Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TDE727 |
Ad | Yeni Türk Edebiyatında Edebi Tartışmalar I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Tanzimat’tan Milli Edebiyat dönemine kadar Yeni Türk edebiyatının şekillenmesinde etkili olan belli başlı edebi tartışmalar hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini polemiğin tanımı, ortaya çıkışındaki temel etkenler, yeni Türk edebiyatının tarihi seyrindeki yeri ile çeşitli mukaddime, metin ve kaynaktan hareketle Tanzimat’tan Milli Edebiyat dönemine kadar Türk edebiyatında dikkati çeken Mes’ele-i Mebhûsetü’n Anhâ, Şiir ve İnşa makalesi, eski-yeni edebiyat, Zemzeme-Demdeme, Abes-Muktebes, Hayaliyyun-Hakikiyyun, Dekadanlar, Klasikler tartışması ve Hüseyin Cahit Yalçın’ın edebi tartışmaları oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kenan Akyüz-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Ahmet Hamdi Tanpınar- 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi Ramazan Korkmaz-Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı Nihat Sami Banarlı- Resimli Türk Edebiyatı Tarihi İsmail Hikmet Ertaylan-Türk Edebiyatı Tarihi I-IV İsmail Parlatır vd. Tanzimat Edebiyatı İsmail Parlatır vd. Servet-i Fünun Edebiyatı İnci Enginün- Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Hece Dergisi Özel Sayısı-Türk Edebiyatında Polemikler Ahmet Mithat Efendi-Beşir Fuat Orhan Okay-Beşir Fuad: İlk Türk Pozitivist ve Natüralisti Halit Ziya Uşaklıgil- Hikâye Fazıl Gökçek- Bir Tartışmanın Hikâyesi Dekadanlar Ramazan Kaplan-Klasikler Tartışması Hüseyin Cahit Yalçın-Kavgalarım İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 1-Şiir İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 1 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 2 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4-Eser Tanıtma ve Önsözler Hakan Sazyek-Esra Sazyek-Yeni Türk Edebiyatında Önsözler Bilge Ercilasun-Edebiyat Tarihi ve Tenkit Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri, Tanzimat ve Servet-i Fünun Dönemleri
Notlar
Kenan Akyüz-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Ahmet Hamdi Tanpınar- 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi Ramazan Korkmaz-Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı Nihat Sami Banarlı- Resimli Türk Edebiyatı Tarihi İsmail Hikmet Ertaylan-Türk Edebiyatı Tarihi I-IV İsmail Parlatır vd. Tanzimat Edebiyatı İsmail Parlatır vd. Servet-i Fünun Edebiyatı İnci Enginün- Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Hece Dergisi Özel Sayısı-Türk Edebiyatında Polemikler Ahmet Mithat Efendi-Beşir Fuat Orhan Okay-Beşir Fuad: İlk Türk Pozitivist ve Natüralisti Halit Ziya Uşaklıgil- Hikâye Fazıl Gökçek- Bir Tartışmanın Hikâyesi Dekadanlar Ramazan Kaplan-Klasikler Tartışması Hüseyin Cahit Yalçın-Kavgalarım İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 1-Şiir İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 1 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 2 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4-Eser Tanıtma ve Önsözler Hakan Sazyek-Esra Sazyek-Yeni Türk Edebiyatında Önsözler Bilge Ercilasun-Edebiyat Tarihi ve Tenkit Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri, Tanzimat ve Servet-i Fünun Dönemleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Edebi polemiği tanımlar. |
ÖÇ02 | Edebi polemiklerin ortaya çıkışındaki temel etkenleri sıralar. |
ÖÇ03 | Edebi tartışmaların yeni Türk edebiyatının tarihi seyrindeki yerini belirler. |
ÖÇ04 | Tanzimat’tan Milli Edebiyat dönemine kadar Türk edebiyatındaki edebi tartışmalar hakkında bilgi verir. |
ÖÇ05 | Çeşitli mukaddime, metin ve kaynaktan hareketle edebi tartışmaları değerlendirir. |
ÖÇ06 | Edebi tartışmalardan hareketle o dönemin edebi atmosferi hakkında bilgi verir. |
ÖÇ07 | Edebi tartışmaların yeni Türk edebiyatı üzerindeki etkisini açıklar. |
ÖÇ08 | Edebi tartışmalardan hareketle yeni Türk edebiyatının Tanzimat'tan Milli Edebiyat dönemine kadarki sürecini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, kapsamı ve işlenişi hakkında bilgi verme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Polemiğin tanımı, ortaya çıkışındaki temel etkenler ve yeni Türk edebiyatının tarihi gelişimindeki önemi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mes’ele-i Mebhûsetü’n Anhâ tartışması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Şiir ve İnşa makalesi üzerine düşünceler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ziya Paşa-Namık Kemal: Eski-yeni edebiyat tartışması/Harabat-Tahrib-i Harabat/Takib | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Recaizade Mahmut Ekrem- Muallim Naci: Zemzeme-Demdeme tartışması I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Recaizade Mahmut Ekrem- Muallim Naci: Zemzeme-Demdeme tartışması II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Abes-Muktebes tartışması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hayaliyyun-Hakikiyyun tartışması I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hayaliyyun-Hakikiyyun tartışması II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Dekadanlar tartışması I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dekadanlar tartışması II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Klasikler tartışması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hüseyin Cahit Yalçın-Kavgalarım ve edebi tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |