Information
Unit | INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
TURKISH LANGUAGE AND LITERATURE (MASTER) (WITH THESIS) | |
Code | TDE744 |
Name | Literary Discussions in New Turkish Literature II |
Term | 2025-2026 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet.
|
Course Goal / Objective
The aim of this course is to provide information about some literary debates that have been effective in the history of new Turkish literature, starting from the Turkish literature of the National Literature period.
Course Content
The content of this course consists of the Tevfik Fikret-Mehmet Akif debate, which has been effective in the history of new Turkish literature since the Turkish literature of the National Literature period, the debates around the Children's Garden and Young Pens magazines, the literary debates of Ömer Seyfettin and Ali Canip Yöntem, the discussions on syllable-aruz, the debates that Ahmet Haşim caused in the literary world and "Some Considerations on Poetry", the literary debates that developed around the Yedi Meşale group, Nazım Hikmet and the Resimli Ay magazine: "We Are Demolishing Puts" and the literary debates that developed around Orhan Veli, Attila İlhan, İkinci Yeni and the Hisar group.
Course Precondition
None
Resources
Kenan Akyüz-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Ramazan Korkmaz-Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı İnci Enginün- Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e İnci Enginün- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 1-Şiir İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 1 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 2 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4-Eser Tanıtma ve Önsözler Hakan Sazyek-Esra Sazyek-Yeni Türk Edebiyatında Önsözler Bilge Ercilasun-Edebiyat Tarihi ve Tenkit Hece Dergisi Özel Sayısı-Türk Edebiyatında Polemikler Recep Duymaz- Türk Edebiyatı Tarihinde Milli Edebiyat Dönemi (1911-1923) Fatih Kanter- Milli Edebiyat Dönemi Türk Şiirinde Benlik Algısı ve Kimlik Kurgusu Ali Canib- Milli Edebiyat Meselesi ve Cenab Bey ile Münakaşalarım Tevfik Fikret- Rübab-ı Şikeste Mehmet Akif Ersoy- Safahat Hasan Kolcu- Türk Edebiyatında Hece-Aruz Tartışmaları Yakup Kadri Karaosmanoğlu- Ahmet Haşim Ahmet Haşim- Bütün Şiirleri Bilge Yüksel Karakaş- Yedi Meşale Topluluğu ve Türk Edebiyatındaki Yeri Hüseyin Tuncer- Yedi Meşaleciler Hatem Türk- Yedi Meşaleciler ve Meşale Dergisi Orhan Veli- Bütün Şiirleri Hakan Sazyek- Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi Attila İlhan- İkinci Yeni Savaşı Alaattin Karaca- İkinci Yeni Poetikası Öztürk Emiroğlu- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Hisar Topluluğu
Notes
Kenan Akyüz-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Ramazan Korkmaz-Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı İnci Enginün- Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e İnci Enginün- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 1-Şiir İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 1 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 2 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4-Eser Tanıtma ve Önsözler Hakan Sazyek-Esra Sazyek-Yeni Türk Edebiyatında Önsözler Bilge Ercilasun-Edebiyat Tarihi ve Tenkit Hece Dergisi Özel Sayısı-Türk Edebiyatında Polemikler Recep Duymaz- Türk Edebiyatı Tarihinde Milli Edebiyat Dönemi (1911-1923) Fatih Kanter- Milli Edebiyat Dönemi Türk Şiirinde Benlik Algısı ve Kimlik Kurgusu Ali Canib- Milli Edebiyat Meselesi ve Cenab Bey ile Münakaşalarım Tevfik Fikret- Rübab-ı Şikeste Mehmet Akif Ersoy- Safahat Hasan Kolcu- Türk Edebiyatında Hece-Aruz Tartışmaları Yakup Kadri Karaosmanoğlu- Ahmet Haşim Ahmet Haşim- Bütün Şiirleri Bilge Yüksel Karakaş- Yedi Meşale Topluluğu ve Türk Edebiyatındaki Yeri Hüseyin Tuncer- Yedi Meşaleciler Hatem Türk- Yedi Meşaleciler ve Meşale Dergisi Orhan Veli- Bütün Şiirleri Hakan Sazyek- Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi Attila İlhan- İkinci Yeni Savaşı Alaattin Karaca- İkinci Yeni Poetikası Öztürk Emiroğlu- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Hisar Topluluğu
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Provides general information about literary debates. |
LO02 | Evaluates the literary debates in the National Literature period. |
LO03 | Explains the literary debates in the Republican era. |
LO04 | Evaluates the National Literature and Republic periods based on literary discussions. |
LO05 | Determines the influence of literary debates on new Turkish literature. |
LO06 | Determines the historical course of Turkish literature based on literary discussions from the National Literature period to the present day. |
LO07 | Evaluates literary debates based on various texts and sources. |
LO08 | Explains the importance of literary debates in the shaping of new Turkish literature. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | 4 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | 3 |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 3 |
PLO18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes scientific analyzes related to the field. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Providing information about the purpose, scope and processing of the course | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tevfik Fikret-Mehmet Akif debate | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mehmet Emin Yurdakul- Ömer Naci-Discussions around the Çocuk Bahçesi magazine | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | The discussions around Genç Kalemler magazine and the “Yeni Lisan” article | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | The literary discussions of Ömer Seyfettin and Ali Canip Yöntem | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Syllable-aruz debates I | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Syllable-aruz debates II | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Repetition of the topics covered from lecture notes and resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Discussions that Ahmet Haşim caused in the literary world and “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literary discussions surrounding the Yedi Meşale community | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Nazım Hikmet and Resimli Ay Magazine: “Putları Yıkıyoruz” | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literary discussions around Orhan Veli and “Garip Poetikası” | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literary discussions around Attila Ilhan | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literary debates around the İkinci Yeni movement | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literary discussions that developed around the Hisar community | Source reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Repetition of the topics covered from lecture notes and resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Term Exams | Repetition of the topics covered from lecture notes and resources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |