Information
Unit | INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
BASIC ISLAMIC SCIENCES (PhD) | |
Code | TİB830 |
Name | Arabic Grammar Schools |
Term | 2025-2026 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet.
|
Course Goal / Objective
Learning the differences of Arabic grammar schools
Course Content
Teaching Arabic grammar schools
Course Precondition
None
Resources
el-Ukberî, Ebu’l-Bekâ, et-Tebyîn an mezâhibi’l-nahviyyine’l-basriyyine ve’l-kûfiyyin, (thk: Abdurrahman b. Süleyman El-Useymin), Dâru’l-Garbi’l-İslamî, Beyrut 1986 = es-Suyûtî, Celâleddin, Bugyetü'l-vuât fî tabakâti'l-lugaviyyîne ve'n-nuhât, (thk: Muhammed Ebu'lFazl İbrahim), Dâru’l-Fikr, Beyrut 1979=ez- Zübeydî, Ebû Bekir, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn, (thk: Muhammed Ebu’l-Fazl İbrahim), Dâru’l-Maârif, Kahire 1984.
Notes
el-Endelüsî, Ebu Hayyân, Tezkiratü’n-nuhât; es-Sirafi, Ahbarunnahviyyin ve'l-Basriyyin
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Learns Arabic grammar schools |
LO02 | Learns the Basra school |
LO03 | Learns Kufa school |
LO04 | Learns Bagdat school |
LO05 | learns Andalusian grammar school |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area | 2 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches | 3 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for production of new ideas | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch | 1 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area | 3 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To publish at least an academically work related to the writing of history | 2 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Exodus of Arab grammar schools | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Reasons for leaving grammar schools | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Basra school founders | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kufe okulu kurucuları | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Basra school basic features | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Basra school linguists | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kufa school basic features | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Preparation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | name issue | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | hearing issue | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Taking everything | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Zunbûriyye issue | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | influence for mubtada and habar | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | present tense | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | The different terms they use | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Term Exams | Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 4 | 5 | 20 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 3 | 3 |
Final Exam | 1 | 3 | 3 |
Total Workload (Hour) | 138 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,52 | ||
ECTS | 6 ECTS |