TİB830 Arapça Gramer Ekolleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR)
Kod TİB830
Ad Arapça Gramer Ekolleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUSA ALP
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Arapça gramer okullarının farklılıklarını öğrenmek

Dersin İçeriği

Arapça gramer okulların öğretilmesi

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

el-Ukberî, Ebu’l-Bekâ, et-Tebyîn an mezâhibi’l-nahviyyine’l-basriyyine ve’l-kûfiyyin, (thk: Abdurrahman b. Süleyman El-Useymin), Dâru’l-Garbi’l-İslamî, Beyrut 1986 = es-Suyûtî, Celâleddin, Bugyetü'l-vuât fî tabakâti'l-lugaviyyîne ve'n-nuhât, (thk: Muhammed Ebu'lFazl İbrahim), Dâru’l-Fikr, Beyrut 1979=ez- Zübeydî, Ebû Bekir, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn, (thk: Muhammed Ebu’l-Fazl İbrahim), Dâru’l-Maârif, Kahire 1984.

Notlar

el-Endelüsî, Ebu Hayyân, Tezkiratü’n-nuhât; es-Sirafi, Ahbarunnahviyyin ve'l-Basriyyin


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arap gramer okullarını öğrenir
ÖÇ02 Basra ekolünü öğrenir
ÖÇ03 Kufe gramer okulunu öğrenir
ÖÇ04 Bağdat gramer okulunu öğrenir
ÖÇ05 Endülüs gramer okulunu öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Arap gramer okullarının çıkışı el-Ukberî, et-Tebyîn Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Gramer okullarının çıkış sebepleri el-Ukberî, et-Tebyîn Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Basra okulu kurucuları el-Ukberî, et-Tebyîn Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kufe okulu kurucuları el-Ukberî, et-Tebyîn Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Basra okulu temel özellikleri el-Ukberî, et-Tebyîn Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Basra okulu dilcileri el-Ukberî, et-Tebyîn Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Kufe okulu temel özellikleri el-Ukberî, et-Tebyîn Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
9 İsim meselesi ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Sema' meselesi ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Herşeyi alma meslesi ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Zunbûriyye Meselesi ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Mubtedâ ve Haberin Âmili ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Muzari fiil ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Kullandıkları farklı terimler ez- Zübeydî, Tabakâtu’n-nahviyyîne ve’l-lugaviyyîn Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 5 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 138
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,52
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 09:44