AIS443 Contemporary Turkish Cinema

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- 7. Semester- 3 National Credit

Information

Unit FACULTY OF COMMUNICATION
RADIO, TELEVISION AND CINEMA PR.
Code AIS443
Name Contemporary Turkish Cinema
Term 2025-2026 Academic Year
Semester 7. Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Label E Elective
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ
Course Instructor
The current term course schedule has not been prepared yet.


Course Goal / Objective

The aim of this course is to provide industrial, artistic and sociological information about the history of Turkish cinema from 1980 to the present, the industrial and artistic contemporary situation of Turkish cinema and the origins of this situation.

Course Content

Arabesque, women's representations and new cinema pioneers in 1980s Turkish Cinema, women directors, 1990s and video, New Turkish Cinema and founding directors: Derviş Zaim, Zeki Demirkubuz, Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Festivals and New Turkish Cinema, Discussions shaping Contemporary Turkish Cinema: migration, identity, class, Fatih Akın, Emin Alper, industrial developments: unions, labour processes, the impact of digital platforms.

Course Precondition

None

Resources

Kırık, A. M. (2015). Türk sinemasında arabeskin Kırık, A. (2014). BIRTH AND DEVELOPMENT OF ARABESQUE IN TURKISH CINEMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 90-117. https://doi.org/10.19145/guifd.72556, Öztürk, S.R. (2004) , Sinemanın Dişil Yüzü: Türkiye'de Kadın Yönetmenler, İstanbul: Om.,Gön, A. (2021). Videonun biyografisi: Değişen seyircilik pratikleri ve Türkiye’de video (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Gön, A. (2022). Analog Videonun "Pornografi Yılları" ve Türkiye’de Video. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(36), 87-108. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1068224,Çam, A. (2018). Derviş Zaim Sinemasında Anlatının Platformu Olarak Mekân: Anlatı, Sinemasal Gerilim ve Mekân İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 691–712.,Yılmaz, M. & Adıgüzel, E. (2017). Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması. Akdeniz İletişim Dergisi, 1(1), 242–260. ,Erbalaban Gürbüz, Ö. N. (2013). Yeraltı’nı Nietzsche’den okumak. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(1), 175–181. https://dergipark.org.tr/en/pub/sinecine/issue/19466/207169,Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. ,Erkılıç, H. (2020). Film festivalleri kitabı.,Naficy, H. (2024). Aksanlı sinema – Sürgüne ait ve diyasporal film yapımı (O. Orhangazi, Çev.). Ayrıntı Yayınları. Güzel, M. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi

Notes

Yılmaz, B. (2017). Derviş Zaim Sinemasını Tersten Okumak: Üç Perde Yapısına Sızan Metasinema. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 6(1), 1–20.,Wayne, M. (2012). Politik film: Üçüncü sinemanın diyalektiği. Yordam Kitap.​,Yetişkin, E. (2014). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.,Şenel, B., & Kartal, O. (Eds.). (2019). Perdeye Yansıyan Kavga: Yılmaz Güney’den Emin Alper’e Politik Sinema. Phoenix Yayınlar


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the sociological causes of the arabesque phenomenon in Turkish Cinema
LO02 List female directors in Turkish Cinema
LO03 Explains the video phenomenon in Turkish Cinema
LO04 Gives information about New Turkish Cinema
LO05 Knows the first generation directors of the New Turkish Cinema
LO06 Discusses the importance of festivals in Contemporary Turkish Cinema
LO07 Conveys migration, identity phenomena in Contemporary Turkish Cinema
LO08 Knows contemporary Turkish political cinema
LO09 Discusses work rights in the cinema industry
LO10 Gives information about the horror genre in Contemporary Turkish Cinema
LO11 Evaluates the impact of digital film platforms on contemporary Turkish Cinema


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Defines advanced theoretical and practical knowledge supported by research methods and techniques and other sources in the field of radio, television and cinema.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates know the basic concepts of the field of communication.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Graduates recall knowledge of program production and management related to audio and visual broadcasting.
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates design various types of scripts and programs that can be used in cinema, television and radio sectors.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates interpret the field of radio, television and cinema within the framework of critical thinking. 5
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates research different fields of social sciences by adapting them to their own field of specialization. 5
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates explain basic information about program production and management related to audio and visual broadcasting.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates relate art, aesthetics, law and general culture knowledge about the field. 5
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Graduates use broadcasting and production technologies.
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Graduates work both individually and as a team in the field.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Graduates adapt social problems at national and international level to professional studies. 5
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Graduates gain the competence of using communication technologies, monitoring changes and continuous self-improvement.
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates participate in various social, cultural and artistic activities in the field. 5
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates carry out the tasks expected from him/her as a team member in the applications in his/her field with an interdisciplinary perspective.
PLO15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Graduates use information and communication technologies together with the computer software required by the field.
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates produce visual and audio content with the scientific formation acquired. 4
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates analyze a film, a script or a television program from a technical, aesthetic and ideological perspective. 5
PLO18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates are committed to ethical principles in their professional practice, free from prejudice and against discrimination. 5
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates defend the universality of social and cultural rights, social justice awareness and cultural heritage. 5
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Graduates prepare working environments such as studio and set in accordance with quality management processes and occupational health/safety.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Purpose of the course and resources, introduction to the course Sylallybus Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 1980s Turkish Cinema: arabesque, women's representations, new pre-cinema director's cinema Kırık, A. (2014). BIRTH AND DEVELOPMENT OF ARABESQUE IN TURKISH CINEMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 90-117. https://doi.org/10.19145/guifd.72556 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Female directors in Turkish Sinma Öztürk, S.R. (2004) , Sinemanın Dişil Yüzü: Türkiye'de Kadın Yönetmenler, İstanbul: Om. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım
4 Video in Turkish Cinema Gön, A. (2021). Videonun biyografisi: Değişen seyircilik pratikleri ve Türkiye’de video (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Gön, A. (2022). Analog Videonun "Pornografi Yılları" ve Türkiye’de Video. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(36), 87-108. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1068224 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Founding directors of New Turkish Cinema: Derviş Zaim cinema Çam, A. (2018). Derviş Zaim Sinemasında Anlatının Platformu Olarak Mekân: Anlatı, Sinemasal Gerilim ve Mekân İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 691–712. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
6 New Turkish Cinema founding directors: Zeki Demirkubuz and Nuri Bilge Ceylan Yılmaz, M. & Adıgüzel, E. (2017). Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması. Akdeniz İletişim Dergisi, 1(1), 242–260. ,Erbalaban Gürbüz, Ö. N. (2013). Yeraltı’nı Nietzsche’den okumak. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(1), 175–181. https://dergipark.org.tr/en/pub/sinecine/issue/19466/207169,Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Cadde Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Founding directors of the new Turkish cinema: Yeşim Ustaoğlu Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
8 Mid-Term Exam All Topics Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türk Sinema endüstrisinde festivaller Erkılıç, H. (2020). Film festivalleri kitabı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Migration and identity in Turkish Cinema: Fatih Akın Naficy, H. (2024). Aksanlı sinema – Sürgüne ait ve diyasporal film yapımı (O. Orhangazi, Çev.). Ayrıntı Yayınları. Güzel, M. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), 3–17. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Tartışma
11 Turkish Contemporary political cinema: Emin Alper, Ayşe Polat Wayne, M. (2012). Politik film: Üçüncü sinemanın diyalektiği. Yordam Kitap.​,Yetişkin, E. (2014). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.,Şenel, B., & Kartal, O. (Eds.). (2019). Perdeye Yansıyan Kavga: Yılmaz Güney’den Emin Alper’e Politik Sinema. Phoenix Yayınlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Labor in the Turkish Cinema Industry Başaran, A., & Kurtulmuş, M. M. (2020). Türk Film Endüstrisinde Çalışma İlişkileri ve Sendikalaşma. Çalışma ve Toplum, 2020(1), 199–220Özbuldum, S. C. (2018). Türkiye Sineması Sendikal Örgütlenme Tarihi: Sine-Sen Örneği. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Type in Contemporary Turkish Cinema: Horror Yılmaz, Ç. (2024). Türk Korku Sineması’nın ‘Tür’e Yolculuğu ve Güncel Yörüngesi. Selçuk İletişim, 17(2), 258–287.,Özpay, O. (2020). Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18(36), 543–582. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
14 Effects of digital film platforms on the Turkish Cinema industry Erdoğan, M. (2023). Türkiye’de dijital film platformlarının sinema sektörüne etkileri: Netflix üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(9), 725– Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 General review General review Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Term Exams All Topics Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams All Topics Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 20 20
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 134
Total Workload / 25 (h) 5,36
ECTS 5 ECTS

Update Time: 02.05.2025 02:21