Information
Code | FELZ408 |
Name | Village, Urban and Migration Sociology |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 8. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Course Instructor |
1 2 |
Course Goal / Objective
To learn the basic concepts of village, city and migration sociology
Course Content
Demography, social structure of the village, city, urbanization, urbanization, slum; immigration, social mobility.
Course Precondition
Not
Resources
Ayata, Sencer, Ayşe Güneş Ayata. 1996. Konut, Komşuluk ve Kent Kültürü, Ankara. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Konut Araştırmaları Dizisi 10. Aydoğan, Ahmet. Ed. 2000. Şehir ve Cemiyet, İstanbul. İz Yayıncılık. Bal, Hüseyin. 1999. Kent Sosyolojisi, Ankara. Turhan Kitabevi. Balaman, Ali Rıza. 1982. Te Ve Köyü Genel Etnografyası, İzmir. E.Ü. Sosyal Bilimler Fakültesi Yayınları 5. Başol, Koray. 1984. Demografi, İzmir. Dokuz Ey. Ü. İİBF Yayın No 6. Boran, Behice. 1992. Toplumsal Yapı Araştırmaları 3 iki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki, İstanbul. Sarmal Yayınevi. Childe, Gordon. 1993. Tarihte Neler Oldu, 5. Basım, Çev. M. Tuncay ve A. Şenel, İstanbul. Alan Yayıncılık. Çağlar, Yücel. 1986. Köy, Köylülük ve Türkiyede Köy Kalkınması Sorunu, Ankara. Türkiye Ziraatçılar Derneği Yayınları. Dietz, J. F. 1931. Köy, Çev. Ali Akdemir, Ankara. Harvey, David. 1997. Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran, İstanbul. Metis Yayınları. İlin, M. E. Segal. 1975. İnsan Nasıl İnsan Oldu, Çev. A. Zekerya, İstanbul. Hür Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1978. Türkiyede Şehirleşme, Konut ve Gecekondu, Ankara. Gerçek Yayınevi. Keleş, Ruşen. 1980. Kentbilimleri Sözlüğü, Ankara. Türk Dil Kurumu Yayınları 474. Keleş, Ruşen. 1993. Kentleşme Politikası, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Keleş, Ruşen. 1997. İnsan, Çevre, Toplum, 2. Basım, Ankara. İmge Kitabevi. Kıray, Mübeccel Belik. 1972. Örgütlemeyen Kent. İzmirde İş Hayatının Yapısı ve Yerleşme Düzeni, Ankara. Sosyal Bilimler Derneği Yayınları A 1. Kışlalıoğlu, Mine ve Fikret Berkes. 1995. Çevre ve Ekoloji, 5. Basım, İstanbul. Remzi Kitabevi. Köymen, N. Kemal. 1934. Köycülük Rehberi, Ankara. Nirun, Nihat. 1991. Sosyal Dinamik Bünye Analizi, Ankara. Atatürk Kültür, Dil Tarih Yüksek Kurumu Yayınları 56. Ozankaya, Özer. 1994. Toplumbilimi, 8. Basım, İstanbul. Cem Yayınevi. Suher, Hande ve C. Giritlioğlu, G. Erkut. 1998. Türkiyede Kentleşme, İstanbul. Yeni Yüzyıl Kitaplığı, Türkiye Sorunları Dizisi 7. Şahsuvaroğlu, Lütfü. 2000. Tarımsal Gelişme Sürecinde Köy, Köycülük ve Tarım Kentleri, Ankara. Tarım ve Köy Dergisi 25 Şenel, Alaeddin. 1995. İlkel Toplumdan Uygar Topluma, 4. Basım, Ankara. Bilim ve Sanat. Türkdoğan, Orhan. 1977. Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, İstanbul. Dede Korkut Yayınları.
Notes
Tütengil, Cavit Orhan. 1977. Kırsal Türkiyenin Yapısı ve Sorunları, Ankara. Gerçek Yayınevi. Ünsal, Şamil. 1984. Şehircilik, Sosyoloji Konferansları, İstanbul. İ.Ü. Yayınları 3239, sayfa 191, 216
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Learn the basic concepts of Village, Town and Urban Sociology |
LO02 | They have the opportunity to get to know the social problems in villages, towns and cities |
LO03 | They get to know Turkey closely on the subject and find the opportunity to observe the work done |
LO04 | Understands the main reasons for migration. |
LO05 | He/she looks at the phenomenon of slums (Gecekondu) from a sociological perspective. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the relationships between terms and concepts related to the field of philosophy group education. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Realizes that problems differ from past to present | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognizes the necessary problems of three basic fields (Philosophy, sociology, psychology) | 2 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Integrates theoretical knowledge with knowledge from relevant disciplines | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Synthesizes different discussions regarding philosophy group education | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems encountered in the educational environment and daily life from the perspective of philosophy, sociology and psychology. | 4 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fulfills responsibility in work carried out individually or in groups. | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses information about field in daily life with awareness of social responsibility. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Develops a positive attitude towards lifelong learning. | 3 |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values. | 5 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Independently addresses problems related to people, society and values | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to look critically | |
PLO13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses advanced information and communication technologies. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Monitors information in the field by using a foreign language at least at the B1 level of the European Language portfolio | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can access printed and other information sources related to the field | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Shows sensitivity to social, philosophical and literary issues | 2 |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Examines the subject covered during philosophy group education in logical consistency. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Sociology and Rural Life | Readiness. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Introduction to Urban Sociology | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Origin and History of Cities | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Urban theories | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Urbanization in Europe | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Turkey's Urbanization Adventure | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Continuing Turkey's Urbanization Adventure.2 | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Preperation to exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Concept of Immigration.I | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Continuing the Concept of Migration2 | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Town culture as a sociological field of study | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Informal work, urban poverty and social policy | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Rural Transformation in Turkey | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Regional Moving and Local Governments - Turkey | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Agricultural Policies in Turkey | Prepare for the relevant chapter from the book. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | General prepration.1 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | General prepration.2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 3 | 3 |
Final Exam | 1 | 7 | 7 |
Total Workload (Hour) | 66 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,64 | ||
ECTS | 3 ECTS |