Information
Code | İKT838 |
Name | History of Development of Economic Theory |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 4-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 8 ECTS |
National Credit | 4 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator |
Course Goal / Objective
Dersin amacı iktisadın bilim olma sürecine katkı sağlayan düşünürleri, bu düşünürlerin temsil ettikleri düşünce okullarını tarihsel perspektifden açıklamaktır.
Course Content
İktisadi düşünceler tarihi, iktisat biliminin hangi aşamalardan geçtiği, makroekonomi okulları
Course Precondition
Yok
Resources
E. K. Hunt, Mark Lautzenheiser, İktisadi Düşünce Tarihi
Notes
E. K. Hunt, Mark Lautzenheiser, İktisadi Düşünce Tarihi
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Gerçek hayatta da analiz ve sentez yapma yeteneği gelişir |
LO02 | Ekonomik olayların çok yönlülüğünü kavrar |
LO03 | Tarihsel olarak iktisat teorisinin gelişimini açıklar |
LO04 | Paradigmaları ve bu paradigmalardan sapmaları nedenleriyle kavrar |
LO05 | Farklı ekonomi okulları arasındaki benzeşme ve farklılıkları tartışabilir |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the importance of demand and supply and the conditions of the market economy to work better | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Conducts new research that contributes to science. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Specifies the role of the market economy, the price advantage of the event. | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Specifies the role of the price advantage in market economy | 5 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Faces with challenges, produces a numerical and policy options. | 5 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Applies the methods of economic analysis. | 5 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Acquires the ability of analyzing in the conceptual level ,compares interprets, evaluates and synthesizes ideas in order to develop solutions to the problems. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Has the knowledge of quantitative and qualitative techniques used in Economics. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Builds, decodes and interprets models by using quantitative and qualitative techniques | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes responsibility individually and / or in a team,leads a team and works effectively | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | With the awareness of the necessity of life-long learning, follows the latest developments about his field and improves himself | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Speaks Turkish, and at least one other foreign language in accordance with the requirements of academic and business life. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Recognize and apply social, scientific and professional ethical values. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Expresses himself/herself accurately, both orally and in writing. | |
PLO15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Publishes original studies in the field of economics in scientific journals. | |
PLO16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Knows where and how to find all scientific resources and data with information technologies to do research. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Understands the necessity and importance of research in social sciences. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | İktisadi Düşünce Konularına Genel Bir Bakış ve Yöntem | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yeni Çağ Başlarında Avrupa Düşüncesi ve Merkantilist Doktrin | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Liberal Doktrin ve Liberal İktisadın Doğuşu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İktisadın İlk yüzyılında Klasik Politik İktisada Yön Veren Olgular Ve Klasik İktisat | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Klasik İktisat ve Başlıca Katkılar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sosyalist Düşünceler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Milli İktisat Doktrini ve Tarihçi Düşünceler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Neo-klasik İktisat ve Katkılar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Neo-klasik İktisat (Devam) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kurumcu Düşünce Okulu ve Katkılar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Keynes İktisadı ve Keynescilik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Avusturya Okulu ve Yeni Liberal İktisat | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Monetarizm, Yeni-Klasik İktisat ve Arz Ekonomisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Keynezyen İktisat ve Katkılar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Term Exams | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 4 | 56 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 30 | 30 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 30 | 30 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 202 | ||
Total Workload / 25 (h) | 8,08 | ||
ECTS | 8 ECTS |