ILH222 History of Islamic Civilization

2 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 4. Semester- 2 National Credit

Information

Code ILH222
Name History of Islamic Civilization
Semester 4. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 2 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ


Course Goal

To deal with Islamic Civilization's formation process, its main features, characteristics and contributions to other civilizations.

Course Content

The conceptions of culture and civilization, formation of civilizations, past civilizations, the histories of nations and civilisations that made contribution to civilisation of Islam, interactions, the sources, stages and basic characteristics of Islamic Civilization, social, economic and administrative structures in Islamic Civilization, scientifical activities in Islamic Civilization, waqf (donation), art and architecture in Islamic Civilization, contributions of Islamic Civilization to other civilizations.

Course Precondition

To have taken compulsory and optional courses.

Resources

MODERN STUDIES 1. Adam Mez, 10.Yüzyılda İslam Medeniyeti, çev. Salih Şaban, İstanbul2000. 2. Corci Zeydan, Medeniyet-i İslamiyye Tarihi, çev. Zeki Megamiz, I-V, İstanbul 1328-1330. 3. İsmet Kayaoğlu, İslam Kurumları Tarihi, Ankara 1980. 4. İsmet Kayaoğlu, İslam Kurumları Tarihi II, Konya 1994. 5. İsmail Raci Faruki-Luis Lamia Faruki, İslam Kültür Atlası, çev. M. Okan Kibaroğlu-Zerrin Kibaroğlu, İstanbul 1961. 6. Ziya Kazıcı-Mehmet Şeker, İslam-Türk Medeniyeti Tarihi, İstanbul 1982. 7. W. Barthold-Fuad Köprülü, İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara 1977. 8. Cahit Baltacı, İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul 2005. 9. Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İstanbul 1999. 10. Will Durant, İslam Medeniyeti, çev. Orhan Bahaeddin, ts. (Tercüman 1001 temel Eser). 11. Andre Miquel, İslam ve Medeniyeti, çev. Ahmet Fidan-Hasan Menteş, I-II, Ankara 1991. 12. Sigrid Hunke, Avrupa’nın Üzerine Doğan İslam Güneşi, çev. Servet Sezgin, İstanbul 1975. 13. Muhammed Hamidullah, İslam Müesseselerine Giriş, çev. İhsan Süreyya Sırma, İstanbul 1981; 14. Haydar Bammat, İslamiyetin Manevi ve Kültürel Değerleri, çev. Bahadır Dülger, Ankara 1963; a.mlf., İslam’ın Çehresi, çev. Osman Fehmi Giritli, İstanbul 1974. 15. Max Mayerhof, İslam Medeniyeti Tarihinde Fen ve Tıp, çev. Ömer Rıza, İstanbul 1934. 16. Hilmi Ziya Ülken, Uyanış devrinde Tercümenin Rolü, İstanbul 1935 17. Yılmaz Özakpınar, İslam Medeniyeti ve Türk Kültürü, İstanbul 1999; a.mlf., Kültür ve Medeniyet Anlayışları ve Bir Medeniyet Teorisi, İstanbul 1999. 18. Mehmet Bayraktar, İslam’da Bilim ve Teknoloji Tarihi, Ankara 1985. 19. Mehmet Özdemir, Endülüs Müslümanları (İlim ve Kültür Tarihi), Ankara 1997; Endülüs Müslümanları ( Medeniyet Tarihi ), Ankara 1997. 20. M. Mahfuz Söylemez, Bilimin Yitik Şehri Cündişapur, Ankara 2003. 21. Abdülmün’im Mâcid, Târîhu’l-Hadarâti’l-İslamiyye fîl-Usûri’l-Vustâ, Kahire 1978. 22. Ali Muhammed Ömer, Dirâsât fî Hadâreti’l-İslâmiyye, Mısır, ts. 23. Philip Hitti, Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, çev. Salih Tuğ, I-IV, İstanbul 1980. 24. S. T. Runciman, “Avrupa Medeniyetinin Gelişmesi Üzerindeki İslami Tesirler”, çev. Nuflin Asgari, Şarkiyat Mecmuası, İstanbul 1959, s. 1-12. 25. Hilmi Ziya Ülken, “İslam Felsefe ve İtikadının Garba Tesiri”, Ankara Ü. İlahiyat Fakültesi (AÜİF) Dergisi, 1962, X, s. 1-31 26. Ekrem Üçyiğit, “Ortaçağ İslam Medeniyetinin Avrupa medeniyeti Üzerinde Tesirleri”, AÜİF Dergisi, 1955, IV, s. 31-45. 27. Roger Garaudy, İnsanlığın Medeniyet Destanı, çev. Cemal Aydın, İstanbul 2006. 28. Recep Yıldırım, Uygarlık Tarihine Giriş, Ankara 2004. 29. Uygarlık Tarihi (ed. İsmail Güven), Ankara 2010. 30. Muhammet Şahin, Uygarlık Tarihi, Ankara 2009. 31. Oğuz Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş, İstanbul 2014. “İSLAM TOPLUMU VE MEDENİYETİ” KONUSUNDA İSLAM TARİHİ, KÜLTÜR VE MEDENİYETİ, ADLI ESERİN III. VE IV. CİLDİNDE (İSTANBUL 1997) YER ALAN MAKALELER 1. G.E. von Grünebaum, “İslam Medeniyetinin Kaynakları”, çev. İlhan Kutluer, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 15-59. 2. Clauda Cahen, “Ekonomi, Toplum ve Kurumlar”,çev. Ufuk Ayan, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 61-84. 3. J. Schacht, “Hukuk ve Adalet”, çev. İlhan Kutluer-Hurrem Yılmaz, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 85-110. 4. Louis Gardet, “Din ve Kültür”, çev.. İlhan Kutluer, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 113-156. 5. İrfan Fahid, “Edebiyat”,çev. Kemal Kahraman, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 317-352. 6. G. Fehervari, “Sanat ve Mimari”,çev. İrfan-Enver Pamuk, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 245-313. 7. G. Anavati, “Bilim”, çev. Turan Koç, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 317-352 8. S. Pines, “Felsefe”, çev. İlhan Kutluer, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 354-397. 9. V. J. Parri, “Savaş Tekniği”, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 399-422. 10. F. Gabrieli,”İlmi ve Edebi Tesirlerin Avrupa’ya İntikali”, çev. İlhan Kutluer, İslam Tarihi, Kültür ve Medeniyeti, IV, 423-461.

Notes

THE MAIN SOURCES FOR STUDYING CIVILISATION OF ISLAM (GENERAL HISTORIES) 1. Halife b. Hayyât (ö. 240/854), Târîh (nşr. Süheyl Zekkâr), Beyrut 1993. 2. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995. 3. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts. 4. Mesûdî (ö. 345/956), Mürûcü’z-Zeheb (nşr. M. Muhyiddin Abdülhamid), I-IV, Mısır 1964. 5. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979. 6. İbn Kesîr (ö. 774/1373), el-Bidâye ve’n-nihâye (nşr. Ahmed Ebû Mülhim v. dğr.), I-XIV, Beyrut, ts. (FUTUHÂT SOURCES) 7. İbn Abdülhakem (ö. 257/870), Fütûhu Mısr ve Ahbâruhâ (nşr. C. Torrey), Leiden 1922. 8. Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 9. İbn A’sem (ö. 314/926), Kitâbü’l-Fütûh, I-IV, Beyrut 1986. (LOCAL AND CITY HISTORIES) 10. Ezrakî (ö. 223/837), Ahbâru Mekke (nşr. Rüşdi Salih Melhas), I-II, Beyrut 1969. 11. İbn Şebbe (ö. 262/876), Târîhu’l-Medîneti’l-Münevvere (nşr. Fehim M. Şeltut), I-IV. 12. Ezdî (ö. 334/945), Târîhu’l-Mevsıl (nşr. Ali Habibe), Kahire 1967. 13. Hatîb el-Bağdâdî (ö. 463/1071), Târîhu Medîneti’s-Selâm-Târîhu Bağdâd, I-XIV, Kahire 1931. 14. İbn Asâkir (ö. 571/1175), Târîhu Medîneti Dımaşk (nşr. Ömer el-Amrî), I-, Beyrut 1995-, (SOURCES OF SOCIAL AND CULTURAL HISTORY, HISTORY OF SCIENCE BOOKS, HADİTH SOURCES) 15. Abdürrezzak San’ânî (ö. 211/826), el-Musannef, I-XI, Lübnan 1970-1972. 16. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 17. İbn Habib (ö. 245/859), Kitâbü’l-Muhabber, Beyrut 1941. 18. Câhız (ö. 256/869), el-Beyân ve’t-Tebyîn (nşr. Abdüsselam M. Harun), I-IV, Kahire 1968. 19. İbn Abdürabbih (ö. 327/939), el-Ikdü’l-Ferîd (nşr. Ahmed Emin v.dğr.), I-VII, Kahire 1973. 20. Ebü’l-Ferec el-Isfahânî (ö. 356/967), el-Eğânî (nşr. İbrahim Ebyârî), I-XXXI, Kahire 1969-1979. 21. İbnü’n-Nedîm (ö. 385/995), el-Fihrist, Beyrut 1978. 22. Yâkût el-Hamevî (ö. 626/1229), Mu’cemü’l-Üdebâ (nşr. Ahmed Ferid Rifâî), I-XX, Kahire 1936-1938. (HARAC, AMVÂL (INCOMES AND TAXES OF ISLAMIC STATES) BOOKS AND SOURCES OF ADMINISTRATIVE LAW) 23. Ebû Yusuf (ö. 182/798), Kitâbü’l-Harâc (nşr. Kusay M. el-Hatîb), Kahire 1396. 24. Ebû Ubeyd Kasım b. Sellâm (ö. 224/838), Kitâbü’l-Emvâl (nşr. M. Amâre), Kahire 1989. 25. Mâverdî (ö. 450/1058), el-Ahkâmü’s-sultâniyye, Beyrut 1985. (SOURCES OF GEOGRAPHY AND TRAVEL BOOKS) 26. İbn Hurdâzbih (ö. 912 civarı), el-Mesâlik ve’l-Memâlik (nşr. De Goeje), Leiden 1889. 27. Ya’kûbî (ö. 284/897), el-Büldân (nşr. De Goeje), Leiden 1892. 28. İbn Havkal (ö. X. yy.), Sûretü’l-Arz (nşr. De Goeje), Leiden 1873. 29. Yâkût el-Hamevî (ö. 626/1229), Mu’cemü’l-Büldân, I-VII, Beyrut 1995-1996. 30. İbn Cübeyr (ö. 614/1217), Rihletü İbn Cübeyr Beyrut 1964. 31. İbn Battûta (ö. 770/1368-1369), Tuhfetü’n-nüzzâr fî garâibi’l-emsâr ve acâibi’l-esfâr-Rihletü İbn Battûta (nşr. Abdülhâdî et-Tâzî), I-V, Rabat 1997.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 The student knows the conceptions of culture and civilization.
LO02 The student has information about the civilizations affected by Islamic Civilization.
LO03 The student comprehends basic characteristics of Islamic Civilization.
LO04 The student recognizes the material and spiritual monuments and marks of Islamic Civilization.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Describes the main concepts, sources, principles, values, and philosophy of the Religion of Islam. 2
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the effects of the phenomenon of religion on the forming of structure, changing, and progression of the society and human being. 1
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the processes of the forming and developing of Islamic history and civilization.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Describes socio-cultural, religious, political, and economic structures of the Islamic societies. 2
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reads, explains, and interprets the main religious texts. 2
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches the true religious knowledge by using scientific methods and techniques, and evaluates and uses that knowledge.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Determines the main religious problems and produces some solutions according to modern needs. 3
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Acquires knowledge and skills in the fields of Islamic history, culture, art, and literature.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Conveys the accumulations acquired to the religious field. 3
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Classifies and examines the accumulation of knowledge and historical experience acquired in the history of Islamic sciences. 2
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports attitudes and acts fitted to the unifying, integrating and reconciling role of religious values in society.
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Expresses truly Islam in terms of belief, worship, moral and acts and procedures. 2
PLO13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Realizes that religion, science, art, philosophy, and moral are mutually complementary elements and that they must be considered as a whole.
PLO14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Respects the beliefs and the values attributed holiness, and supports the culture of coexisting. 3
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Improves professional development, as well as interest in accordance with the capabilities of scientific, social, cultural and artistic fields constantly itself by identifying learning needs. 3
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Works in the fields of practical religious services, religious education and teaching. 2


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 The conceptions of culture and civilization Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Formation of civilizations Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Old civilizations Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Interactions among the civilizations Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 The sources of Islamic Civilization Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6 Basic characteristics of Islamic Civilization, Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Social, economic and administrative structures in Islamic Civilization Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Mid-Term Exam - Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 The contributions of Turks to Islamic Civilization Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Scientifical activities in Islamic Civilization (education, religious and social sciences) Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Scientifical activities in Islamic Civilization (basic-applied and health sciences) Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Art and architecture Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Urbanization and city-planning in Islamic Civilization Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Waqf (donation) in Islamic Civilization Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Contributions of Islamic Civilization to other civilizations Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Term Exams Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 1 14
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 4 4
Final Exam 1 8 8
Total Workload (Hour) 54
Total Workload / 25 (h) 2,16
ECTS 2 ECTS