Information
Unit | INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
TURKISH LANGUAGE AND LITERATURE (MASTER) (WITH THESIS) | |
Code | TDE727 |
Name | Literary Discussions in New Turkish Literature I |
Term | 2025-2026 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet.
|
Course Goal / Objective
The aim of this course is to provide information about the major literary debates that were effective in the formation of New Turkish literature from the Tanzimat to the National Literature period.
Course Content
The content of this course consists of the definition of polemic, the basic factors in its emergence, its place in the historical course of new Turkish literature, and various introductions, texts and sources, starting from the Tanzimat to the National Literature period, the remarkable Mes'ele-i Mebhûsetü'n Anhâ, the article Şiir ve İnşa, the old-new literature, Zemzeme-Demdeme, Abes-Muktebes, Hayaliyyun-Hakikiyyun, Dekadanlar, the Classics debate and Hüseyin Cahit Yalçın's literary discussions.
Course Precondition
None
Resources
Kenan Akyüz-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Ahmet Hamdi Tanpınar- 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi Ramazan Korkmaz-Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı Nihat Sami Banarlı- Resimli Türk Edebiyatı Tarihi İsmail Hikmet Ertaylan-Türk Edebiyatı Tarihi I-IV İsmail Parlatır vd. Tanzimat Edebiyatı İsmail Parlatır vd. Servet-i Fünun Edebiyatı İnci Enginün- Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Hece Dergisi Özel Sayısı-Türk Edebiyatında Polemikler Ahmet Mithat Efendi-Beşir Fuat Orhan Okay-Beşir Fuad: İlk Türk Pozitivist ve Natüralisti Halit Ziya Uşaklıgil- Hikâye Fazıl Gökçek- Bir Tartışmanın Hikâyesi Dekadanlar Ramazan Kaplan-Klasikler Tartışması Hüseyin Cahit Yalçın-Kavgalarım İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 1-Şiir İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 1 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 2 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4-Eser Tanıtma ve Önsözler Hakan Sazyek-Esra Sazyek-Yeni Türk Edebiyatında Önsözler Bilge Ercilasun-Edebiyat Tarihi ve Tenkit Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri, Tanzimat ve Servet-i Fünun Dönemleri
Notes
Kenan Akyüz-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Ahmet Hamdi Tanpınar- 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi Ramazan Korkmaz-Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı Nihat Sami Banarlı- Resimli Türk Edebiyatı Tarihi İsmail Hikmet Ertaylan-Türk Edebiyatı Tarihi I-IV İsmail Parlatır vd. Tanzimat Edebiyatı İsmail Parlatır vd. Servet-i Fünun Edebiyatı İnci Enginün- Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Hece Dergisi Özel Sayısı-Türk Edebiyatında Polemikler Ahmet Mithat Efendi-Beşir Fuat Orhan Okay-Beşir Fuad: İlk Türk Pozitivist ve Natüralisti Halit Ziya Uşaklıgil- Hikâye Fazıl Gökçek- Bir Tartışmanın Hikâyesi Dekadanlar Ramazan Kaplan-Klasikler Tartışması Hüseyin Cahit Yalçın-Kavgalarım İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 1-Şiir İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 1 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 2 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4-Eser Tanıtma ve Önsözler Hakan Sazyek-Esra Sazyek-Yeni Türk Edebiyatında Önsözler Bilge Ercilasun-Edebiyat Tarihi ve Tenkit Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri, Tanzimat ve Servet-i Fünun Dönemleri
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Define literary polemic. |
LO02 | List the main factors in the emergence of literary polemics. |
LO03 | Determines the place of literary debates in the historical course of new Turkish literature. |
LO04 | Gives information about the literary debates in Turkish literature from the Tanzimat to the National Literature period. |
LO05 | Evaluates literary debates based on various introductions, texts and sources. |
LO06 | Gives information about the literary atmosphere of that period based on literary discussions. |
LO07 | Explains the influence of literary debates on new Turkish literature. |
LO08 | Evaluates the process of new Turkish literature from the Tanzimat to the National Literature period based on literary discussions. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | 4 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | 3 |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 4 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 3 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Providing information about the purpose, scope and processing of the course | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | The definition of polemic, the main factors in its emergence and its importance in the historical development of new Turkish literature. | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Discussion of Mes'ele-i Mebhûsetü'n Anhâ | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Thoughts on the Şiir ve İnşa article | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ziya Paşa-Namık Kemal: Old-new literature debate/Harabat-Tahrib-i Harabat /Takib | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Recaizade Mahmut Ekrem- Muallim Naci: The Zemzeme-Demdeme debate I | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Recaizade Mahmut Ekrem- Muallim Naci: Zemzeme-Demdeme tartışması II | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Repetition of the topics covered from lecture notes and resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | The Abes-Muktebes debate | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hayaliyyun-Hakikiyyun debate I | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hayaliyyun-Hakikiyyun debate II | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dekadanlar debate I | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dekadanlar debate II | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Klasikler debate | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hüseyin Cahit Yalçın-Kavgalarım and literary debates | Reading sources | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Repetition of the topics covered from lecture notes and resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Term Exams | Repetition of the topics covered from lecture notes and resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |