Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR) | |
Kod | TİB830 |
Ad | Arapça Gramer Ekolleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Arapça gramer okullarının farklılıklarını öğrenmek
Dersin İçeriği
Arapça gramer okulların öğretilmesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
el-Ukberî, Ebu’l-Bekâ, et-Tebyîn an mezâhibi’l-nahviyyine’l-basriyyine ve’l-kûfiyyin, (thk: Abdurrahman b. Süleyman El-Useymin), Dâru’l-Garbi’l-İslamî, Beyrut 1986 = es-Suyûtî, Celâleddin, Bugyetü'l-vuât fî tabakâti'l-lugaviyyîne ve'n-nuhât, (thk: Muhammed Ebu'lFazl İbrahim), Dâru’l-Fikr, Beyrut 1979=ez- Zübeydî, Ebû Bekir, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn, (thk: Muhammed Ebu’l-Fazl İbrahim), Dâru’l-Maârif, Kahire 1984.
Notlar
el-Endelüsî, Ebu Hayyân, Tezkiratü’n-nuhât; es-Sirafi, Ahbarunnahviyyin ve'l-Basriyyin
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arap gramer okullarını öğrenir |
ÖÇ02 | Basra ekolünü öğrenir |
ÖÇ03 | Kufe gramer okulunu öğrenir |
ÖÇ04 | Bağdat gramer okulunu öğrenir |
ÖÇ05 | Endülüs gramer okulunu öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arap gramer okullarının çıkışı | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gramer okullarının çıkış sebepleri | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Basra okulu kurucuları | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kufe okulu kurucuları | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Basra okulu temel özellikleri | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Basra okulu dilcileri | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Kufe okulu temel özellikleri | el-Ukberî, et-Tebyîn | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | İsim meselesi | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Sema' meselesi | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Herşeyi alma meslesi | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Zunbûriyye Meselesi | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Mubtedâ ve Haberin Âmili | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Muzari fiil | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Kullandıkları farklı terimler | ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 5 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |