Information
Unit | FACULTY OF COMMUNICATION |
RADIO, TELEVISION AND CINEMA PR. | |
Code | AIS443 |
Name | Contemporary Turkish Cinema |
Term | 2025-2026 Academic Year |
Semester | 7. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | E Elective |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Course Instructor |
The current term course schedule has not been prepared yet.
|
Course Goal / Objective
The aim of this course is to provide industrial, artistic and sociological information about the history of Turkish cinema from 1980 to the present, the industrial and artistic contemporary situation of Turkish cinema and the origins of this situation.
Course Content
Arabesque, women's representations and new cinema pioneers in 1980s Turkish Cinema, women directors, 1990s and video, New Turkish Cinema and founding directors: Derviş Zaim, Zeki Demirkubuz, Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Festivals and New Turkish Cinema, Discussions shaping Contemporary Turkish Cinema: migration, identity, class, Fatih Akın, Emin Alper, industrial developments: unions, labour processes, the impact of digital platforms.
Course Precondition
None
Resources
Kırık, A. M. (2015). Türk sinemasında arabeskin Kırık, A. (2014). BIRTH AND DEVELOPMENT OF ARABESQUE IN TURKISH CINEMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 90-117. https://doi.org/10.19145/guifd.72556, Öztürk, S.R. (2004) , Sinemanın Dişil Yüzü: Türkiye'de Kadın Yönetmenler, İstanbul: Om.,Gön, A. (2021). Videonun biyografisi: Değişen seyircilik pratikleri ve Türkiye’de video (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Gön, A. (2022). Analog Videonun "Pornografi Yılları" ve Türkiye’de Video. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(36), 87-108. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1068224,Çam, A. (2018). Derviş Zaim Sinemasında Anlatının Platformu Olarak Mekân: Anlatı, Sinemasal Gerilim ve Mekân İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 691–712.,Yılmaz, M. & Adıgüzel, E. (2017). Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması. Akdeniz İletişim Dergisi, 1(1), 242–260. ,Erbalaban Gürbüz, Ö. N. (2013). Yeraltı’nı Nietzsche’den okumak. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(1), 175–181. https://dergipark.org.tr/en/pub/sinecine/issue/19466/207169,Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. ,Erkılıç, H. (2020). Film festivalleri kitabı.,Naficy, H. (2024). Aksanlı sinema – Sürgüne ait ve diyasporal film yapımı (O. Orhangazi, Çev.). Ayrıntı Yayınları. Güzel, M. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi
Notes
Yılmaz, B. (2017). Derviş Zaim Sinemasını Tersten Okumak: Üç Perde Yapısına Sızan Metasinema. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 6(1), 1–20.,Wayne, M. (2012). Politik film: Üçüncü sinemanın diyalektiği. Yordam Kitap.,Yetişkin, E. (2014). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.,Şenel, B., & Kartal, O. (Eds.). (2019). Perdeye Yansıyan Kavga: Yılmaz Güney’den Emin Alper’e Politik Sinema. Phoenix Yayınlar
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knows the sociological causes of the arabesque phenomenon in Turkish Cinema |
LO02 | List female directors in Turkish Cinema |
LO03 | Explains the video phenomenon in Turkish Cinema |
LO04 | Gives information about New Turkish Cinema |
LO05 | Knows the first generation directors of the New Turkish Cinema |
LO06 | Discusses the importance of festivals in Contemporary Turkish Cinema |
LO07 | Conveys migration, identity phenomena in Contemporary Turkish Cinema |
LO08 | Knows contemporary Turkish political cinema |
LO09 | Discusses work rights in the cinema industry |
LO10 | Gives information about the horror genre in Contemporary Turkish Cinema |
LO11 | Evaluates the impact of digital film platforms on contemporary Turkish Cinema |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Defines advanced theoretical and practical knowledge supported by research methods and techniques and other sources in the field of radio, television and cinema. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates know the basic concepts of the field of communication. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates recall knowledge of program production and management related to audio and visual broadcasting. | |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates design various types of scripts and programs that can be used in cinema, television and radio sectors. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates interpret the field of radio, television and cinema within the framework of critical thinking. | 5 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates research different fields of social sciences by adapting them to their own field of specialization. | 5 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates explain basic information about program production and management related to audio and visual broadcasting. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates relate art, aesthetics, law and general culture knowledge about the field. | 5 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates use broadcasting and production technologies. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Graduates work both individually and as a team in the field. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Graduates adapt social problems at national and international level to professional studies. | 5 |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Graduates gain the competence of using communication technologies, monitoring changes and continuous self-improvement. | |
PLO13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates participate in various social, cultural and artistic activities in the field. | 5 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates carry out the tasks expected from him/her as a team member in the applications in his/her field with an interdisciplinary perspective. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates use information and communication technologies together with the computer software required by the field. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates produce visual and audio content with the scientific formation acquired. | 4 |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates analyze a film, a script or a television program from a technical, aesthetic and ideological perspective. | 5 |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates are committed to ethical principles in their professional practice, free from prejudice and against discrimination. | 5 |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates defend the universality of social and cultural rights, social justice awareness and cultural heritage. | 5 |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates prepare working environments such as studio and set in accordance with quality management processes and occupational health/safety. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Purpose of the course and resources, introduction to the course | Sylallybus | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | 1980s Turkish Cinema: arabesque, women's representations, new pre-cinema director's cinema | Kırık, A. (2014). BIRTH AND DEVELOPMENT OF ARABESQUE IN TURKISH CINEMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 90-117. https://doi.org/10.19145/guifd.72556 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Female directors in Turkish Sinma | Öztürk, S.R. (2004) , Sinemanın Dişil Yüzü: Türkiye'de Kadın Yönetmenler, İstanbul: Om. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım |
4 | Video in Turkish Cinema | Gön, A. (2021). Videonun biyografisi: Değişen seyircilik pratikleri ve Türkiye’de video (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Gön, A. (2022). Analog Videonun "Pornografi Yılları" ve Türkiye’de Video. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(36), 87-108. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1068224 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Founding directors of New Turkish Cinema: Derviş Zaim cinema | Çam, A. (2018). Derviş Zaim Sinemasında Anlatının Platformu Olarak Mekân: Anlatı, Sinemasal Gerilim ve Mekân İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 691–712. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | New Turkish Cinema founding directors: Zeki Demirkubuz and Nuri Bilge Ceylan | Yılmaz, M. & Adıgüzel, E. (2017). Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması. Akdeniz İletişim Dergisi, 1(1), 242–260. ,Erbalaban Gürbüz, Ö. N. (2013). Yeraltı’nı Nietzsche’den okumak. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(1), 175–181. https://dergipark.org.tr/en/pub/sinecine/issue/19466/207169,Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Cadde Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Founding directors of the new Turkish cinema: Yeşim Ustaoğlu | Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Mid-Term Exam | All Topics | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk Sinema endüstrisinde festivaller | Erkılıç, H. (2020). Film festivalleri kitabı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Migration and identity in Turkish Cinema: Fatih Akın | Naficy, H. (2024). Aksanlı sinema – Sürgüne ait ve diyasporal film yapımı (O. Orhangazi, Çev.). Ayrıntı Yayınları. Güzel, M. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), 3–17. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Tartışma |
11 | Turkish Contemporary political cinema: Emin Alper, Ayşe Polat | Wayne, M. (2012). Politik film: Üçüncü sinemanın diyalektiği. Yordam Kitap.,Yetişkin, E. (2014). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.,Şenel, B., & Kartal, O. (Eds.). (2019). Perdeye Yansıyan Kavga: Yılmaz Güney’den Emin Alper’e Politik Sinema. Phoenix Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Labor in the Turkish Cinema Industry | Başaran, A., & Kurtulmuş, M. M. (2020). Türk Film Endüstrisinde Çalışma İlişkileri ve Sendikalaşma. Çalışma ve Toplum, 2020(1), 199–220Özbuldum, S. C. (2018). Türkiye Sineması Sendikal Örgütlenme Tarihi: Sine-Sen Örneği. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Type in Contemporary Turkish Cinema: Horror | Yılmaz, Ç. (2024). Türk Korku Sineması’nın ‘Tür’e Yolculuğu ve Güncel Yörüngesi. Selçuk İletişim, 17(2), 258–287.,Özpay, O. (2020). Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18(36), 543–582. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Effects of digital film platforms on the Turkish Cinema industry | Erdoğan, M. (2023). Türkiye’de dijital film platformlarının sinema sektörüne etkileri: Netflix üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(9), 725– | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | General review | General review | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | All Topics | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | All Topics | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 20 | 20 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 134 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,36 | ||
ECTS | 5 ECTS |