eğitimine ilişkin bir çalışma gerçekleştirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe grubu eğitimi alanıyla ilgili terimler ve kavramlar arasındaki ilişkileri bilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini fark eder 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli problemlerini tanır 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirir 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Felsefe grubu eğitimine yönelik farklı tartışmaları sentezler 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden değerlendirir 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel veya grupla gerçekleştirdiği çalışmalarda üzerine düşen sorumluluğu yerine getirir 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, gündelik yaşamında kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel bakabilme becerisi kazanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İleri düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu mantıksal tutarlılık içerisinde inceler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Felsefe grubu eğitiminin ne olduğu ve alanları Derse genel olarak hazırlanılarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Felsefe grubu eğitiminin amacı ve temel ilkeleri Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Felsefe grubu eğitiminin eğitim sistemindeki yeri ve önemi Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Felsefe grubu eğitimine yönelik çeşitli yaklaşımlar 1 Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Felsefe grubu eğitimine yönelik çeşitli yaklaşımlar 2 Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Felsefe grubu eğitiminde kullanılacak yöntem ve teknikler Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Etkili bir felsefe grubu eğitiminin bileşenleri Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Felsefe grubu eğitimi lise öğretim programları inceleme Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Felsefe grubu eğitimi ders kitapları inceleme Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Felsefe grubu eğitimi sorunları 1 Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Felsefe grubu eğitimi sorunları 2 Konu ile ilgili kaynaklardan okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Öğrencilerin yaptığı araştırmalardan sunumlar 1 Sunuma hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Öğrencilerin yaptığı araştırmalardan sunumlar 2 Sunuma hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Öğrencilerin yaptığı araştırmalardan sunumlar 3 Sunuma hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 17 17
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 113
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,52
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 11:16