BED548 Introduction to History of Science and Research Methods

7 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code BED548
Name Introduction to History of Science and Research Methods
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 7 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

The main purpose of this course is to know the student to the history of science and to comprehend the basic scientific concepts.

Course Content

Basic information about the history of science and research methods

Course Precondition

The course has no prerequisites

Resources

*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları

Notes

*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the History of Science Recognizes scientific perspective from past to present Explain Basic Scientific Concepts Knows Research Components


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student applies methods and techniques in the field of physical education and sports.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student analyzes and evaluates the data. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student acquires basic professional knowledge 3
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student follows the literature on physical education and sports at national and international level. 5
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student makes original studies in the field of physical education and sports. 2
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student produces solutions for the shortcomings in the field. 5
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student collects, analyzes, interprets and publishes the data related to physical education and sports within the framework of social, scientific and ethical values. 5
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students gain the ability to work in interdisciplinary fields. 5
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student uses knowledge in practice. 5
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students gain the ability to follow information in the field by using foreign language. 5
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The student adheres to ethical principles. 5
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği The student gains basic knowledge about the field of learning. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 The historical development of science Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Science and Philosophy Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Science in Early Ages Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Science in Early Ages China, Ancient Greece Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Science in the Middle Ages, Science in the Islamic World Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Science in the Renaissance Period Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Enlightenment and Science Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Mid-Term Exam Examination of relevant resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Introduction to scientific research and basics of scientific research Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Scientific approaches (positivism, qualitative, interpretive, quantitative approach) Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Basic concepts in scientific research Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Resource review and Literature Review Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Determination of the problem status and research subject Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Universe and Sampling in Scientific Research Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Data types and data collection tools in scientific research. Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Term Exams Examination of relevant resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Examination of relevant resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 2 5 10
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 18 18
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 170
Total Workload / 25 (h) 6,80
ECTS 7 ECTS