TBS107 Computer Aided Circuit Design

4 ECTS - 2-1 Duration (T+A)- 1. Semester- 2 National Credit

Information

Code TBS107
Name Computer Aided Circuit Design
Semester 1. Semester
Duration (T+A) 2-1 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Ön Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Öğr. Gör. MEHMET YILMAZ


Course Goal

To gain knowledge and skills about drawing electronic circuit diagrams, printing circuits and simulating electronic circuits by using package programs.

Course Content

Creating new files, saving, printing, cutting, copying, pasting, circuit drawing, material list extraction, element creation, importing/transferring objects from printed circuit programs, deleting, selecting, clipboard with computer aided electronic circuit design software (such as Proteus, Orcad). , circuit operation, simulation, labeling, value and modeling, library creation, model creation, zoom in/out, rotation, mirroring, error reporting, sub-circuit creation, coloring, conductor connections, test and measurement devices. Developing, testing and analyzing various applications with circuit design software.

Course Precondition

None

Resources

Unpublished lecture notes

Notes

Circuit design simulation program


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Examines professional software (virtual electronics laboratories) for computer applications and explains their differences.
LO02 It is ready to design circuits for application software using its menus and features.
LO03 Examines and uses analog/digital testers and circuit elements for circuit design.
LO04 Designs circuits with transistors and opamps for proof of basic electrical laws and interprets the results.
LO05 In order to draw a printed circuit for a circuit, he/she creates the circuit using the design stages and obtains the printed circuit board.
LO06 Uses the simulation program
LO07 Uses the printed circuit program
LO08 Prepares the printed circuit and takes the printout.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgileri kazanmak.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki uygulamalı bilgileri kazanmak. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. 5
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik resim, bilgisayar destekli çizim, simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve çeşitli yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. 5
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal 5
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. 3
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. 3
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
PLO11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Computer aided electronic circuit design basic concepts: professional software, types, places of use. Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Installation of computer aided electronic circuit design software (such as Proteus, Orcad), files installed with the program Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Introduction of the graphical interface (IDE) of professional software program, toolbars, menus and explanation of their functions Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Creating new files, saving, converting to different formats, printing, cutting, copying, pasting (File and layout menu operations) with computer aided electronic circuit design software (such as Proteus, Orcad) Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Making tests and measurements using analog and digital measuring instruments Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Calling staff to the design field, testing the results of their work by designing basic electrical-electronic circuits, making graphical analyzes and evaluating the results Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Graphics based simulations. Signal sources and settings. Measuring probes and settings. Analogue analysis. Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Usage and settings of DC scan and transfer curve objects. Usage and settings of frequency and AC scan curve objects. Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 By designing and analyzing basic logic circuits, testing and evaluating the results Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Error reporting, sub-circuit creation, coloring, conductor connections Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Designing microcontroller circuits, uploading programs and making simulations Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Generating an element that is not in the library using a similar element, creating a completely new element, creating new libraries Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Making automatic printing schemes of the designed electronic circuits, Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Being able to import/transfer objects from printed circuit programs, delete, select, board, hand drawing, automatic placement and drawing, determining the number of floors, coloring. Drawing schematics by creating a netlist Study from the textbook Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 2 2
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 7 7
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 111
Total Workload / 25 (h) 4,44
ECTS 4 ECTS