FELZ408 Village, Urban and Migration Sociology

3 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 8. Semester- 2 National Credit

Information

Code FELZ408
Name Village, Urban and Migration Sociology
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 8. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. CAHİT ASLAN
Course Instructor
1 2
Prof. Dr. CAHİT ASLAN (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

To learn the basic concepts of village, city and migration sociology

Course Content

Demography, social structure of the village, city, urbanization, urbanization, slum; immigration, social mobility.

Course Precondition

Not

Resources

Ayata, Sencer, Ayşe Güneş Ayata. 1996. Konut, Komşuluk ve Kent Kültürü, Ankara. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Konut Araştırmaları Dizisi 10. Aydoğan, Ahmet. Ed. 2000. Şehir ve Cemiyet, İstanbul. İz Yayıncılık. Bal, Hüseyin. 1999. Kent Sosyolojisi, Ankara. Turhan Kitabevi. Balaman, Ali Rıza. 1982. Te Ve Köyü Genel Etnografyası, İzmir. E.Ü. Sosyal Bilimler Fakültesi Yayınları 5. Başol, Koray. 1984. Demografi, İzmir. Dokuz Ey. Ü. İİBF Yayın No 6. Boran, Behice. 1992. Toplumsal Yapı Araştırmaları 3 iki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki, İstanbul. Sarmal Yayınevi. Childe, Gordon. 1993. Tarihte Neler Oldu, 5. Basım, Çev. M. Tuncay ve A. Şenel, İstanbul. Alan Yayıncılık. Çağlar, Yücel. 1986. Köy, Köylülük ve Türkiyede Köy Kalkınması Sorunu, Ankara. Türkiye Ziraatçılar Derneği Yayınları. Dietz, J. F. 1931. Köy, Çev. Ali Akdemir, Ankara. Harvey, David. 1997. Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran, İstanbul. Metis Yayınları. İlin, M. E. Segal. 1975. İnsan Nasıl İnsan Oldu, Çev. A. Zekerya, İstanbul. Hür Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1978. Türkiyede Şehirleşme, Konut ve Gecekondu, Ankara. Gerçek Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1980. Kentbilimleri Sözlüğü, Ankara. Türk Dil Kurumu Yayınları 474. Keleş, Ruşen. 1993. Kentleşme Politikası, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Keleş, Ruşen. 1997. İnsan, Çevre, Toplum, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Kıray, Mübeccel Belik. 1972. Örgütlemeyen Kent. İzmirde İş Hayatının Yapısı ve Yerleşme Düzeni, Ankara. Sosyal Bilimler Derneği Yayınları A 1. Kışlalıoğlu, Mine ve Fikret Berkes. 1995. Çevre ve Ekoloji, 5. Basım, İstanbul. Remzi Kitabevi. Köymen, N. Kemal. 1934. Köycülük Rehberi, Ankara. Nirun, Nihat. 1991. Sosyal Dinamik Bünye Analizi, Ankara. Atatürk Kültür, Dil Tarih Yüksek Kurumu Yayınları 56. Ozankaya, Özer. 1994. Toplumbilimi, 8. Basım, İstanbul. Cem Yayınevi. Suher, Hande ve C. Giritlioğlu, G. Erkut. 1998. Türkiyede Kentleşme, İstanbul. Yeni Yüzyıl Kitaplığı, Türkiye Sorunları Dizisi 7. Şahsuvaroğlu, Lütfü. 2000. Tarımsal Gelişme Sürecinde Köy, Köycülük ve Tarım Kentleri, Ankara. Tarım ve Köy Dergisi 25 Şenel, Alaeddin. 1995. İlkel Toplumdan Uygar Topluma, 4. Basım, Ankara. Bilim ve Sanat. Türkdoğan, Orhan. 1977. Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, İstanbul. Dede Korkut Yayınları.

Notes

Tütengil, Cavit Orhan. 1977. Kırsal Türkiyenin Yapısı ve Sorunları, Ankara. Gerçek Yayınevi. Ünsal, Şamil. 1984. Şehircilik, Sosyoloji Konferansları, İstanbul. İ.Ü. Yayınları 3239, sayfa 191, 216


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Learn the basic concepts of Village, Town and Urban Sociology
LO02 They have the opportunity to get to know the social problems in villages, towns and cities
LO03 They get to know Turkey closely on the subject and find the opportunity to observe the work done
LO04 Understands the main reasons for migration.
LO05 He/she looks at the phenomenon of slums (Gecekondu) from a sociological perspective.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the relationships between terms and concepts related to the field of philosophy group education.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Realizes that problems differ from past to present 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Recognizes the necessary problems of three basic fields (Philosophy, sociology, psychology) 2
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines 4
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Synthesizes different discussions regarding philosophy group education
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology. 4
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fulfills responsibility in work carried out individually or in groups. 4
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses information about field in daily life with awareness of social responsibility. 3
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Develops a positive attitude towards lifelong learning. 3
PLO10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values. 5
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Independently addresses problems related to people, society and values
PLO12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to look critically
PLO13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uses advanced information and communication technologies.
PLO14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Monitors information in the field by using a foreign language at least at the B1 level of the European Language portfolio
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Can access printed and other information sources related to the field
PLO16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Shows sensitivity to social, philosophical and literary issues 2
PLO17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Examines the subject covered during philosophy group education in logical consistency.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Sociology and Rural Life Readiness. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Introduction to Urban Sociology Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Origin and History of Cities Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Urban theories Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Urbanization in Europe Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Turkey's Urbanization Adventure Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Continuing Turkey's Urbanization Adventure.2 Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Preperation to exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Concept of Immigration.I Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Continuing the Concept of Migration2 Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Town culture as a sociological field of study Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Informal work, urban poverty and social policy Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Rural Transformation in Turkey Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Regional Moving and Local Governments - Turkey Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Agricultural Policies in Turkey Prepare for the relevant chapter from the book. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams General prepration.1 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams General prepration.2 Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 3 3
Final Exam 1 7 7
Total Workload (Hour) 66
Total Workload / 25 (h) 2,64
ECTS 3 ECTS

Update Time: 18.11.2024 03:42