Genel Bilgi
Birim | İLETİŞİM FAKÜLTESİ |
RADYO, TELEVİZYON VE SİNEMA PR. | |
Kod | AIS443 |
Ad | Çağdaş Türk Sineması |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı 1980'den günümüze Türk sinema tarihi, Türk sinemasının endüstriyel ve sanatsal çağdaş durumu ve bu durumun kökenleri hakkında endüstriyel, sanatsal ve sosyolojik bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
1980'ler Türk Sinemasında arabesk, kadın temsilleri ve yeni sinema öncülleri, Türk Sinmasında kadın yönetmenler, 1990'lar ve video, Yeni Türk Sineması ve kurucu yönetmenler: Derviş Zaim, Zeki Demirkubuz, Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Çağdaş Türk Sinemasına yön veren tartışmalar: göç, kimlik, sınıf, Fatih Akın, Emin Alper, endüstriyel gelişmeler: sendikalar, emek süreçleri, dijital platformların etkisi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kırık, A. (2014). BIRTH AND DEVELOPMENT OF ARABESQUE IN TURKISH CINEMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 90-117. https://doi.org/10.19145/guifd.72556, Öztürk, S.R. (2004) , Sinemanın Dişil Yüzü: Türkiye'de Kadın Yönetmenler, İstanbul: Om.,Çam, A. (2018). Derviş Zaim Sinemasında Anlatının Platformu Olarak Mekân: Anlatı, Sinemasal Gerilim ve Mekân İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 691–712.,Yılmaz, M. & Adıgüzel, E. (2017). Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması. Akdeniz İletişim Dergisi, 1(1), 242–260.Erbalaban Gürbüz, Ö. N. (2013). Yeraltı’nı Nietzsche’den okumak. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(1), 175–181. https://dergipark.org.tr/en/pub/sinecine/issue/19466/207169,Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Cadde Yayınları.,Erkılıç, H. (2020). Film festivalleri kitabı. ,Naficy, H. (2024). Aksanlı sinema – Sürgüne ait ve diyasporal film yapımı (O. Orhangazi, Çev.). Ayrıntı Yayınları. Güzel, M. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi.Saydam, B. (2020).Türk Sineması’nın Tarihine Genel Bir Bakış,https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1452888. Cemiloğlu, M. (2021). Tarihsel Perspektiften Türk Sinemasında Kadın Yönetmenler. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi 1(2). 152-164. Sönmez, S ve Satıcı, H. (2019). Kadının Kamerasından 2000 Sonrası Kadın Yönetmenler. Doruk Yay.
Notlar
Yılmaz, B. (2017). Derviş Zaim Sinemasını Tersten Okumak: Üç Perde Yapısına Sızan Metasinema. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 6(1), 1–20.,Wayne, M. (2012). Politik film: Üçüncü sinemanın diyalektiği. Yordam Kitap.,Yetişkin, E. (2014). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.,Şenel, B., & Kartal, O. (Eds.). (2019). Perdeye Yansıyan Kavga: Yılmaz Güney’den Emin Alper’e Politik Sinema. Phoenix Yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk Sinemasında arabesk olgusunun sosyolojik nedenlerini bilir |
ÖÇ02 | Türk Sinemasında kadın yönetmenleri sıralar |
ÖÇ03 | Yeni Türk Sineması hakkında bilgi verir |
ÖÇ04 | Yeni Türk Sinemasının ilk kuşak yönetmenlerini bilir |
ÖÇ05 | Çağdaş Türk Sinemasında göç, kimlik olgularını aktarır |
ÖÇ06 | Çağdaş Türk politik sinemasını bilir |
ÖÇ07 | Sinema endüstrisinde çalışma haklarını tartışır |
ÖÇ08 | Çağdaş Türk Sinemasında korku türü hakkında bilgi verir |
ÖÇ09 | Dijital film platformlarının çağdaş Türk Sinemasına etkisini değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim alanına dair temel kavramları bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgileri hatırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo ve program tasarlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına dair sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgilerini ilişkilendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yayın ve yapım teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları mesleki çalışmalarına uyarlar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümler. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini, sosyal adalet bilincini ve kültürel mirası savunur. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı ve kaynaklar, derse giriş | Ders izlencesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | 1980ler Turk Sineması: arabesk, kadin temsilleri, yeni sinema oncesi yönetmen sineması | Kırık, A. (2014). BIRTH AND DEVELOPMENT OF ARABESQUE IN TURKISH CINEMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(3), 90-117. https://doi.org/10.19145/guifd.72556 Saydam, B. (2020).Türk Sineması’nın Tarihine Genel Bir Bakış,https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1452888 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yeni Sinema öncesi örnek film incelemesi. Hakkaride Bir Mevsim. Yön. Erden Kıral (1988). | Bir önceki dersin çalışma notları | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yeni Sinema öncesi ve çağdaş dönemde Türk sinemasında kadın yönetmenler | Öztürk, S.R. (2004) , Sinemanın Dişil Yüzü: Türkiye'de Kadın Yönetmenler, İstanbul: Om. Cemiloğlu, M. (2021). Tarihsel Perspektiften Türk Sinemasında Kadın Yönetmenler. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi 1(2). 152-164. Sönmez, S ve Satıcı, H. (2019). Kadının Kamerasından 2000 Sonrası Kadın Yönetmenler. Doruk Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kadın yönetmen den örnek film incelemesi. İşe Yarar Bir Şey. Yön: Pelin Esmer (2020) | Bir önceki dersin çalışma notları | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yeni Türk Sineması kurucu yönetmenleri: Zeki Demirkubuz ve Nuri Bilge Ceylan | Yılmaz, M. & Adıgüzel, E. (2017). Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması. Akdeniz İletişim Dergisi, 1(1), 242–260. ,Erbalaban Gürbüz, Ö. N. (2013). Yeraltı’nı Nietzsche’den okumak. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4(1), 175–181. https://dergipark.org.tr/en/pub/sinecine/issue/19466/207169,Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Cadde Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | Yeni Türk sinemasının kurucu yönetmenleri: Yeşim Ustaoğlu | Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Cadde Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Tüm Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yeni Türk sinemasının kurucu yönetmenleri: Derviş Zaim | Atam, Z. (2011). Yakın plan yeni Türkiye sineması: Dört kurucu yönetmen: Nuri Bilge Ceylan, Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaimoğlu. Cadde Yayınları.Çam, A. (2018). Derviş Zaim Sinemasında Anlatının Platformu Olarak Mekân: Anlatı, Sinemasal Gerilim ve Mekân İlişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 691–712 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
10 | Türk Sinemasında göç ve kimlik: Fatih Akın | Naficy, H. (2024). Aksanlı sinema – Sürgüne ait ve diyasporal film yapımı (O. Orhangazi, Çev.). Ayrıntı Yayınları. Güzel, M. (2017). Aksanlı sinema ve Fatih Akın. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), 3–17. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Anlatım, Tartışma |
11 | Türk Çağdaş politik sineması: Emin Alper, Ayşe Polat | Wayne, M. (2012). Politik film: Üçüncü sinemanın diyalektiği. Yordam Kitap.,Yetişkin, E. (2014). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(2), 95-116.,Şenel, B., & Kartal, O. (Eds.). (2019). Perdeye Yansıyan Kavga: Yılmaz Güney’den Emin Alper’e Politik Sinema. Phoenix Yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Türk Sinema endüstrisinde emek | Başaran, A., & Kurtulmuş, M. M. (2020). Türk Film Endüstrisinde Çalışma İlişkileri ve Sendikalaşma. Çalışma ve Toplum, 2020(1), 199–220Özbuldum, S. C. (2018). Türkiye Sineması Sendikal Örgütlenme Tarihi: Sine-Sen Örneği. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Çağdaş Türk Sinemasında tür: Korku | Yılmaz, Ç. (2024). Türk Korku Sineması’nın ‘Tür’e Yolculuğu ve Güncel Yörüngesi. Selçuk İletişim, 17(2), 258–287.,Özpay, O. (2020). Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18(36), 543–582. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması |
14 | Dijital film platformlarının Türk Sinema sektörüne etkileri | Erdoğan, M. (2023). Türkiye’de dijital film platformlarının sinema sektörüne etkileri: Netflix üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 5(9), 725– | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel tekrar | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,36 | ||
AKTS | 5 AKTS |