Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TDE744 |
Ad | Yeni Türk Edebiyatında Edebi Tartışmalar II |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Milli Edebiyat dönemi Türk edebiyatından itibaren yeni Türk edebiyatı tarihinde etkili olan kimi edebi tartışmalar hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini Milli Edebiyat dönemi Türk edebiyatından itibaren yeni Türk edebiyatı tarihinde etkili olan Tevfik Fikret- Mehmet Akif tartışması, Çocuk Bahçesi ve Genç Kalemler dergisi etrafındaki tartışmalar, Ömer Seyfettin ve Ali Canip Yöntem’in edebi tartışmaları, Hece-aruz tartışmaları, Ahmet Haşim’in edebiyat dünyasında yol açtığı tartışmalar ve “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar”, Yedi Meşale topluluğu çevresinde gelişen edebi tartışmalar, Nazım Hikmet ve Resimli Ay dergisi: “Putları Yıkıyoruz” ile Orhan Veli, Attila İlhan, İkinci Yeni ve Hisar topluluğu çevresinde gelişen edebi tartışmalar oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kenan Akyüz-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Ramazan Korkmaz-Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı İnci Enginün- Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e İnci Enginün- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 1-Şiir İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 1 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 2 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4-Eser Tanıtma ve Önsözler Hakan Sazyek-Esra Sazyek-Yeni Türk Edebiyatında Önsözler Bilge Ercilasun-Edebiyat Tarihi ve Tenkit Hece Dergisi Özel Sayısı-Türk Edebiyatında Polemikler Recep Duymaz- Türk Edebiyatı Tarihinde Milli Edebiyat Dönemi (1911-1923) Fatih Kanter- Milli Edebiyat Dönemi Türk Şiirinde Benlik Algısı ve Kimlik Kurgusu Ali Canib- Milli Edebiyat Meselesi ve Cenab Bey ile Münakaşalarım Tevfik Fikret- Rübab-ı Şikeste Mehmet Akif Ersoy- Safahat Hasan Kolcu- Türk Edebiyatında Hece-Aruz Tartışmaları Yakup Kadri Karaosmanoğlu- Ahmet Haşim Ahmet Haşim- Bütün Şiirleri Bilge Yüksel Karakaş- Yedi Meşale Topluluğu ve Türk Edebiyatındaki Yeri Hüseyin Tuncer- Yedi Meşaleciler Hatem Türk- Yedi Meşaleciler ve Meşale Dergisi Orhan Veli- Bütün Şiirleri Hakan Sazyek- Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi Attila İlhan- İkinci Yeni Savaşı Alaattin Karaca- İkinci Yeni Poetikası Öztürk Emiroğlu- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Hisar Topluluğu
Notlar
Kenan Akyüz-Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Ramazan Korkmaz-Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı İnci Enginün- Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e İnci Enginün- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 1-Şiir İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 1 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 3-Nesir 2 İnci Enginün-Zeynep Kerman-Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4-Eser Tanıtma ve Önsözler Hakan Sazyek-Esra Sazyek-Yeni Türk Edebiyatında Önsözler Bilge Ercilasun-Edebiyat Tarihi ve Tenkit Hece Dergisi Özel Sayısı-Türk Edebiyatında Polemikler Recep Duymaz- Türk Edebiyatı Tarihinde Milli Edebiyat Dönemi (1911-1923) Fatih Kanter- Milli Edebiyat Dönemi Türk Şiirinde Benlik Algısı ve Kimlik Kurgusu Ali Canib- Milli Edebiyat Meselesi ve Cenab Bey ile Münakaşalarım Tevfik Fikret- Rübab-ı Şikeste Mehmet Akif Ersoy- Safahat Hasan Kolcu- Türk Edebiyatında Hece-Aruz Tartışmaları Yakup Kadri Karaosmanoğlu- Ahmet Haşim Ahmet Haşim- Bütün Şiirleri Bilge Yüksel Karakaş- Yedi Meşale Topluluğu ve Türk Edebiyatındaki Yeri Hüseyin Tuncer- Yedi Meşaleciler Hatem Türk- Yedi Meşaleciler ve Meşale Dergisi Orhan Veli- Bütün Şiirleri Hakan Sazyek- Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi Attila İlhan- İkinci Yeni Savaşı Alaattin Karaca- İkinci Yeni Poetikası Öztürk Emiroğlu- Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Hisar Topluluğu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Edebi tartışmalar hakkında genel bilgi verir. |
ÖÇ02 | Milli Edebiyat dönemindeki edebi tartışmaları değerlendirir. |
ÖÇ03 | Cumhuriyet devrindeki edebi tartışmaları açıklar. |
ÖÇ04 | Edebi tartışmalardan hareketle Milli edebiyat ve Cumhuriyet dönemlerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Edebi tartışmaların yeni Türk edebiyatındaki etkisini belirler. |
ÖÇ06 | Milli Edebiyat döneminden günümüze kadarki edebi tartışmalardan hareketle Türk edebiyatının tarihi seyrini belirler. |
ÖÇ07 | Çeşitli metinlerden ve kaynaklardan hareketle edebi tartışmaları değerlendirir. |
ÖÇ08 | Edebi tartışmaların yeni Türk edebiyatının şekillenmesindeki önemini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, kapsamı ve işlenişi hakkında bilgi verme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tevfik Fikret-Mehmet Akif tartışması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Mehmet Emin Yurdakul- Ömer Naci-Çocuk Bahçesi dergisi etrafındaki tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Genç Kalemler dergisi ve “Yeni Lisan” makalesi etrafındaki tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ömer Seyfettin ve Ali Canip Yöntem’in edebi tartışmaları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hece-aruz tartışmaları I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hece-aruz tartışmaları II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Ahmet Haşim’in edebiyat dünyasında yol açtığı tartışmalar ve “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yedi Meşale topluluğu çevresinde gelişen edebi tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Nazım Hikmet ve Resimli Ay dergisi: “Putları Yıkıyoruz” | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Orhan Veli çevresinde gelişen edebi tartışmalar ve “Garip Poetikası” | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Attila İlhan çevresinde gelişen edebi tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İkinci Yeni hareketi çevresinde gelişen edebi tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hisar topluluğu çevresinde gelişen edebi tartışmalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |