AIS443 Çağdaş Türk Sineması

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLETİŞİM FAKÜLTESİ
RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA PR.
Kod AIS443
Ad Çağdaş Türk Sineması
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı 1980'den günümüze Türk sinema tarihi, Türk sinemasının endüstriyel ve sanatsal çağdaş durumu ve bu durumun kökenleri hakkında endüstriyel, sanatsal ve sosyolojik bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

1980'ler Türk Sinemasında arabesk, kadın temsilleri ve yeni sinema öncülleri, Türk Sinmasında kadın yönetmenler, 1990'lar ve video, Yeni Türk Sineması ve kurucu yönetmenler: Derviş Zaim, Zeki Demirkubuz, Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Festivaller ve Yeni Türk Sineması, Çağdaş Türk Sinemasına yön veren tartışmalar: göç, kimlik, sınıf, Fatih Akın, Emin Alper, endüstriyel gelişmeler: sendikalar, emek süreçleri, dijital platformların etkisi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kırık, A. (2014). BIRTH AND DEVELOPMENT OF ARABESQUE IN TURKISH CINEMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 90-117. https://doi.org/10.19145/guifd.72556, Öztürk, S.R. (2004) , Sinemanın Dişil Yüzü: Türkiye'de Kadın Yönetmenler, İstanbul: Om.,Gön, A. (2021). Videonun biyografisi: Değişen seyircilik pratikleri ve Türkiye’de video (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler EnstitüsüGön, A. (2022). Analog Videonun "Pornografi Yılları" ve Türkiye’de Video. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(36), 87-108. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1068224Çam, A. (2018). Derviş Zaim Sinemasında Anlatının Platformu Olarak Mekân: Anlatı, Sinemasal Gerilim ve Mekân İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 691–712.,Yılmaz, M. & Adıgüzel, E. (2017). Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması. Akdeniz İletişim Dergisi, 1(1), 242–260.Erbalaban Gürbüz, Ö. N. (2013). Yeraltı’nı Nietzsche’den okumak. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(1), 175–181. https://dergipark.org.tr/en/pub/sinecine/issue/19466/207169,Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Cadde Yayınları.,Erkılıç, H. (2020). Film festivalleri kitabı. ,Naficy, H. (2024). Aksanlı sinema – Sürgüne ait ve diyasporal film yapımı (O. Orhangazi, Çev.). Ayrıntı Yayınları. Güzel, M. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi

Notlar

Yılmaz, B. (2017). Derviş Zaim Sinemasını Tersten Okumak: Üç Perde Yapısına Sızan Metasinema. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 6(1), 1–20.,Wayne, M. (2012). Politik film: Üçüncü sinemanın diyalektiği. Yordam Kitap.​,Yetişkin, E. (2014). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.,Şenel, B., & Kartal, O. (Eds.). (2019). Perdeye Yansıyan Kavga: Yılmaz Güney’den Emin Alper’e Politik Sinema. Phoenix Yayınlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk Sinemasında arabesk olgusunun sosyolojik nedenlerini bilir
ÖÇ02 Türk Sinemasında kadın yönetmenleri sıralar
ÖÇ03 Türk Sinemasında video olgusunu anlatır
ÖÇ04 Yeni Türk Sineması hakkında bilgi verir
ÖÇ05 Yeni Türk Sinemasının ilk kuşak yönetmenlerini bilir
ÖÇ06 Çağdaş Türk Sinemasında festivallerin önemini tartışır
ÖÇ07 Çağdaş Türk Sinemasında göç, kimlik olgularını aktarır
ÖÇ08 Çağdaş Türk politik sinemasını bilir
ÖÇ09 Sinema endüstrisinde çalışma haklarını tartışır
ÖÇ10 Çağdaş Türk Sinemasında korku türü hakkında bilgi verir
ÖÇ11 Dijital film platformlarının çağdaş Türk Sinemasına etkisini değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair temel kavramları bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin amacı ve kaynaklar, derse giriş Ders izlencesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 1980ler Turk Sineması: arabesk, kadin temsilleri, yeni sinema oncesi yönetmen sineması Kırık, A. (2014). BIRTH AND DEVELOPMENT OF ARABESQUE IN TURKISH CINEMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 90-117. https://doi.org/10.19145/guifd.72556 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Türk Sinmasında kadın yönetmenler Öztürk, S.R. (2004) , Sinemanın Dişil Yüzü: Türkiye'de Kadın Yönetmenler, İstanbul: Om. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım
4 Türk Sinemasında video Gön, A. (2021). Videonun biyografisi: Değişen seyircilik pratikleri ve Türkiye’de video (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Gön, A. (2022). Analog Videonun "Pornografi Yılları" ve Türkiye’de Video. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi(36), 87-108. https://doi.org/10.16878/gsuilet.1068224 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yeni Türk Sinemasının kurucu yönetmenleri: Derviş Zaim sineması Çam, A. (2018). Derviş Zaim Sinemasında Anlatının Platformu Olarak Mekân: Anlatı, Sinemasal Gerilim ve Mekân İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 691–712. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
6 Yeni Türk Sineması kurucu yönetmenleri: Zeki Demirkubuz ve Nuri Bilge Ceylan Yılmaz, M. & Adıgüzel, E. (2017). Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması. Akdeniz İletişim Dergisi, 1(1), 242–260. ,Erbalaban Gürbüz, Ö. N. (2013). Yeraltı’nı Nietzsche’den okumak. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(1), 175–181. https://dergipark.org.tr/en/pub/sinecine/issue/19466/207169,Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Cadde Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Yeni Türk sinemasının kurucu yönetmenleri: Yeşim Ustaoğlu Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Cadde Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
8 Ara Sınavlar Tüm Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türk Sinema endüstrisinde festivaller Erkılıç, H. (2020). Film festivalleri kitabı. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Türk Sinemasında göç ve kimlik: Fatih Akın Naficy, H. (2024). Aksanlı sinema – Sürgüne ait ve diyasporal film yapımı (O. Orhangazi, Çev.). Ayrıntı Yayınları. Güzel, M. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), 3–17. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Tartışma
11 Türk Çağdaş politik sineması: Emin Alper, Ayşe Polat Wayne, M. (2012). Politik film: Üçüncü sinemanın diyalektiği. Yordam Kitap.​,Yetişkin, E. (2014). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.,Şenel, B., & Kartal, O. (Eds.). (2019). Perdeye Yansıyan Kavga: Yılmaz Güney’den Emin Alper’e Politik Sinema. Phoenix Yayınlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Türk Sinema endüstrisinde emek Başaran, A., & Kurtulmuş, M. M. (2020). Türk Film Endüstrisinde Çalışma İlişkileri ve Sendikalaşma. Çalışma ve Toplum, 2020(1), 199–220Özbuldum, S. C. (2018). Türkiye Sineması Sendikal Örgütlenme Tarihi: Sine-Sen Örneği. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Çağdaş Türk Sinemasında tür: Korku Yılmaz, Ç. (2024). Türk Korku Sineması’nın ‘Tür’e Yolculuğu ve Güncel Yörüngesi. Selçuk İletişim, 17(2), 258–287.,Özpay, O. (2020). Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18(36), 543–582. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
14 Dijital film platformlarının Türk Sinema sektörüne etkileri Erdoğan, M. (2023). Türkiye’de dijital film platformlarının sinema sektörüne etkileri: Netflix üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(9), 725– Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel tekrar Genel tekrar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 134
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,36
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 02:21