Information
Code | BAG539 |
Name | Addiction and Intercultural Nursing |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to know how the student will intervene in addictions that arise from various sociological and cultural structures.
Course Content
Sociocultural effects on addiction, types of dependence according to the societies, perspectives, measures and treatment methods, developingrecommendationsfortreatmentandprotectionaccordingtothecommunities in which the dependent is living case study
Course Precondition
None
Resources
1.Buken NÖ. Tıp Etiği Terimleri Sözlüğü, Nisan 2009, Altın Örümcek. 2.Buken NO., Arapkirlioglu K. Bioethics Committees and Examining 3.Consent within The Patient-Physician Relationship in Turkey, Medicine and Law, 2010; 29(3): 403- 418. 4.Veatch RM. Bioetiğin Temelleri, Mega Basım 2010. 5. Beauchamp TL., Childress JF. Principles of Biomedical Ethics 2001. 6. Weinberg M. Medical Ethics 2001. 7. Arras JD, Stenbock B. Ethical Issues in Modern medicine, 1999. 8.The Ethics of Research Biobanking, Jan Helge Solbakk, Soren Holm. 9.İnsan Kökenli Biyolojik Maddelere İlişkin Hukuki İşlemler, Arif Barış Özbilen. Vedat Yayıncılık, Istanbul,2011. 10.Özgüç M, Yüzbaşıoğlu A. Biyobankalar ve etik. İKU Dergisi 2009; 22: 12-16. Çağdaş Tıp Etiği, Ayşegül Demirhan Erdemir, Öztan Öncel, Şahin Aksoy. 2003. İstanbul. Nobel Tıp Kitapevleri. Etik Konulardan Seçmeler. Gülşen Terakye. Ayşe Ferda Ocakçı. 2013. İstanbul Tıp Kitabevi. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Şule Ecevit Alpar. Nefise Bahçecik. Ükke Karabacak.2013. 3. baskı. İstanbul Medikal Yayıncılık. Hemşirelik Tarihi Deontoloji Etik. Ayla Ünsal. Akademi Basın Yayıncılık. 2021. İstanbul. Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı. Arın Amal, Hanzade Doğan, Fatih Selami Mahmutoğlu. 2011-2012-2013. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul
Notes
Kültürlerarası hemşirelik. Ed. Ümit Seviğ, Gülbu Tanrıverdi, İstanbul tıp Kitabevi, 2011.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | The student knows how to intervene in the addictions that occur according to various sociological and cultural structures. |
LO02 | Integrates theoretical knowledge in the field of dependency with the field of application. |
LO03 | Comprehends current knowledge in the field of addiction. |
LO04 | Knows the types of addictions that may occur according to the social structure |
LO05 | It determines the protective measures for the types of addiction that may occur according to the social structure. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends current knowledge in the field of addiction. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands interdisciplinary interaction in the field of addiction. | 1 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the importance of ethical principles in the field of addiction for the individual and society. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the biological, psychological and social foundations of addiction. | 1 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Describes the psychopathologies that may be related to addiction in child, adolescent adult. | 2 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the laws related to addiction and the legal process. | 1 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Examines the scientific articles in the field of addiction. | 2 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Applies scientific research methods in the field of addiction. | 1 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Creates new information by integrating information from different disciplines. | 2 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the statistical software that is frequently used in the addiction field. | 2 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses interview techniques for addicted cases. | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Contributes to the solution of complex problems in the field of addiction by developing solutions. | 3 |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes responsibility for solving the problems at the local and national level in the applications for the addiction field. | 2 |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uses information and communication technologies together with computer software required by the field. | 3 |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Follows scientific studies related to the field at national and international level. | 2 |
PLO16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Defends his / her original views in the discussion of the subjects in his / her field with the experts and establishes an effective communication showing his / her competence in the field. | |
PLO17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Discusses and shares his knowledge in the field of addiction, current developments and his studies in written, oral and visual way systematically with groups in the same field or in different fields. | 2 |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Integrates theoretical knowledge in the field of addiction with the field of application. | 2 |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Makes protective and preventive studies in the fight against addiction. | 2 |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses the knowledge and skills gained in the field in interdisciplinary studies. | 2 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Sociocultural effects in addiction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bağımlılığın bireydeki psikososyal etkileri Psychosocial effects of addiction on the individual | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | types of addiction according to societies-1 | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | causes of addiction according to societies | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | perspectives of societies on addiction types | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | measures of societies for addiction types | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | dependence treatment methods according to societies | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | The effect of sociocultural structure on addiction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | developing recommendations for treatment and prevention according to the societies of the addicts | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | case study | Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Örnek Olay |
12 | case analysis | Reading | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | addiction in Turkey | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | addiction and solutions in Turkey | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | The influence of the media on addiction | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Term Exams | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |